tirsdag den 20. januar 2009

Kajak - Kunst

Det er yderst sjældent man støder på en kajak i kunstens verden, hvis man lige ser bort fra fotokunst hvor det ikke er usædvanligt at det er en kajak som er hovedmotivet. Tidligere kendte jeg kun til de malerier som en af vore lokale kunstnere, Ole Grøn har lavet. Han er foruden at være kunstmaler også selv kajakroer og medlem af Norsminde Kajakklub. I hans flotte bog »Et herreliv i kajakperspektiv« er der eksempler på hans farverige naivistiske malerier med kajakker. Den flotte bog er stadig i handelen.

Men her forleden dag faldt jeg over en hjemmeside med den schweiziske kunstner Roman Signers som har beskæftiget sig en hel del med kajakken i sin kunst. Han har flere gange brugt kajakken som element i sin video- og installationskunst, som også bliver kaldt »time-sculpture«. Her til venstre er det et stillbillede fra »Kajak, 1988«.

Det fremgår desværre ikke helt af hans hjemmeside hvad de forskellige installationer går ud på. Det er måske lidt forkert at sige »desværre«, for kunst skal vel netop opleves og ikke forklares. Men jeg gad godt at se noget mere til hans kajakkunst. Signer har udstillet mange steder i verden, USA, England, Tyskland, Frankrig, men aldrig i Danmark. Det var måske en ide at foreslå ham som udstiller på vores lokale kunstmuseum ARoS.

Det er muligt fra hans hjemmeside at bestille den 17 min. lange DVD »Works 1994-1996« som bl. a. indeholder værkerne »Eskimorolle, 1995« og »Kajak mit Raketen, 1996«. Prisen fremgår ikke af hjemmesiden, men mon ikke det er hunde dyrt.

Et lille indtryk af hvad hans kunst drejer sig om kan ses på YouTube. Det er desværre et dårligt amatørklip. Men hvordan i alverden mon man får den ide at slæbe en kajak hen ad en grusvej efter en bil? Det er da værd at tænke lidt over...

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Helge

Forfriskende at læse din blog. Du har mange spændende vinkler på kajaksporten... Har bl.a. stor fornøjelse at dine boganmeldelser.

Fortsæt endelig
Henrik Numelin

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Henrik

Det hænde at jeg falder over noget besynderligt (som fx Roman Signer) i min søgen på nettet efter andet kajakstof. Det kan godt indimelem blive til nogle lidt skæve vinkler.

Men det er da dejligt at der er nogen (ud over mig selv) som finder det læseværdigt.

Pouls kajakblog sagde ...

Hej Helge
Det er helt fint med dit bloggeri om mere eller mindre skæve vinkler på vores interesse - meen havde du ikke et arbejde ;-)

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Poul
Ha, ha, det har jeg skam og det hele 37 timer om ugen + det løse. Men det er jo kun om dagen!

På denne tid af året er der ikke så mange lyse timer tilbage efter fyraften, så det bliver nok til (for) mange timer ved PC’en.

Du syntes måske også om: