onsdag den 20. juni 2007

Kort fortalt om kajakken

David Biering - Kort fortalt om kajakken
Eget forlag, 2005 - 44 sider

En lille, skøn og yderst subjektiv bog om kajakroning. Der er ingen tvivl om at David mener at det eneste rigtige at ro i er en forholdsvis kort turkajak af materialet glasfiber - der findes selvfølgelig andre typer, men denne type vil nu være den bedste for de fleste!

Det er dejligt at læse en engageret bog om kajakroning som tager stilling til tingene - dem kan man så være enig eller uenig i. Men dog må det siges at han kan lægge en del vægt bag sine meninger - han har snart roet kajak i 50 år! Kom igen grønskollinger (mig selv indbefattet).

Ud over afsnittet om valg af kajak, er der også et rigtigt spændende afsnit først i bogen om kajakkens historie. Her er det tydeligt at Davis besider en kolosal viden. Han er helt tilbage ved Erik den Rødes iagttagelser i Sydgrønland for mere end 1000 år siden. Desuden har David et forbavsende overblik over den tidlige danske kajakproduktion. Jeg er da blevet så meget klogere at det legendariske Struer Kajak ikke er det samme firma som Struer Boat. Men også en lang række andre historiske danske kajakproducenter får ord med på vejen.

En helt igennem munter bog skrevet af en mand ved sine meningers mod. Og selvfølgelig er der et stort spændende afsnit om Davids hjertebarn: den danskbyggede Tiki. Til min overraskelse beretter David at eventyreren, forfatteren og grønlandsforskeren John Andersen har brugt Tiki'en på flere af sine grønlandsekspeditioner - yderst forbavsende.

Bogen slutter af med en opfordring til at læse John Andersens spændende bøger om kajakekspeditionerne i Grønland. Det er en opfordring jeg nok ikke kan lade ligge!

Bogen koster kun kr. 80,00 og kan bestilles ved at sende en email fra KajakDavids hjemmeside. Det minder mig forresten om at jeg hellere må huske at sende ham pengene for mit eksemplar. David er den herlige type der stadig tror på at mennesker er ærlige, så han sender bogen på forventet efterbetaling

>> KajakDavid

1 kommentar:

Helge Helligsøe sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

Du syntes måske også om: