torsdag den 11. marts 2010

Dovnetur i dis

Der var så farveløst i dag, på grund af disen, at jeg lige så godt komme konvertere til sort-hvid.


Forhåbentlig en af de sidste isflager vi ser i år. Denne er fra Hou - ikke Horsens Fjord!

Jeg var lige ude på en lille eftermiddags-tur ved Hou, men vejret var ret kedeligt, gråt og diset, så det var ikke særlig inspirerende at ro. Derfor blev turen temmelig kort: sølle 12 km. Og da der stort set ikke var nogle farver på de billeder jeg tog, valgte jeg at konvertere dem til sort-hvid i stedet for.

Jeg havde ellers store planer. Morten Lunde havde skrevet på Havkajakroernes forum at der var åbent vand ved sydspidsen af Alrø, så jeg havde planlagt en tur derfra og ned i As Vig. Da jeg kommer derned er der ganske rigtigt isfrit. Men på grund af vinden fra nordvest samtidig med ebbe, var isen ved at forlade Horsens Fjord under højlydt knasen og bragen. Lige da jeg stod ud af bilen undrede jeg mig over støjen, men efterhånden som jeg kom længere og længere ud ad broen gik sammenhængen op for mig.  De 30-40 cm tykke og kæmpestore isflager kom i en lind strøm ud af fjorden og tromlede alt ned undervejs. Den bøje der ligger ud for broen var kun at se nogle få gange. Den sprang op som en trold af en æske hver gang der var et lille slip i isflagerne. Fascinerende syn. Broen som jeg stod på og betragtede scenariet, rokkede da også gevaldigt hver gang en flage bankede ind i stolperne.

Mit problem var, at denne strøm af is skulle jeg på en eller anden måde passere, hvis jeg skulle over på Snaptun siden. Det vurderede jeg var for farligt at bevæge sig ud i. Selv om der, når der var lidt mere plads ude i fjorden blev længere mellem flagerne, ville jeg ikke tage chancen for at blive klemt inde mellem to af disse heftige »isterninger«. Så derfor blev det til en kort doven tur i dis ved Hou - øv.

Jeg må prøve igen hernede en dag når fjorden er ved at være tom for is.

Vejr: Svag vind, fladt vand, overskyet og diset
Distance: 12,1 km
Fugle: Skarv, hættemåge, sangsvane, knopsvane, strandskade, stor skallesluger, sortand

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: