onsdag den 5. november 2008

Tågedis i Paradis

Foto: Broen i Ry havn tidligt onsdag morgen - klar til afgang.

>> Flere foto

Endnu engang tidligt op for at få en ordentlig rotur ud af dagen. Jeg havde nemlig en aftale om at køre sønnike til musikskolen kl. 15.30 - og sådan noget har man bare at overholde!

Efter knap en halv times køretur til Ry og pakning af kajakken er jeg klar til at ro ud omkring klokken syv. Inden jeg ror ud tager jeg lige nogle billeder i mørket - der er heldigvis en natindstilling på mit kamera. Det kræver dog at kameraet er helt i ro. Jeg fandt forskellige faste underlag at stille kameraet på for at det skulle lykkedes. Til trods for det, var der adskillige af billederne som måtte kasseres. Det var sikkert blevet bedre hvis jeg havde haft mit stativ med, men det glemmer jeg rimelig konsekvent at pakke.

Startstedet inde i bunden af havnen i Ry har jeg brugt flere gange. Det ligger kun 25 skridt fra en lille rund parkeringsplads og der er et par pontoner i vandet beregnet til kanoer - de klarer nu også fint kajakker! Den eneste ulempe ved disse broer er at de er uhyggeligt glatte i fugtigt vejr - kombinationen af træ, andelort og støvregn er ikke god! Lige da jeg var klar til at springe i kajakken fik jeg øje på et par parkeringsskilte som jeg ikke tidligere har bemærket. Pokkers - hvad mon der egentlig stod på dem? Der stod desværre max. 3 timer. Da jeg var helt klar til at tage af sted gad jeg simpelthen ikke at flytte bilen så jeg tog chancen og stillede P-skiven til kl. 10.00 og håbede på sygdom blandt P-vagterne.

Da jeg ror ud i disen glemmer jeg dog hurtigt alt om P-vagter og bilen. Vejret er helt utroligt. Sigtbarheden er lav og luften er nærmest helt våd af disen. Det er nok det tætteste man kommer på regn uden at det regner rigtigt. Jeg startede med at ro en tur rundt i Knudsø. På den måde fik jeg lige to nye broer til min samling - troede jeg - det ene foto var ubrugeligt, kunne jeg se da jeg kom hjem. Nå, den tager jeg igen en anden gang. Efter rundturen i Knudsø sætter jeg kursen op mod Bryggebjerg. Der ville jeg lige en tur op for at nyde udsigten.

Jeg gik i land ved foden af Bryggebjerg for at tage stigningen op til de 80 moh som »bjerget« kan snige sig op på. Det er selvfølgelig langt fra fx Himmelbjergets 147 moh, men dog højt nok til at man let kan kikke over på Himmelbjergstårnet. I klart vejr, vel at mærke. I dag var der ikke skyggen af tårn, endsige Himmelbjerg, at se fra Bryggebjerg. Da jeg var på vej ned til kajakken igen besluttede jeg mig for at fortsætte turen om til Paradisøerne. Det mente jeg godt jeg kunne nå på den afsatte tid.

Så turen gik om i Julsø, hen forbi Dynæs, Møgelø og Lilleø. Her på Julsø var vandet ikke længere totalt fladt som det havde været tidligere. Det var specielt at ro i så diset vejr på Julsø. Der var ikke meget af den sædvanlige storslåede udsigt - det var lidt som at ro rundt i et dystert landskab fra Ringenes Herre. Bestemt stemningsfuldt.

Omme i Borre Sø overvejer jeg at gå i land ved bro 31, for at gå en tur rundt om den smukke Slåensø, men det er tiden desværre ikke til - det må blive en anden gang. Så turen går videre ned i det område som hedder Paradisøerne. Et spændende område som dog i dag mere minder om Tolkiens Mordor end paradiset. Helt nede i bunden af området er der i øvrigt et fredet område, Skibsted Vig, hvor al sejlads er forbudt, også kanoer og kajakker - så det roede jeg pænt uden om. Alt hvad der ligger mellem Brasenkas og Gravhoved (hvem har dog fundet på disse navne!) inkl. den lille ø midt imellem, er fredet.

Derefter gik turen tilbage mod Julsø for at holde en sidste pause enten ved Himmelbjerget eller pladsen lidt længere henne. Det endte med at blive Rye Nørreskov rasteplads. Jeg har været forbi den flere gange, også i kano, men har aldrig været på land. Jeg kunne se at der er blevet bygget et shelter siden jeg sidst kikkede på pladsen, eller måske har den bare været helt skjult af vegetation så jeg ikke opdagede det - hvad ved jeg. Her er i hvert tilfælde en oplagt overnatningsmulighed - hvis man selv husker at medbringe foldespade og vand! Her er både en flydebro og sandstrand, så der er også muligheder for glasfiberkajakker.

Efter dagens anden kop tomatsuppe og de sidste krummer fra madpakken går turen så tilbage mod Ry. Da jeg igen ror forbi Bryggebjerg prøver jeg lige den funktion på GPSen som kan finde hen til et waypoint - det virker ganske fortrinligt. Jeg skal nok ved en senere lejlighed vende tilbage med en mere fyldig rapport om mine erfaringer med min Garmin eTrex Legend HCx.

Da jeg nærmer mig Ry er jeg spændt på om der sidder en parkeringsbøde i forruden, men på lang afstand kan jeg se at det gør der ikke. Puha - der sparede jeg lige 500 kr. For andre som vil bruge dette startsted er der faktisk en anden oplagt parkeringsmulighed lige oven for trappen. Den opdagede jeg på kortet da jeg var kommet hjem. Så kan man jo bare holde nede i »cirklen« mens man læsser af bilen og så flytte den derop bagefter.

En anden oplagt mulighed, som jeg tænkte på mens jeg roede gennem Knudsø, er parkeringspladsen i søens vestlige ende. Jeg har ikke selv benyttet den, men det tror jeg da jeg vil en anden gang. Her er både langtidsparkering og sandstrand at starte ud fra. En tredje mulighed er selvfølgelig at forhøre sig hos Ry Roklub om man må bruge deres bro for en kort bemærkning. Der er egentlig muligheder nok her i Ry.

Det har været en fin tur selv om der ikke var skyggen af en solstråle, men alt vejr er jo kajakvejr...

PS: Jeg nåede at få den mindste søn til musikundervisning, selv om jeg ankom i våddragt, møgbeskidte støvler og dryppende af vand - man er vel en ordentlig far!

Vejr: Jævn vind, fladt vand med krusninger, overskyet og diset

Distance: 35,9 km

Fugle: Blishøne, fjordterne, knopsvane, toppet lappedykker, hættemåge, gråand, fiskehejre, isfugl, krage, skarv, husskade, troldand, blåmejse, stormmåge, vandstær

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: