søndag den 20. september 2009

Overnatning på en øde ø

Anders i fin stil ud mod Søby Rev - vinden er over 5 m/s

Så er aftensmaden ved at være klar - det er ikke helsekost i aften!

>> Flere foto

Her i weekenden var jeg med Anders ude for at overnatte på en øde ø - nærmere bestemt Søby Rev som ligger SØ for Hou. Turen derud er på 5 km så det er en overkommelig tur. Efter at have pakket grej om formiddagen tager vi af sted ved totiden lørdag eftermiddag. Vi starter lige syd for Hou havn. Det var første gang Anders var med ude i saltvand og det blæste en del. Men selv om bølgerne kom ind fra siden mens vi ror hen langs kysten tager han det med et smil. Det er jo ikke noget sammenlignet med fx Pegasus, Cobraen eller Piraten. Vi er lige henne at runde Trillingestenen inden vi ror ud mod revet. Det er først her hvor vi skal ro op mod vinden han syntes det bliver lidt hårdt. Men vi kommer da ud til øen uden de store problemer. Vi får hevet kajakkerne på land og får indrettet os med en lejr i en lille lavning på øen - her er der lidt læ. Jordbunden er meget porøs så pløkkerne holder ikke særlig godt. Det havde været bedre med nogle 40 cm sandpløkke. Teltet blev dog stående så længe vi havde brug for det.

Vi går en tur rundt på øens sydlige arm og finder bl. a. en ordentlig mudderpøl og et jægerskjul. Da vi er tilbage får vi lavet og spist aftensmad. Specielt desserten, pandekager med syltetøj, glider ganske let ned. Efter at vi havde slappet lidt af og fået vasket op, sad vi lige lidt for at se den meget smukke solnedgang. Bagefter gik vi ned på stranden og lavede et bål med brænde vi havde haft med i kajakkerne. Der er ikke meget brændbart at samle herovre hvor der ikke er nogen træer. Vi sidder og finder læ under min militærponcho mens bålet brænder. Vi får snakket en helt masse og kigget stjerner - det var rigtig hyggeligt. Senere på aftenen kryber vi i dunsoveposerne og læser lidt i pandelampernes skær inden vi sover.

Søndag morgen vågner vi næsten samtidig ved syvtiden, men bliver dig liggende en stund og dovner den i soveposerne. Da vi skal ud for træde af på naturens vegne kan vi se at der er totalt tåget. Vi kan ikke engang se hele øen - og den er altså ikke ret stor! Vi håber at det aftager lidt inden vi skal ro hjemad igen. Vi kommer i gang med at lave morgenmad: mysli, havregrød og varm kakao. Det er godt i det klamme vejr. Efter morgenmaden skal vi lige en tur rundt om øens nordlige arm - og denne gang skal vi altså hele vejen rundt og ikke snyde som i går påpeger Anders. Det er faktisk en nogenlunde lang tur på den stenede strand. Her er mange flere sjove sten end på strandene inde ved kysten hvor der færdes mange flere mennesker. Anders finder fx nogle ganske porøse sten som han kan knække med hænderne, en sten som ligner en skrigende mand og en skummel, måske blodig, sten der kunne stamme fra Mordet på Søby Rev. Jo tak, fantasien fejler ikke noget for sådan et par søulke strandet på en øde ø.

Det bliver jo ikke ringere af at vi kort efter hører geværskud lige i nærheden - men det er heldigvis bare en jæger ovre på naboøen som er på fuglejagt. Vi havde faktisk godt lagt mærke til en jolle som lå for anker derovre. Turen rundt byder også på en tur ud i noget rådden tang hvor undertegnede synker i til langt over støvlerne.

Klokken er efterhånden ved at være så meget at vi skal til at hjem igen - vi har nemlig ikke taget frokost med. Så vi går i gang med at pakke lejren ned igen og får tjekket at vi har alt med hjem igen. Vi samlede faktisk forskelligt skrald sammen derovre og tog med hjem.

Nu da tågen er lettet en del kan vi godt se land - heldigvis. Vi har vinden i ryggen hele vejen hjem, det er rigtig dejligt. Dog er Anders ikke helt tilfreds med at vinden tager så meget fat i bagenden af hans kajak at det er svært at ro ligeud - der er hverken ror eller finne på den. Men jeg lærer ham nogle forskellige styretag, så går det lidt bedre men han bander dog stadig over styreegenskaberne. Og jeg må desværre sige at det er med god grund - den har aldrig været god med vinden ind skråt bagfra.

Da vi kommer til Hou kommer fruen i bilen og kører os hjem til et velfortjent bad. Men Anders står i badet kan jeg høre at han synger »Puf den magiske drage«, så kan jeg virkelig mærke at min verden hænger rigtig godt sammen... En skøn weekend sammen med min store 12-årige dreng.

Vejr: Let til svag vind, sol, overskyet, diset, lidt småkrusninger