fredag den 8. februar 2008

Fuglebøger for kajakfolket

Jens Overgaard Christensen - Fuglene ved strand og kystJens Overgaard Christensen - Fuglene ved sø og eng
















Jens Overgaard Christensen - Fuglene ved strand og kyst
Gyldendal, 2003 - 141 sider
Jens Overgaard Christensen - Fuglene ved sø og eng
Gyldendal, 2006 - 130 sider
Begge er fra serien "Gyldendals naturguides"

For mig er en af de store oplevelser ved at ro kajak at komme tæt på naturen. Her er fuglene selvfølgelig en stor del af denne oplevelse. Inden jeg begyndte at ro kajak var det egentlig begrænset hvor meget jeg vidste om det danske fugleliv - bevares jeg kunne da se forskel på en måge og en svane, som jo ellers begge er hvide! Men heller ikke meget mere end det. Derfor har jeg købt flere fuglebøger efterhånden som nysgerrigheden begyndte at melde sig. Nogle er store og tunge og går mere i dybden med de forskellige arter end de to små som jeg omtaler her.

Et par stykker som jeg gerne vil anbefale i kajaksammenhænge er de to ovennævnte. De er tilpas små til at man uden problemer kan finde plads til dem i kajakken og er meget dækkende for de områder som de omhandler. For de fleste som ror havkajak er det sikkert kun den første om strand og kyst som er interessant, men for andre, der som jeg, også kan lide at ro i søer og åer, er den anden også god at have. Sidstnævnte har iøvrigt en CD med fuglestemmer vedlagt. Til en pris af kr. 149,- pr. stk. er det efter min mening et rigtig godt køb.

Kan købes i alle velassorterede internetboghandeler, fx her, eller direkte hos forlaget.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: