lørdag den 1. september 2007

Hjarnø rundt - igen

Foto: Havet og himmelen ud for Hjarnø ved 16.30 tiden.

>> Flere foto

I dag var havet sort...

Jeg har altid holdt meget af de skiftende farver havet har - sort, gråt, utallige blå og grønne nuancer, den meget smukke sølvfarve, rødt og gult ved aftenstide. Det er ikke kun nu hvor jeg ror kajak at jeg har ladet mig besnære af de skiftende farver havet klæder sig i. Altid har jeg søgt mod havet når jeg trængte til at få blæst tankerne igennem og finde ind til den kerne af ro som findes. I dag var havet smukkere end jeg længe har set det - fløjlsmat sort. Det er ikke så tit jeg oplever det - det er en af gaverne ved at tage af sted selvom vejret ikke er specielt godt.

Da jeg skulle af sted fra færgebroen ved Alrø opdagede jeg at jeg havde glemt mine neoprenstøvler - surt. Så var det bare af sted i et par almindelige strømper! Jeg vurderede at vejret var til svedundertrøje med lange ærmer og bare en windbreaker over. Ifølge DMI var temperaturen omkring de 12-13°C, så det måtte være OK til dagens planlagte tur. Det var også rigtig fint de første mange km hvor jeg mest roede med vinden i ryggen. Men for pokker da hvor jeg frøs som en lille våd hund, da jeg kom rundt om Hjarnø og direkte op mod vinden for at blive blæst godt og grundigt igennem. Det blev jo heller ikke bedre af at jeg sad med fødderne i et par våde strømper - i stedet for de lune neoprenstøvler. Der var ingen vej udenom. Ind på land for at få noget varmere på.

Heldigvis har jeg altid det meste af mit rotøj med. Så på med svedundertrøje, fleecetrøje og min helt tætte rojakke yderst. Og min orange beanie på hovedet. Tja - det er faktisk det jeg plejer at ro med om vinteren, bortset fra at jeg også har longjohns på når vandet når et stykke under 15° C. Jeg skal vist til at begynde at sammenholde temperaturerne med vindfaktoren også for at få nok tøj på!

Men det hjalp at få noget varmt på. Så gik turen ellers videre over til Snaptun, for at fortsætte ned i As Vig. Heromme i vigen hvor der var læ for vestenvinden var der helt fladt vand. Jeg roede ned til de tyske turister i gummestøvler ved Pøt Strandby for at spise lidt og få et par kopper varm kaffe. Så var det ellers stævnen hjemad mod Alrø igen i det tiltagende mørke.

En af de ting jeg gerne ville på dagens tur var at se lidt nærmere på Hjarnø. Jeg har roet øen rundt før, men aldrig været inde i den lille lagune som er på øens sydside og jeg ville også om for at se den stensætning som hedder Kalvestenene. Heldigvis var det højvandet da jeg tog af sted fra Alrø - og det var det stadig da jeg roede ind i lagunen, eller tror jeg ikke det ville have været muligt at ro rundt. Vanddybden var nok max 50 cm de fleste steder. Men - et flot sted lige at ro en runde. Men kom ved højvande!

Kalvestenene, som også ligger på øens sydside, er 10 skibssætninger fra vikingetiden. Der var oprindeligt mere end 20 skibssætninger, men kun de 10 af dem findes endnu. Det er en speciel fornemmelse at komme roende i sin moderne plastkajak til dette sted, hvor det for mere end 1000 år siden var vikingeskibe af træ der herskede over vandene.

Skibssætningerne er et symbol på den dødes tilknytning til Njord - den nordiske mytologis hersker over vind og vejr. Hans symbol er netop et skib – »Skidbladnir«, og derfor er det også ham, man skal påkalde for at få god sejlads og fangst. Så måske er det en god ide lige at sende ham en tanke ind imellem - eller måske endnu bedre - en sjat mjød!

>> Hjarnøs hjemmeside

Vejr: Godt blæsende - men aftagende, mørkt og overskyet, rimelige bølger på udvalgte steder ellers fladt vand.

Distance: 26,8 km

Fugle: Stormmåge, skarv, fiskehejre, strandskade, hættemåge, digesvale, fjordterne.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: