lørdag den 22. september 2007

Loganbrød

Foto: Dejen klar i bradepanden til en time i ovnen. Bemærk at brødet er skåret!
Når jeg er på ture, hvad enten det bare er en enkelt dag på langtur eller over flere dage er loganbrød min hovedproviant. Jeg spiser det både som morgenmad, mellemmåltider, og frokost - og ofte også sammen med mit aftenmåltid.

Det smager rigtig godt og er yderst langtidsholdbart. Det skal efter sigende kunne holde sig op til to måneder ved stuetemperatur - og selvfølgelig endnu længere hvis det bliver frosset ned. Mit har dog aldrig ligget så længe inden det er blevet spist.

Der findes utallige opskrifter på loganbrød på internettet. Jeg har eksperimenteret med forskellige udgaver, men er altså endt med denne udgave som er min egen variant. Nogle meltyper er skiftet ud og jeg har fx tilføjet sirup i stedet for honning som jeg fandt smagte alt for meget igennem. Husk at brødet bliver bedst (for din mave og dine børnebørns miljø) hvis du bruger økologiske råvarer. Ja, ja - man er vel en gammel hippie!

Brødet er efter sigende opkaldt efter Canadas højeste bjerg Mount Logan som er 5.929 m højt. Legenden siger at det var en gruppe af bjergbestigere som besteg bjerget i 1960'erne som første gang fremstillede brødet som proviant til turen. God historie - om den er sand ved jeg ikke. Men det er jo også lige meget.

Opskriften kan downloades som PDF-fil her - eller læses nedenfor.


Helges loganbrød
Ingredienser:
500 g fuldkorns hvedemel
300 g alm. hvedemel
200 g groft rugmel *1
120 g sigtemel *2
130 g kokosmel
2 tsk. salt

100 g tørrede abrikoser
100 g hasselnødder
100 g rosiner

150 g margarine
5 dl mælk (evt lidt mere)
100 g sirup
125 g druesukker
*1) eller fuldkorns rugmel
*2) eller fuldkorns grahamsmel


Fremgangsmåde:
Mel og salt blandes sammen.
Abrikoser, nødder og rosiner findeles i en blender.
Halvdelen af massen tages ud af blenderen og mel fyldes i og blendes til det er blandet helt sammen.
Dette blandes sammen med melet og processen gentages på den resterende masse.
Smelt margarinen i en gryde under svag varme og tilsæt mælk, sirup og druesukker.
Alt blandes nu sammen og æltes godt igennem.
Dejen hviler i 30 min.. Tænd ovnen på 180°C efter 15 min.
Brede dejen ud i et ca. 2 cm tykt lag på en bradepande med bagepapir, brug evt. en kagerulle til dette.
Brødet skæres i 6 x 3 stykker inden det bages (husk det - det er umuligt bagefter).
Bages i alm. ovn ca. 60 min. ved 180° C.
Lad brødet tørre i min. 48 timer.

Denne portion giver 18 stykker á ca. 125 g (svinder 10 - 12% ved bagning), som rækker til ni hele måltider. Opbevar brødet i stofposer eller kagedåser, da det ellers kan mugne. Skal brødet opbavares ud over to måneder skal det dybfryses.

Næringsindhold pr 100 g ca.:
Energi: 1360 kJ. Protein: 8%. Kulhydrat: 64%. Fedt:.27%

3 kommentarer:

JSN sagde ...

Tak for tippet - den opskrift må jeg prøve i weekenden. Man kan jo købe sig fattig i diverse energibars, der ikke altid smager lige godt
/Jan

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Jan
Det er jo en smagssag om man kan li' det eller ej. Jeg har aldrig købt energibarer, så jeg ved ikke hvordan de smager.

Mig eget loganbrød kan jeg rigtig godt lide smagen af. Fordelen er også at det ikke smager af mere end man godt kan spise noget til.

Ofte på ture har jeg ikke andet med end loganbrød, tomater, bananer og et hårdkogt æg. Det kan jeg sagtens ro på en hel dag.

Håber du kan li' det. Det er jo dejligt let at lave.

Unknown sagde ...

Hej. Kan du opdaterer billedet? Jeg tror det vil give mere trafik til siden.

Du syntes måske også om: