onsdag den 11. februar 2009

Rovfugle og svaner

Foto: Nogle enkelte gange tittede solen frem gennem skydækket.

>> Flere foto

Turen i dag startede i Kongensbro og skulle går op mod strømmen så længe jeg havde lyst. Ja, eller kræfter i armene, for der var rigtig meget vand i åen i dag, så strømmen var hård. Normalt plejer jeg at undgå at se for meget på GPS’en, specielt når jeg ror op mod strømmen, men et par gange syntes jeg dog at det gik så langsomt at jeg måtte kikke ned. Men det var blot for at konstatere at selv om jeg sled i pagajen var hastigheden næsten nede på 3 km/t. Men sådan er det jo. Der er et par steder her mellem Silkeborg Langsø og Tange Sø hvor åen er ret smal, så der skal virkelig slides i det. Men det er jo dejligt den anden vej...

På vejen opstrøms holdt jeg en pause ved Sminge Teltplads efter de første 1o km. Jeg fik noget varm tomatsuppe og selv om det bare er Knorrs pulversuppe i portionsposer smager det fantastisk i den her kulde. Det irritere mig hver gang jeg spiser det, at det ikke er muligt at købe den slags turmad økologisk. Jeg må hellere sætte fruen på opgaven med at støve det op i nogle langhårede specialbutikker. Ved pladsen havde de fået sat et nyt flot skilt op til afløsning for det gamle som mildest talt var ramponeret og brinkerne var blevet udbedret, de var nu også hårdt medtaget af de mange kanoer som bliver slæbt op på land. Men bortset fra det lignede pladsen sig selv.

Det er en lidt usædvanlig fulgedag i dag, jeg tror aldrig jeg har set så mange rovfugle på en enkelt tur. Ikke minder end otte fik jeg spottet på udturen og vel ca. det samme antal på turen tilbage - det har sikkert været de samme fugle. Nu er jeg ikke nogen ørn (!) til at genkende rovfugle, så nogen artsbestemmelse er jeg ikke i stand til at give, men to af dem var nogle temmelig store fugle. Den første jeg fik øje på - og den jeg fik det bedste kik på - var meget stor og faktisk helt hvid eller lys på hele undersiden og lysebrun på oversiden, med sorte vingespidser. Men jeg syntes ikke jeg kan finde nogen i mine fuglebøger som minder om den - dem som minder lidt om den er temmelig sjælden, så svaret blæser i vinden. Der var også rigtig mange svaner på åen i dag. Mest knopsvaner, men oppe i Sminge Sø var der også en flok på 8-10 sangsvaner. Underligt nok så jeg hverken toppet lappedykker eller isfugl på turen - dem havde jeg ellers regnet med at se. Isfuglen har jeg tidligere set på seks-syv forskellige lokaliteter på denne rute.

Da jeg når op til Resenbro kan jeg mærke at det er ved at være tid for at vende om. Jeg havde nok lidt et indre mål som hed Silkeborg Langsø, men der var stadig tre km derop, så det må blive en anden gang. Turen op har været hård ved armene, så jeg glæder mig til at slappe af på turen tilbage til bilen. Lige omkring det sted hvor jeg vender er der forresten et hus til salg lige ned til åen. Der var en ejendomsmægler som havde fået den gode ide at sætte et til salg skilt helt nede ved åen. Ret sjovt. Så hvis du lige har 3.495.000 kr. til overs kan du blive ejer af et ældre bette hus på 135 kvm. Men indrømmet, det ligger ganske flot! Hvis du køber det, så sig lige til ejendomsmægleren at du så det på KajakBloggen.dk, så kan han bare sende nogle kasser rødvin som provision.

Turen tilbage med strømmen var den rene svir. De 15 km blev tilbagelagt på under to timer med yderst afslappet rostil. En rigtig dejlig vintertur med en smule sol.

Vejr: Jævn vind, skyet med lidt sol, fladt vand

Distance: 30,2 km

Fugle: Fiskehejre, blishøne, grønbenet rørhøne, knopsvane, gråand, sangsvane, fasan, krage, fjordterne, stormmåge, husskade, skovskade og seks store rovfugle plus to små

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: