lørdag den 24. januar 2009

Diset dag omkring Søby Rev

Foto: En kort pause yderst på Søby Rev. Find kajakken på billedet!

>> Flere foto

En kort formiddagstur i lokalområdet. Jeg startede fra Hou ved 9-tiden i forholdsvis varmt vejr, det vil på denne tid af året sige 4-5° C. Min plan var at ro sydover, så langt jeg kunne nå. Det var temmelig højvandet da jeg smed kajakken i vandet, så jeg besluttede mig hurtigt for at tage indenom revet på turen ud. Der er ofte så lavvandet syd for Trillingestenen at det er helt umuligt at ro der - så er man nødt til at tage turen uden om revet. Men i dag var de rigeligt med vand. Så jeg stak igennem det stenfyldt farvand - jeg ror PE-kajak så jeg er ikke så bekymret over sten i vandet, som folk med glasfiberkajak.

Der skete ikke så meget på denne tur og der var ikke mange fugle at iagttage, så jeg brugte meget af turen til at fokusere lidt på min roteknik. Da jeg så afsnittet om de forskellige manøvreteknikker på Jag Paddlar-dvd’en kom jeg til at tænke over hvordan mit eget forward stroke egentlig var. Det slog mig at jeg måske lader pagajen blive lidt for længe i vandet ved slutningen af rotaget. Jo mere jeg tænkte over det des mere blev jeg overbevist om at jeg vist ikke tog pagajen op af vandet før den var helt henne ved roret! Så slemt var det dog ikke. Men jeg kunne se at jeg godt kunne tage pagajen op af vandet lidt før jeg normalt gør, for jeg kommer lige forbi hoften i mit tag. Da jeg rettede på dette kunne jeg mærke at det gav en lidt højere kadence, så jeg tror det er udmærket. Det var faktisk en god oplevelse at ro med fuldt fokus på hvert eneste tag, når man ofte bare ror på rygraden helt uden bevidsthed om det. Men det gælder jo også i alle livets andre forhold, at målrettet fokus skaber klarhed. Den buddhistiske munk Thich Nhat Hanh kalder det mindfulness. Et studie værd, uanset hvad man i øvrigt måtte tro eller ikke tro på.

Da jeg når ned til Kalsemade ror jeg indenom den sydlige landtange for at se om der var lidt mere fugleliv derinde, men det var desværre ikke tilfældet. Jeg vælger at ro ind til roden af tangen, selv om det betyder at jeg lige skal trække kajakken over land nogle meter.

Efter turen forbi Hjemmeværnets skydebane kommer jeg tilbage til Søby hvor der stadig er nok vand til at jeg godt kan stikke lige over, men jeg vælger alligevel at ro turen ud til revet for lige at få nogle flere km med. Jeg holder så en pause på østsiden af øen for at få lidt at spise og fotografere lidt. Bagefter ror jeg de sidste fem km tilbage til bilen.

En god formiddagstur - og så med finpudset teknik!

Vejr: Svag til let vind, dis, fladt vand, luft 4-5° C, vand 3° C

Distance: 20,1 km

Fugle: Fiskehejre, stormmåge, knopsvane, gråand, strandskade, ederfugl

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: