torsdag den 13. november 2008

Fuldmånetur

Foto: Gudensø i fuldmånelyset. Det er min kajak helt nederst i billedet.

>> Flere foto

Når efteråret falder på og dagene bliver kortere er det jo også ensbetydende med at der er færre lyse timer at ro i. Jeg havde tænkt at der vel en gang om måneden, ved fuldmåne, ville være mulighed for lidt roning i måneskin. Hvis det ellers var skyfrit. Jeg har tidligere benyttet mig af fuldmånen til at starte en morgentur tidligere end det ellers var muligt. Her i november var det den 13. at månen var helt fuld, og da DMI ikke viste en eneste sky på deres vejrkort var det let at tage en beslutning - nu skulle måneskinsroning afprøves.

Jeg smider kajakken i vandet ved Emborg Bro og bruger lidt tid på at tage nogle billeder i den specielle belysning. Jeg har nemlig for en gangs skyld husket at få mit kamerastativ med. Heldigvis er temperaturen et godt stykke over frysepunktet så det er muligt at ro uden neoprenhandsker. Der er heller ikke megen chance for at få våde hænder i det fuldstændigt spejlblanke vand. Jeg starter med at ro op mod Gudensø og der er rigeligt med hvidt lys til at orientere sig.

Det er meget specielt at ro i måneskin. Der er overhovedet ingen farver og alligevel kan man se det meste af omgivelserne. Det hele er bare i sort/hvidt. Stemningen er også helt anderledes end om dagen, for her er fuldstændigt stille, ikke en fugl giver en lyd fra sig, når man altså ser bort for de eddikesure fiskehejrer som skriger op når de er nødt til at flytte sig. De eneste fugle som, ud over fiskehejren, opholder sig på vandet er knopsvanerne, dem er der faktisk en del af her til aften. Det er også specielt at lyset i de få huse som er heromkring kan ses rigtig langt væk. Huse jeg ikke tidligere har lagt mærke på dette stykke dukker pludselig op.

Da jeg kommer op i Gudensø går jeg i land for at eksperimentere lidt mere med kameraet, nu da jeg har stativet med. Månen står helt klart og rent på himmelen og spejler sig flot i det blanke vand på søen. Da jeg ikke gider tage flere billeder ror går jeg i kajakken igen og ror tilbage mod Emborg Bro. På tilbageturen bliver jeg opmærksom på at det langsomt bliver mere og mere mørkt. Da jeg kigger tilbage mod månen kan jeg se at der er trukket skyer sammen. Det var jo ikke lige det DMI havde forudsagt.

Da jeg ror forbi mit startsted for at fortsætte ned til Mossø, håber jeg virkelig på at skyerne driver forbi. Der er snart ikke meget lys at orientere sig ved. Træerne er nu blot en svag grafik mod den lidt lysere himmel. Efterhånden kan jeg ikke se vandoverfladen. Jeg navigere efter træerne, forstået på den måde, at der jo må være vand mellem dem! Det fungere egentlig fint nok, men det er lidt kedeligt at ro uden at kunne se noget. Da det ikke ser ud til at skyerne har tænkt sig at forsvinde, beslutter jeg mig for at vende om, selv om turen ikke har været ret lang.

Jeg tænder så pandelampen som jeg heldigvis har med. Så kan jeg sidde som en anden idiot og dreje hovedet for at finde ud af hvor bredden er. En sjov lille tur, som selvfølgelig havde været sjovere hvis DMI’s forudsigelse om skyfrit vejr havde holdt stik...

Vejr: Stille, fladt vand, fuldmåne, diset

Distance: 8,7 km

Fugle: Fiskehejre, knopsvane

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: