fredag den 13. februar 2009

Alternativer til turmaden

Jeg må nok hellere starte med at indrømme at disse billeder ikke stammer fra en kajaktur, men derimod fra en femdages kanotur i 2007 sammen mine knægte og min gode ven Søren. Normalt har jeg altid frysetørret turmad med når jeg er på tur i kajakken. Dybest set interesserer jeg mig ikke ret meget for mad eller madlavning i det hele taget - hvilket forresten også ganske ofte bliver kommenteret af fruen i huset! Men denne tur med min gamle kammerat Søren, som også er vegetar
som jeg selv, blev godt nok lidt af en øjenåbner.

Søren har altid været en fantastisk kok og han ville under ingen omstændigheder nøjes med »papmad« i fem dage! Så han havde medbragt økologiske grøntsager og friske landæg af egen avl, samt en del andre ingredienser. Selvfølgelig fyldte de friske råvarer lidt mere end tørret turmad ville have gjort, men ikke så meget som jeg havde regnet med - det kunne sagtens have været med i en kajak
også. Det hele er tilberede på to trangiasæt og tog som regel ikke længere tid at lave end det tog for mig at slå lejren op. Men det smagte mange gange bedre en det frysetørrede, det må jeg jo nødtvunget indrømme. Det er en helt anden oplevelse at indtage et så farvestrålende og lækkert måltid når dagens kanotur er ovre.

Da jeg har to kajakker er det helt sikkert at jeg vil invitere Søren med på en tur en anden gang - og så håbe på at han vil lave maden. Så må jeg
nøjes med at stå for rødvinen og cognacen.

Desværre har jeg ingen opskrifter på nogen af retterne, måske vil madkyndige kunne gennemskue hvad retterne består af. Jeg tror også at de er opfundet mere eller mindre på stedet...

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Helge
Det ser lækkert ud. Kan du ikke invitere nogle af dine faste læsere med på en sådan tur :-)
mvh
Poul

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Poul
Det smagte meget bedre end det ser ud - en skam der ikke er kommet dufte på internettet endnu.

Det der bliver jeg nok lige nødt til at diskutere med kokken inden jeg søsætter projektet!
Men slet ikke nogen dårlig ide...

Venlig hilsen Helge

Du syntes måske også om: