mandag den 29. august 2011

Hvad er der i dagslugen?























1 Kiks
2 Frugtstænger
3 Pudseklud
4 Øjendråber
5 Solcreme
6 Læbesolcreme
7 Ekstra batteri til kamera            
8 Nød pandelampe
  9 Sportstape
10 Druesukker
11 Småpenge
12 Ekstra batterier til GPS

I min tidligere kajak var der ikke nogen dagsluge og det var jeg ret træt af. De ting jeg gerne ville have lige ved hånden måtte jeg have i en vandtæt pose direkte på dækket. Da jeg skiftede til Barracudaen var der heldigvis dagsluge i den. Det er godt nok en dagsluge bag cockpit men det fungere fint nok. Det havde selvfølgelig været optimalt at den havde siddel umiddelbart foran cockpit, men det var der ikke i denne model.

De ting jeg plejer at have med er dem på billedet herover. En del af tingene bruger jeg sjældent, men er glad for at vide at de er ved hånden og andre bruger jeg stort set hver gang jeg er ude at ro. Alle småtingene har jeg samlet i en orange vandtæt pose fra Sea to Summit, så er det let lige at tage den om på mit sprayskirt og finde det jeg skal bruge.

Det jeg stort set altid bruger er det spiselige: mine All in One kiks (1) og frugtstængerne (2). Det er fordi jeg ofte ikke gider at gå på land når jeg bliver sulten, så er det hurtigere ligt at snuppe lidt at spise i kajakken og så ro videre. Så er det altså rart at have lidt ved hånden. Desuden bruger jeg ofte de fugtige brillepudseklude (3) når der er indtørret for meget salt på mine solbriller.

Det jeg nogen gange bruger er Piz Buin solcremen med en faktor +30 (5), læbesolcremen (6), småpengene (11) og de ekstra batterier til GPSen (12). Solcremen og læbesolcremen burde jeg faktisk bruge alle de dage hvor solen skinner, men som regel glemmer jeg det desværre. Specielt det til læberne burde jeg huske for jeg får let sår på læberne. Småpengene (indeholder mest 20-ere) bruger jeg hvis jeg skal købe et eller andet på land, som regel en is eller kaffe og kage. Batterierne til GPSen forsøger jeg at huske at udskifte hjemmefra hvis jeg kan se at de er ved at være i bund, men det glipper jo ind imellem. Så er det rart at have ekstra lige ved hånden. Der ligger forresten en 50-øre i låget som jeg bruger til at vippe batterierne ud af GPSen med - smart ikke!

Det jeg stort set aldrig bruger er øjendråberne (4), det ekstra batteri til mit vandtætte Olympus kamera (7), pandelampen (8), sportstapen (9) og druesukker (10). Øjendråberne har jeg heldigvis sjældent brug for, men da jeg bruger kontaktlinser når jeg ror kajak kan det, hvis det bliver en rigtig lang rodag, være nødvendigt lige at friske øjnene op med lidt sterilt saltvand.

Det ekstra batteri til mit kamere har jeg faktisk kun brug for hvis jeg er afsted på tur eller hvis jeg har glemt at oplade det batteri der sidder i kameraet. Det er da sket nogle gange. Pandelampen tror jeg kun jeg har brugt to eller tre gange hvor det er det er blevet helt mørkt inden jeg er kommet på land. Det er som regel hvis der sker et eller andet uforudset undervejs og jeg egentlig havde planlagt turen ret præcist til at slutte ved solnedgang. Den skal ligge i dagslugen og batteriet bliver tjekket ind imellem.

Sportstapen har jeg kun brugt en enkelt gang hvor jeg fik en vabel på en finger. Da var jeg glad for at del lå der. Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg bliver ved med at ro rundt med druesukker, jeg bruger det aldrig. Det kan være jeg bare skal smide det ud...


2 kommentarer:

Soren_R sagde ...

Hej Helge,

Tak for en altid god blog. Jeg følger med fuld af interesse og glæder mig til næste spændende indlæg dukker op i Mail. Ja, jeg følger med via RSS :)
Jeg vil lige spørge om din pandelampe er vandtæt, og hvad der er for en, ligeledes din GPS - er den god og anbefalelsesværdig?

Mvh. Søren (www.sorenrasmussen.com)

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Søren

Tak for de pæne ord.

Pandelampen er en Petzl e+Lite og den burde være vandtæt ned til 1 meter. Det har jeg dog ikke tjekket - jeg ville fx ikke bruge den til svømning, men den tåler i hvert tilfælde vandstænk og regn. (Jeg har opdateret indlægget, så der nu er et link til pandelampen).

Min GPS er en Garmin eTrex Legend HCx og den er ikke vandtæt jævnfør bl.a. dette indlæg: http://kajakbloggen.blogspot.com/search?q=Garmin+eTrex+Legend
Til havkajak vil jeg ikke anbefale den uden en vandtæt pose - desværre.

Venlig hilsen Helge

PS: Jeg snupper lige en RSS fra din blog - den ser spændende ud. Jeg interessere mig også lidt for fotografering, så der er lige lidt at udforske...

Du syntes måske også om: