søndag den 13. september 2009

Efterårstræf

Jeg er ved at være klar til at ro ud i tågen, rundt om Helgenæs

De sidste roere er ved at komme ind efter turen til Hjelm

>> Flere foto

I denne weekend har Havkajakroerne afholdt efterårstræf - årets sidste træf. Det har været rigtig godt besøgt med ca. 70 deltagere. I år blev træffet afviklet på Helgenæs Naturefterskole som ligger rigtig naturskønt og med et rovand omkring der giver mange valgmuligheder. Jeg fik roet 74,5 km i løbet af weekenden, så det blev altså 10 km mindre end til forårstræfet. Men det var såmænd lige hyggeligt af den grund.

Tågetur og træf
Træffet startede fredag kl. 13, men da jeg havde taget hele dagen fri fra arbejde besluttede jeg mig for at stå tidligt op og ro en tur inden træffet begyndte. Jeg kunne lige så godt ro nogle km når jeg nu alligevel havde hele dagen. På den måde ville jeg også komme igennem Århus centrum uden alt for meget trafik.

Da jeg kom op til Dragsmur hvor jeg ville sætte kajakken i vandet var der temmelig tåget, så inde i mit hoved aflyste jeg så småt det 2 km kryds som lå lige i starten af turen. Men da jeg kom ned til Asgilhøje hvor krydset starter, var der pludselig helt frit udsyn over til Stavsøre så jeg startede på krydset alligevel. Tågen kom og gik, men for det meste var der udsyn over til slutpunktet og desuden havde jeg kursen på kompasset at holde mig til. Med vinden i ryggen fra NV gik det let ned til Sletterhage Fyr. Der kom en hurtigfærge lige efter jeg havde rundet sydspidsen af Helgenæs, men den giver kun runde dønninger hvis man holder sig et stykke fra kysten. Da jeg nu er kommet lidt i læ af vinden er resten af turen nordpå egentlig også let. Jeg ror ca. en km nord for efterskolen hvor træffet skal afvikles, for at komme så tæt på bilen som muligt. Turen var på 19,5 km og jeg var ikke på land undervejs fordi jeg jo har roet turen så sent som i april måned i år. Men nu har jeg så set Helgenæs i både forårs- og efterårstøjet.

Da jeg havde fået smidt kajakken op på bilen, hængt mit rotøj til tørre og snuppede jeg en lille lur i bilen - der var stadig mere end en time til træffet startede - og jeg var kommet lidt sent i seng i går, så det var tiltrængt.

Allerede ved indskrivningen til træffet er der noget som tyder på at det nok skal blive alle tiders træf - det er nemlig muligt at bestille friske rundstykker til både lørdag og søndag morgen. Sammen med den gratis morgenkaffe må det siges at være et godt stykke over normal træfstandart.

Den første tur på træffet var en fælles tur ind i Ebeltoft Vig. Efter den udmærkede turleder Lars Bækgaards forkromede øjemål ville turen blive på 12 km - i rimeligt tempo. Det viste sig dog at turen op til Bogens Strand og retur blev på 15 km, men det var der nu ingen som brokkede sig over - sikkert fordi Lars havde medbragt bestikkelse i form af gratis energibarer og chokolade. Det var overskud fra sommertræffet som skulle spises inden dette træf var ovre. Efter pausen roede vi så roligt hjemad igen.

Da vi var tilbage i lejren igen havde Surfline/Kajakhuset fået deres butik op at stå med både kajakker, robeklædning og alt muligt andet grej. Der blev vist både kikket, skrevet ønskesedler og handlet, så vidt jeg kunne se. Efter at folk havde fået aftensmad enten fra grillen eller Trangia’en var der et foredrag i spisesalen med fhv. stabslæge Leif Vangsgaard. Emnet var hypotermi og der er ingen tvivl om at manden er rigtig godt inde i sit stof og det var tydeligt at nogle af de ting som han fortalte kom bag på en del af tilhørerne. Jeg vil dog hævde at en kajakroer som planlægge at ro om vinteren vil få mere ud af at se filmen »Cold Water Boot Camp USA« som det amerikanske NASBLA har fremstillet. Jeg har anmeldt den i et tidligere indlæg hvor jeg også skriver hvordan man kan få fat i denne gratis film.

Vejr: Let vind, tåge, solskin, fladt vand
Distance: 34,7 (19,5+15,1) km
Fugle: Skarv, fiskehejre, splitterne, sølvmåge, en enkelt rovfugl

Forblæste Hjelm
Lørdagen startede for mit vedkommende ved syvtiden med morgenkaffe og rundstykker i den hyggelige pejsestue. Allerede på det tidspunkt duftede der herligt af kaffe og rundstykkerne lå klar. Træfledelsen må have været tidligt oppe.

Der var arrangeret tur til Hjelm på flere forskellige niveauer. Der var en kategori 3 tur på ca. 35 km hvor man roede hele vejen fra lejren og en kat. 1-2 tur på ca. 11-14 km som startede ud fra Elsegårde. Da begge ture ville være på Hjelm på samme tid, var der mulighed for at kombinere de to ture som man havde lyst til - altså tage den lange tur ud og evt. den korte hjem.

Vi var omkring 15 roere som startede ud fra lejren med kurs mod vindmøllerne ovre ved hurtigfærgens havn, et kryds på 8 km. Ved at krydse hurtigfærgen så tæt ved færgelejet skulle vi kun krydse dens rute et enkelt sted. Da vi nærmede os havnen kom færgen ind uden at vi dog mærkede noget til dønninger. Mens vi holdt en kort pause på land var der en gæv roer fra Sjælland som hev en kæmpestor bagerpose med wienerbrød op af kajaklugen. Den slags overraskelser er altid yderst velkomne. Vi tog af sted lige efter at færgen var sejlet igen og fik fornøjelsen af at få lidt havvand i hovedet da hækbølgerne rejste sig inde på det lave vand.

Den næste indadgående hurtigfærge mødte vi helt nede ved sydspidsen hvor der var flere som fik en god surf, mens vi var nogle stykker som i stedet roede lidt ud for at undgå samme. Det var imponerende at ligge udenfor og iagttage hvor pludseligt bølgen egentlig rejste sig op. Der var da også en enkelt som måtte en tur i baljen. Med bølger af den kaliber skal der ikke meget uopmærksomhed til før det går galt.

Da alle igen var på ret køl fortsatte vi over mod Hjelm. Da vi kom ud i nærheden af en bøje lige inden krydset, blev vi kaldt sammen af turlederen Lars Bækgaard som gjorde det helt klart, at med den vinkle som bøjen stod i, skulle vi holde helt tæt sammen. Der var stærk nordgående strøm i Hjelm Dyb og hvis vi blev spredt for meget og uheldet var ude ville vedkommende hurtigt blive skyllet ud i Kattegat. Så vi blev sammen. Desuden skulle kursen lægges en del sydligere end øen. Sporet fra min GPS, her til venstre, viser at det fint lykkedes at holde en lige linje i vandet selv om strømmen var stærk.

Da vi nærmede os Hjelm var der nogle som ville rundt om øen og andre som hellere ville ro ind for at holde pause med dem som var roet over fra Elsegårde. Jeg roede med gruppen som ville øen rundt og vi sluttede os så senere til hele selskabet. Det var blæst en smule mere op siden vi tog af sted, så jeg ville lige høre hvilken hastighed de andre fra den lange tur regnede med at ro med hjemad. De fleste ville helst holde en hastighed på 6 km/t. Med den modvind som der var på det tidspunkt, syntes jeg det var for hurtigt, jeg var mere indstillet på en hastighed på 5 km/h. Så enden på det blev at jeg den korte tur hjem, i stedet for at udsigten til måske at komme til at ligge bagest i feltet over en 15 km strækning. Der var vist 2-3 andre som gjorde det samme. Desværre havde jeg ikke så lang tid på øen at jeg både kunne nå at hvile, spise og gå en tur op til fyrtårnet - så jeg må indrømme at jeg valgte fyrtårnet fra, det andet var trods alt vigtigere. På hjemturen holdt vi et roligt tempo på 4,3 km/t med vinden lige imod.

Da vi alle var blevet transporteret hjem til lejren med vores kajakker og generalforsamlingen skulle til at starte var der flere som var nede på stranden med kikkert for at spejde efter den gruppe som havde valgt den lange tur hjem. På det tidspunkt var de stadig ikke i syne. Præcis hvornår de kom hjem ved jeg ikke, men de kom da i løbet af generalforsamlingen. Det viste sig at de havde haft en roer som blev syg og som de så måtte bugsere en stor del af det sidste kryds hjem. Godt at de alle kom helskindede hjem.

Vejr: Jævn til frisk vind, sol og nogle skyer, nogle bølger
Distance: 24,8 km
Fugle: forskellige måger, strandskade

Endnu mere blæst
Søndag morgen var det blæst endnu mere op. Vindstyrken lå nu mellem 8-11 m/s. Turen med det 10 km kryds over til Fregatten Jylland, som jeg ellers havde meldt mig til, blev aflyst. Det samme blev også det andet alternativ - Helgenæs Rundt. Men heldigvis var turlederen på sidstnævnte tur, Danny Skåde, frisk på en alternativ tur, så vi trods alt kunne komme lidt ud at ro. Det blev samme rute som den fælles tur om fredagen. Så det blev en lidt hård tur på vej ud - det tog tæt ved 2 timer og en let tur hjem, som kunne klares på 50 minutter. Medvind er klart at foretrække frem for modvind. Det her var så en at måderne at lære det på.

Da vi var tilbage i lejren ved 13-tiden var der allerede mange som var taget hjem. Så det var bare med at få det sidste pakket sammen og få bilen fyldt til med beskidt udstyr og gode minder. Og så ellers få vendt næsen hjemad, med et »vi ses snart igen«.

Vejr: Frisk vind, sol, bølger lidt over 1 meter
Distance: 15,0 km
Fugle: der var vist nogle måger på et tidspunkt

Super forening
Ud over de ting og ture som jeg har deltaget i, har der på træffet også været afviklet rigtig mange andre ting. Der har hver dag været mulighed for at træne enten redninger, teknik eller rul, så der er virkelig noget for enhver smag. Det er fantastisk at en frivillig forening som vores kan afvikle et træf hvor der parallelt kører to eller tre forskellige programmer. Flot lavet af dette træfs arrangørgruppe Lars Bækgaard, Claus W. Sørensen, Hans Erik Cramer og alle de frivillige instruktører og turledere.

Desuden er foreningen jo fyldt med rigtig mange søde og behagelige medlemmer som gider at komme til træf igen og igen.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: