søndag den 16. september 2007

Havkajakroernes efterårstræf 2007

Foto: Morgenstemning med 28 kajakker i Nordby på Fanø.

>> Flere foto

Det var oplagt at ro over til Fanø for at spare de penge som færgebilletten inkl bil koster. Det var der sikkert mange der, som mig, havde planlagt. Men vejrguderne ville det anderledes. Inden træffet blev der på foreningens hjemmeside direkte advaret mod det. Så kajakken blev på taget og de 350 kr. for overfarten blev betalt.

Allerede ved ankomsten blev det klart for mig at der var styr på tingene på Fanø. Personlig velkomst, en kort forklaring om hvor telte skulle stå, hvor kajakker skulle ligge og hvor vandet var! Nej, jeg mener selvfølgelig isætningsstedet. Der var også en mappe med alle de ture som var planlagt - ture på mange forskellige niveauer. Et flot stykke arbejde fra de lokale kajakroere. Det er nemlig ikke ligetil at ro i farvandet omkring Fanø - hele tiden skal man forholde sig til tidevandet. Afgangstidspunkterne er bestemt ikke ligegyldige, hvis man fx vil have medstrøm eller blot vand under kajakken for den sags skyld. Men det skulle vi ikke bekymre os om - det var timet og tilrettelagt. Men vejret er det svært at planlægge - det blæste 12-14 m/s det meste af weekenden - så der blev generelt ikke roet særligt mange km på dette træf.

Nordby-Sønderho tur-retur
For mit vedkommende blev det deltagelse i en tur til Sønderho og hjem igen. Vi var ti kajakker som tog af sted fredag eftermiddag ved tre-tiden inkl vores lokale guide Dan fra Fanø Roklub. Vi stak, med god vind i ryggen, ud fra havnen over mod Halen og havde på dette kryds en enkelt ude af kajakken pga rorproblemer. Men det blev fikset og turen fortsatte sydover. Allerede ved turens start havde nogle stykker sagt at de stod af på halvvejen for at ro tilbage. Det var der så fire som gjorde nede omkring Hansodde, tror jeg. Vi andre seks krydsede Albuen for at fortsætte mod Sønderho.

Her så vi nogle sæler som dog ikke kom særligt tæt på os. Og langt ude i horisonten så vi Sort Sol som flagrede frem og tilbage - det har sikkert været nede ved Vester Vedsted eller Mandø. Dan udpegede også tårnene på Ribe Domkirke for os - de så nu lidt undselige ud her på 20 kilometers afstand.

Da vi nærmede os Sønderho fik Dan gelejdet os ind i den rigtige kanal som fører ned til byen. Der var mere vand end normalt, så på et tidspunkt var vi et par stykker som måtte konstatere at det rent faktisk var en mark vi roede på - og ikke i kanalen. Samtidig kom en mand løbende ned over diget med retning mod os. Armene svingede vildt over hovedet på ham og han råbte noget der var helt uforståeligt på den afstand. Min første tanke var at det var bonden som ejede marken som kom for at jage os væk fra sin ejendom. Det var det dog ikke.

Vi går på land i Sønderho for lige at få lidt at drikke og for mit vedkommende at spise, jeg havde endnu ikke fået frokost. Her står så den armsvingende højtråbende bonde fra før. Det var nu blot én fra kajakklubben på Fanø som tilbyder hjemtransport for dem som har lyst til at stå af her. Det var endnu et smukt træk fra arrangørernes side. Der bliver taget nogle billeder ved stormflodssøjlen og snakket frem og tilbage om hjemturen. Der er et par stykker som vælger det udmærkede tilbud om hjemtransport af både korpus og kajak.

Vi andre fire sætter kajakkerne i vandet, vel vidende at det ikke er nogen let tur som venter os på turen hjemover. Der bliver gættet lidt på hvor lang tid det kommer til at tage. Turen ud tog lidt under to timer for de 13,7 km. Og med en vind på 12-14 m/s var mit gæt at det ville nærme sig den dobbelte tid for hjemturen. Det kom heldigvis ikke til at holde stik.

Jeg lagde mig ret hurtigt på træk efter Bent fra Slagelse i hans Prijon Kodiak. Jeg havde godt læst i forskellige kajakbøger at det er muligt at spare nogle kræfter ved at hænge på træk med stævnen 10-15 cm bag en anden kajak, men at effekten var så stor som den var, havde jeg ikke regnet med. Bent holdt en god fart på omkring 6,5-7,5 km/t - med den modvind og det var egentlig nogenlunde let for mig at hænge på - men straks jeg kom mere end en halv meter fra hans ror forsvandt effekten med det samme og så var det bare med at ro for at komme op på træk igen. Så høj en fart kunne jeg ikke selv have holdt. Spøjs oplevelse. Så på det meste af hjemturen så jeg ikke meget andet end Bents ror.

Vi stoppede flere gange for at vente på Dan og Steeen-J som har valgt ikke at ligge på træk. Under en af pauserne fik jeg ud af Bent at han altså også havde en del km under kajakken i år. Jeg mener han sagde omkring 1100 km. De 300 af disse km hentede han under »Sea Challenge Fyn«. Det forklarer noget af den høje marchhastighed.

Vores plan var at ro ind under kysten ved Albuen, og det var også den retning Bent og jeg havde, men da vi kiggede bagud så vi at de andre stak lige over, så det valgte vi også at gøre. Da vi lå midt i krydset kom der en helvedes byge som viste sig at indeholde nogle ekstra vindstød til os, det kunne jeg egentlig godt have undværet. Men videre nordover.

Oppe ved Halen vælger Dan så at gå på land ved tyskerbunkeren og ikke tage krydset over til Nordby. Set i bakspejlet burde det have fået os andre til at tænke nærmere over det kryds - når en lokal roer vælger at droppe det.

Vi havde egentlig aftalt, efter vores oplevelse nede ved Albuen, at vi ville holde os tæt ved kysten rundt i bugten. Men det var ved at blive for mørkt og vandet så ikke så slemt ud da vi var roet et stykke ind i bugten. Så Bents myndige ryst lyder ud over vandet - »Vi krydser over her - alle sammen!« Vinden er nu drejet lidt mere over i nordlig retning, så der skal virkelig arbejdes og jeg opgiver ret hurtigt at hænge efter Bent.

Vi følges pænt ad til ca. midt i det lille kryds, som er på max 2 km. Her får vi så for anden gang på turen styrtregnen at føle, sammen med de bonusvindstød som det trækker med. Sigtbarheden falder en del. Slagregnens pisken i vandet får det, på en måde, til at lyse op og være nærværende. Jeg begynder i hvert tilfælde at se mere ned end at holde fokus på land. Det er lidt en fornemmelse af at ro i en osteklokke. Her må jeg virkelig have gang i nogle støttetag over flere omgange. Det er virkelig klamt. Det er ikke bølgerne som er et problem for mig - det er simpelthen vinden som er ved at puste mig omkuld. Den sidste gang mister jeg det første støttetag og er kommet temmelig langt ned, men redder den i anden og tredje omgang.

Det er sgu for meget af det gode for mig, så jeg vælger at ændre kursen så jeg kommer ret op mod vinden, tager sigte efter færgehavnen i stedet for den høje skorsten som vi hele tiden sammen har sigtet mod. Vi er blevet spredt nu. Bent ligger helt forrest - hans hastighed kan ingen af os andre holde. Steen ligger et stykke bag, men noget sydligere, så vidt jeg kan se. Selv har jeg kurs mere nordover.

Da vi kommer ind, med mig som rosinen i pølseenden, bliver vi kritiseret for at vi ikke holdt sammen - det er sådan set reelt nok - men det var fandeme svært med de vindforhold. Så - måske var det ikke et helt forsvarligt kryds under de vindforhold? Men jeg fik da lært en helt masse. Vi har roet 27,5 km på fem timer, i det som kaldes hård vind...


Hyggesnakke weekend
Efter et hurtigt bad i lunkent/koldt vand er det tid til aftenens oplæg. Det er Eskild fra Fanø Roklub som fortæller om forholdene i vandene omkring øen, tidevandet, bølgeforhold, skiltningen, bøjerne osv. Et spændende foredrag som jeg indtager samtidig med min aftensmad. Jeg kunne ikke vente, jeg var skrupsulten. Efter foredraget er der almindelig råhygge og snak i teltet. Jeg bliver dog ikke så længe som visse andre (jeg nævner ingen navne her), men daffer over i teltet og får lige læst nogle afsnit af Carsten Jensens bog »Vi, de druknede« som jeg er ved at være færdig med.

Lørdag morgen var der en 7-8 stykker af de mere garvede roere, som ville ud nord for Fanø for at checke bølgerne derude - det lød som om de var OK! Lørdag formiddag kommer TV-Syd på besøg og vil gerne interviewe nogle af de lokale kajakroere og have nogle gode stemningsbilleder af kajakker på vandet. Så der er dømt paraderoning, rul og redningsøvelser i alle mulige afskygningen. Specielt lagde jeg mærke til en variant jeg ikke tidligere har set. Jørgen Møholt svømmede crawl med sin kajak - uden at forlade kajakken. Det stunt har jeg ikke set andre udføre.

Ellers var det, for mig, mest hyggesnak den lørdag eftermiddag. Nogle roede til Sønderho, andre tog bilen og gik på kro dernede (eller blev det kun til grillbar?). Heldigvis mødtes de dernede, så kajakkerne kunne transporteres hjem. Lørdag aften var der så festmiddag og snakken gik gevaldigt i teltet. Rigtig hyggeligt.

Generalforsamling
Efter at have pakket telt, kajak osv var det søndag formiddag tid til generalforsamling i foreningen. Den var stille og fredelig og uden de store slagsmål. Der blev berettet fra formand og udvalg om årets mange aktiviteter og kassereren fik godkendt sit regnskab og budgetforslag. Meldemstallet er nu oppe på omkring 950 og fortsætter den stigning, forudsagde kassereren at vi sikkert vil være over 1100 medlemmer til næste generalforsamling. Hvad med at afholde næste generalforsamling på Anholt - for at vi ikke risikere at alle 1100 møder op. Men Peter Unold kommer nok roende derover i kajak!

Den nye bestyrelse består af Anders (formand), Per Grim (kasserer) , Jørgen Møholt, Pernille Svendsen, Anette Svendsen, Steen Bondo og endnu en fynbo, som jeg i farten ikke fik navnet på. Godt med syv personer til at deles om arbejdet i stedet for tidligere fem. Der blev vedtaget et sæt nye vedtægter som, i modsætning til de gamle, lever op til almindelig dansk foreningsstandard.

Der var også en del snakken frem og tilbage om hjemmesiden - og der er lys forude. Der sidder et udvalg af computernørder og arbejder seriøst på sagen og foreningen har afsat penge til projektet.

- - -

For mig har det været en fantastisk god weekend. Jeg har altid roet alene og snakker generelt ikke med ret mange som roer kajak - så det er jo fedt at suge til sig af andres historier og erfaringer. Dem er der mange af. Og det er jo mægtigt flinke folk i den her forening. Så det var bestemt ikke sidste gang for mit vedkommende...

Vejr: 12-14 m/s, mest skyet, kraftige korte byger, en del bølger

Distance: 27,9 km

Fugle: omkring ½ million stære (sort sol i horisonten)

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Fin beskrivelse du har lavet af en rigtigt hyggelig weekend. Så må vi jo vende tilbage når forårsstormen har lagt sig ;-)))))

Du syntes måske også om: