tirsdag den 17. juni 2008

Stentur

Foto: Et gammelt havneanlæg ved Gyllingnæs.

>> Flere foto

Turen i dag startede lidt sent, for vores yngste søn skulle på lejrtur med friskolen - og det var første gang. Så han skulle selvfølgelig lige sendes ordentligt af sted. Det betød så at kajakken først kom i vandet kl. 10:15 syd for havnen i Hou. Her er der parkeringsmulighed for en enkelt bil - hvis man er flere er det bedst at køre længere hen ad Strandgade hvor der er plads til mange flere biler. Det er lige hvor vejen svinger ind i land. Dagens tur skulle gå sydover - ned til Alrø. At turen skulle blive fuld af sten vidst jeg endnu ikke på dette tidspunkt.

Da jeg lagde ud var det højvande, vandet stod helt op til græsset hernede hvor der ofte er 3-4 meter strand. Og det var jo gode nyheder, for når vandet står så højt er det muligt at ro indenom Søby Rev og spare omkring tre km. Så i dag gik turen hen langs kysten, bl.a. forbi Trillingestenen. Så vidt jeg kan se er det tre selvstændige sten, men det kan være de hænger sammen nede i undergrunden. Inde bag Søby Rev er der ganske rigtigt godt med vand, ingen steder under ½ meter - det rækker! Men en advarsel til folk med glasfiberkajakker - hold øjnene godt åbne, her er pokkers mange sten.

Da jeg kom ned omkring Kalsemade fik jeg øje på årets første sæl, som selvfølgelig var væk inden jeg fik fumlet kameraet op af vesten. Jeg håbede på en ny chance nede ved Kalsenakke hvor jeg tidligere har set sæler, men nej - selvfølgelig ikke i dag hvor jeg havde kameraet klar. Det eneste jeg får set er Hjarnø lige overfor og det smukke skovklædte As hoved omkring 12 km væk. Da jeg runder Kalsenakke får jeg virkelig sydvestenvinden at føle, den har jeg roet i læ for indtil nu. Så her skal der lige bestilles lidt mere med pagajen. Bølgerne kommer ind fra siden/skråt forfra.

Et stykke henne ad Gyllingnæs’ sydkyst ligger resterne af et gammelt skibsted. Her har åbenbart været et udskibningssted i tidernes morgen. Jeg har tidligere kun set det ude fra vandet, hvor man egentlig ikke lægger så meget mærke til det, men når man ser det fra land kan man tydeligt se hvad det har været brugt til, selv om det hele er sunket sammen. Jeg holder lige min frokost nu jeg alligevel er på land. Jeg får også lige skudt en fotoserie af provianten, jeg skulle bruge et foto til et indlæg på bloggen.

Nu havde jeg godt gang i sten-temaet, så da jeg ror forbi Polstenen som ligger helt yderst i det fredede område Alrø Poller, er jeg nødt til at have et billede af den også. Den er overskidt af fugle som de fleste store sten jeg kommer forbi. Turen går videre over til Henneskov Hage hvor jeg lige er på land igen - jeg har drukket en del på turen, så... Da jeg står og gør, det man nu gør når man har drukket rigtig meget vand, kan jeg se at der er så meget vand i fjorden (det kan umuligt være min skyld) at det er muligt at ro runde om den lillebitte ø som er her. Så den runder jeg lige og får set på de mange forskellige fugle som holder til her. Blandt andet klyden og stor præstekrave som jeg ikke tidligere har set. Klyden er en sjov fugl at se når den flyver rundt med sine lange ben hængende løst efter sig. En skam at jeg ikke så en stenvender - det ville have passet perfekt til sådan en stendag.

Så starter turen hjemad. Denne gang kan jeg se den smukke hovedbygning på Gylling Gods. Godset som ejes i dag af Bestseller-dynastiet er blevet nænsomt istandsat siden overtagelsen i 1996 - det står utroligt smukt i solen i dag. Her er dog så megen vind at jeg ikke vil tage chancen med at fotografere - det må blive en anden gang. Ind til videre må i nøjes med et historisk foto.

Tilbage i læ ved Kalsenakke går jeg på land for at få en kaffetår og lave lidt amatørarkæologi. Jeg havde nemlig set at der skulle være ikke mindre end tre gravsætninger fra oldtiden i skoven på Gyllingnæs. Dem ville jeg prøve at opspore. Jeg var dog godt klar over at der nok ikke var noget imponerende at se. De rester som var tilbage var kun mellem ½-1½ meter høje. Men det lykkedes mig at opspore både langdyssen og de to rundhøje. De eneste sten som er tilbage ved langdyssen er en lille række kantsten langs dyssens nordside. Men ellers ligger gravsætningerne flot på rad og række her ned til vandet. Det har været et smukt syn fra vandet på den tid de blev opført. De har sandsynligvis ligget i det åbne land dengang.

Her ude på spidsen af næsset ligger et par af de tidligere godsejeres gravsted. Godset var i Niels og Eva Baners besiddelse fra 1925-66. Gravstedet ligger rigtig smukt med udsigt over Horsens Fjord. Da jeg er tilbage på stranden kan jeg se en hvid VW-varevogn som kommer kørende helt ud på næsset. Det er et forbavsende syn, for det er kun tilladt at færdes på næsset til fods eller på cykel. Det er sikkert nogle tyske turister som er faret vild. Men nej, den er en dansk gulpladebil kan jeg se da den parkere lige bag mig. Jeg går op for at få en sludder med passagerne - det viser sig at de er ansat på godset til at tage sig af kreaturerne. Så de må gerne køre her.

På tilbageturen, da jeg kommer forbi hjemmeværnets skydeterræn, begynder det bare at lugte ganske forfærdeligt. Det kan da ikke passe at hjemmeværnet lugter grimt. Oppe bagved får jeg så øje på synderen - en gyllevogn sprøjter uhæmmet til alle sider. Sådan en stank ud over vandet kan godt give lidt ekstra kræfter så man kan komme væk i en fart. Jeg kan se at der ikke er vand nok til at stikke inden om Søby Rev på dette tidspunkt, så turen går udenom. På vej fra revet ind mod byen møder jeg tre havkajakroere fra Hou Kajakklub som er ude på tirsdagstur.

Da jeg kommer på land ved 19-tiden efter en god dag, møder jeg en godt solbrændt pensionist som viser sig at være en garvet havkajakroer. Han var faktisk den ene af de to initiativtagere til Hou Kajakklub som startede for nogle år siden. Han havde tidligere roet Prijon Millenium, men havde nu en af de store Lettmann. Efter turen og en masse termokaffe syntes jeg egentlig at jeg fortjente en ordentlig kop kaffe, så jeg tog hen på Caféen på havnen i Hou og fik mig en rigtig god kop kaffe. Jeg var den eneste som sad udenfor i den smukke solnedgang - folk syntes sikkert det var for køligt. For mig var det en perfekt afslutning på en stenet dag.

Vejr: Jævn vind, skyfrit/skyet, fladt vand og nogen bølger

Distance: 38,87 km

Fugle: Skarv, strandskade, vibe, krage, bysvale, gråand, gravand, stormmåge, hættemåge, sildemåge, havterne, knopsvane, grågås, toppet skallesluger, klyde, stor præstekrave og tre ikke identificerede rovfugle

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: