onsdag den 26. september 2007

Vejret - lige nu!

I forbindelse med en tur jeg er ved at planlægge, faldt jeg over en gratis mobiltjeneste hvor man kan modtage en SMS med aktuelt vejr for de forskellige stationer rundt i landet. Det er specielt Østjylland som er dækket godt ind.

I modsætning til DMI, som mest laver forudsigelser, er dette det aktuelle vejr, eller som en tv-journalist ville sige »hvordan er vejret så - lige nu!«

Jeg har printet og lamineret den PDF-fil der kan downloades på siden, for altid at have den med i kajakken. Og tastet de vigtigste ind i mobilen.

Jeg opdagede tjenesten fordi hjemmesiden for Randers Havn havde en side som hentede data fra VejrSMS ind i det man kalder en iframe - man er vel lidt af en gammel hacker. Siden som havnen iframer kan ses her. Jeg har skrevet til firmaet og foreslået at de udvider deres service til også at være en lille vejrstation, som fx det lille grå felt fra Randers, som frit kan vises på forskellige maritime klubbers hjemmesider. Det kunne jo være en fed service, som de så også kunne få lidt reklame ud af. Jeg har dog endnu ikke hørt fra dem.

Ingeniørfirmaet Poul Tarp A/S som driver tjenesten skriver selv om den:

»Send en SMS med teksten »Vejr« til en af vejrstationerne og få en SMS retur med vindhastighed, vindretning, vand- og lufttemperatur. Enkelte stationer har også vandstands- og bølgehøjde-måling. Servicen er sponseret af Telia. Servicen er gratis!«

Jeg ved at, i hvert tilfælde Randers og Udbyhøj, har vandstandshøjde med. Den kan være ret interessant hvis man skal ro på Randers Fjord. Her har tidevandets kommen og gåen stor betydning, hvis man er lidt mageligt anlagt og ikke gider bruge kræfter på at ro imod strømmen.

Derudover er der jo altid DMI's SMS-tjeneste med varsel om farligt vejr, som det er rigtig godt at være tilmeldt. Den er dog ikke gratis, men koster kr. 2,00 pr. gang.

1 kommentar:

Aksel Steen Christensen sagde ...

Hej...var lige inde og se efter en tjeneste der kunne vise vejret omkring struer...men desværre ikk dene...ser ellers fint ud..

Mvh Axel

http://kajak-axel.blogspot.com/

Du syntes måske også om: