mandag den 29. marts 2010

Her smider jeg kajakken i vandet

Klik på kajakkerne for at se ruten til isætningsstedet.

I forhold til at ro kajak er jeg ret heldig med det sted jeg bor - hvis jeg skal sige det selv. Indenfor en køreafstand på mindre end 20 km har jeg ikke mindre end seks rigtig gode steder hvor jeg kan komme på vandet og dække et ret stort område. Der er selvfølgelig mere end de seks jeg omtaler her, men de giver et godt billede af mulighederne i området - inden for kort afstand. En anden fordel er også at det næsten altid er muligt af finde et sted hvor det er godt at ro, uanset vindretning og vindstyrke.Alrø dæmningenSondrup StrandSkanderborg SøAlrø færgebroenHovNorsminde

De seks steder er:
Klik på  for at se stedet i Google StreetView.

 Norsminde - Ajstrup Strandvej
Afstand: 15,2 km. Køretid: 22 min.
Faciliteter: Her kan bilen stilles ganske få meter fra en fin sandstrand. Et stykke henne ad stranden (i nordlig retning) er der offentlige toiletter der er åbne i sommerhalvåret. Der er vist også en lille sommer-kiosk.
Rovand: Man kan uden problemer komme en tur ind til Århus, hen forbi de smukke skove syd for byen eller ned til Hov, ned forbi de knap så smukke sommerhusområder. En tur rundt om Tunø er også inden for rækkevidde.
Alternativ: Hvis det blæser voldsomt er en tur rundt i Norsminde Fjord også en mulighed. Der er dog ret lavvandet - men om sommeren er der smukt.

 Hov - Strandvejen
Afstand: 12,4 km. Køretid: 16 min.
Faciliteter: Her ved strandvejen er der flere muligheder. Hvis du kommer alene er der en enkelt parkeringsplads umiddelbart efter lystbådehavnen, men hvis man kommer flere er det bedst at køre hen for enden af vejen. Der er der plads til mange biler. Der er sandstrand.

Rovand: Herfra er det muligt at ro den smukke tur ned til Gylling Næs. Med mindre det er usædvanligt højvandet er man nødt til at ro uden om Søby Rev.
Specielt: Der er fredning omkring Søby Rev. Der er et skydeområde ovre ved Gyllingskov.
Alternativ: Man kan også vælge at sætte i umiddelbart nord for færgehavnen. Her er mange parkerinspladser og fin sandstrand. Der er dog lidt længere at bære kajakken. Så kan turen gå til fx Norsminde.

 Alrø - Færgebroen
Afstand: 19,5 km. Køretid: 38 min.
Faciliteter: Der er asfalteret parkeringsplads, men samtidig er der en lille plads hvor bilen kan køres helt ned til vandet for af- og pålæsning. Der er et par toiletter, der dog er aflåst om vinteren Men der er vel heller ingen der skider om vinteren? Også her er der sandstrand.
Rovand: Herfra er det oplagt at ro en tur ned til Juelsminde - eller bare en kortere tur ned i As Vig.
Alternativ: Stedet er også oplagt for en tur rundt om Hjarnø. Eller måske et smut ind i Horsens Fjord.

 Alrø - Dæmningen
Afstand: 13,6 km. Køretid: 24 min
Faciliteter: Der er mulighed for parkering ret tæt ved vandet. Der er sandstrand, men der er desværre lavt vand langt ud.
Rovand: En tur rundt om Alrø er oplagt herfra. Eller både Alrø og Hjarnø. Specielt: Der er fredning omkring Vorsø. Al landgang forbudt året rundt. Alternativt: En tur ind i fjorden mod Horsens.


 Sondrup Strand
Afstand: 12,8 km. Køretid: 21 min.
Faciliteter: Vejen gennem byen ender praktisk talt i vandkanten. Hvis du kommer alene kan bilen godt stå dernede, men er i flere så brug parkeringspladsen et stykke oppe i byen til bilerne efter at kajakkerne er læsset af. Sandstrand og nogle borde og bænke.
Rovand: En tur rundt i Horsens Fjord.
Specielt: Der er fredning omkring Vorsø. Al landgang forbudt året rundt.


 Skanderborg - Dyrehaven
Afstand: 19,0 km. Køretid: 25 min.
Faciliteter: Parkering for nogle få biler næsten i vandkanten.
Rovand: Herfra er det muligt at nå hele Gudenåsystemet hvis man lige krydser Mossø først. Meget smukt område. Fordelen ved Gudenåen er at den ikke fryser til om vinteren.
Alternativ: En tur rundt i Skanderborg Sø er en oplagt mulighed, men und dig selv turen op gennem Tåning Å hvor det er muligt at se isfuglen. 

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: