onsdag den 8. juni 2011

Kryds og tværs

Sletterhage Fyr fra en lidt anderledes vinkel.



Omme på læsiden af Sletterhage hvor jeg gik på land.
Jeg startede dagens tur ved Dragsmur, det helt smalle stykke øverst på Helgenæs. Her er det muligt at parkere helt ned til vandet og af øvrige faciliteter er der, tja - ingen. Men det at kunne smide bilen i vandkanten er da også fint nok med mig. Jeg ville ind og ro de seks-syv kilometer af Begtrup Vig som jeg manglede, men da det var lige i underkanten at ro så lidt, ville jeg også et smut ned for at se Sletterhage Fyr igen. 

Da jeg kommer på vandet opdager jeg at jeg har glemt at tage solcreme på, men jeg har det heldigvis i dagslugen, så det må lige frem. Man skal jo lytte til sin kone, og hun havde sagt at det skulle jeg huske. Sikkert fordi jeg efter sidste tur kom hjem helt rød i kinderne og på halsen. Jeg havde ment at en hat på hovedet måtte være rigeligt.

Det var faktisk en læge som gav det råd til mænd, omkring sundere livsstil, at de blot skulle høre efter hvad deres koner sagde var godt for dem. De var som regel klogere end deres mænd. Og jeg vil så tilføje - måske lige på det område. Så ellers videre - nu med solcreme anbefalet af fruen.

En skibssætning i forhaven
Jeg har set hos Kulturarvstyrelsen at der ligger resterne af en fredet skibssætning fra vikingetiden inde midt i sommerhusområdet. Da jeg kommer derom og finder Solvej, hvor jeg kunne se at den skulle ligge, går jeg ned ad vejen for at finde den fredede grund. Men jeg finder ikke umidddelbart noget. For enden af vejen går en ældre mand og slår græs, så jeg spørger ham om han kender noget til skibssætningen. Jo, jo, det gør han skam - den ligger dernede hvor jeg lige er gået forbi. Mens vi går tilbage fortæller han, at han kan huske da der var en professer ude for at bese området dengang han var barn. Det må have været den besigtigelse af området i 1949 som fredningen omtaler - det var da et pudsigt sammentræf. Det viser sig at resterne af skibssætningen, for det er virkelig kun rester, ligger i forhaven til et sommerhus - dem havde jeg ikke fundet selv! Som det kan ses på billedet drejer det sig kun om to sten der står tilbage, mens en tredje ligger ned. Men sjovt nok at finde stedet. Hvis du vil se stedet ligger det Solvej 9 ved Begtrup Vig - og dem der har sommerhuset hedder sjovt nok Skibsted, fortalte den venlige molbo.

Da jeg var færdig med at fotografere med mit Nikon DSR, som jeg for en gangs skyld har med, var det tid til at komme videre. Jeg vælger at krydse de 4,5 km direkte over til det vestlige Helgenæs, for vejret er fint. Der er en smule modvind, men ingen bølger af betydning. Da jeg rammer Helgenæs ror jeg videre sydpå mod Sletterhage Fyr. Jeg går på land på vestsiden hvor der er mest læ. Da jeg ser stranden, hvis man kan kalde en stor bunke sten for strand, er jeg oprigtigt glad for at det ikke er en glasfiberkajak jeg er ankommet i. Det ville ikke have været sjovt. Men jeg skramler bare på land med min Barracuda og får den slæbt så langt op at den ikke kan blive taget af eventuelle bølger fra katamaranfærgerne.

Jeg får spist frokost og går lidt rundt i området for at fotografere. Der er faktisk mange mennesker herude selv om det bare er en almindelig onsdag middag. Der står en 6-8 stykker med nogle helvedes store fiskestænger og den ene bus efter den anden ankommer med ældre medborgere. Midt i det hele er der et ægtepar der trækker rundt med en lille puddelhund iført et lyserødt dækken - er det ikke at tage pis på hunden? Kan man melde det nogen steder?

Det kan man sikkert ikke - jeg kan jo også være ligeglad, for det ser hunden ud til at være og ægteparret ser egentlig glade ud. Men jeg fik da lige luftet mine fordomme.

Ud over fordommene trænger kajakken faktisk også til at blive luftet lidt, jeg har roet i nærmest fladt vand indtil nu. Indtil nu vil, ifølge min GPS, sige næsten 18 km. Det betyder at jeg godt kan tage en tur om på den side af Helgenæs hvor der ikke er læ. Jeg havde tjekket hos Farvandsvæsenets sejladsudsigt i går aftes og set at bølgehøjden ville være 0,5 - 1 meter over middag på den side af næsset, så der ville jeg en tur om. Og deres forudsigelse passede meget godt, jeg tror dog ikke der var noget der lignede 1 meter bølger, jeg vurdere at bølger i skulderhøjde maximalt er 70 cm. På grund af vindretningen løb bølgerne hen langs kysten og samtidig kom der dønninger fra skibstrafikken ind parallelt med kysten, så man kan sige at der var bølger både på kryds og tværs. Sjov kombination.

Jeg ror vel omkring 3-4 km inden jeg igen vender næsen mod Sletterhage. Endnu engang må jeg konstatere at jeg meget bedre kan lide at ro op mod bølger end at have dem ind bagfra. Jeg fandt dog ud af at det ikke er nødvendigt at kigge sig tilbage over skulderen hele tiden, for at se hvad der kommer af bølger. Det er en rigtig dårlig vane jeg har tillagt mig. Men jeg bestemte mig for at lade være i dag. Der kommer jo det der kommer og det er egentlig let nok at korrigere det der skal korrigeres for når man mærker det i kajakken. Det er faktisk en meget lettere måde at ro på og det gør at det er lettere at holde fokus. Så lærte jeg sørme også noget i dag.

Det har været dejligt at have det digitale spejlreflekskamera med, men jeg skal altså have købt en vandtæt transportløsning af en eller anden slags. Jeg putter bare min almindelige kamerataske ned i en vandtæt pose, men det er ærlig talt lidt bøvlet. Derfor ender det som regel med at blive hjemme.

Men ellers en fin tur, selv om solen kun var fremme den sidste kilometer...


Vejr: Let til jævn vind, fladt vand og nogen bølger, skyet og diset
Distance: 34,0 km
Fugle: Fiskehejre, skarv, strandskade, sølvmåge, stormmåge, toppet skallesluger

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: