søndag den 22. februar 2009

Tur forbi Århusskovene

Foto: Poul Erik Voetmann Nielsen fangede mig ind med sit kamera mens jeg var på vej væk.

>> Flere foto

Heldigvis var næsten al sneen fra i går væk til morgen da vækkeuret ringede kl. 6:00. Så bliver det alligevel til en kajaktur i dag. Da grejet er pakket går turen til Norsminde, hvor jeg i dag har besluttet at prøve at sætte kajakken i et nyt sted. Jeg har nogle gange brugt Norsminde Kajakklubs bro inde i fjorden, men det er meget lettere at komme på vandet her nede fra stranden. Der er gode parkeringsforhold få meter fra vandet - perfekt. Klokken bliver hen ved 7:30 inden jeg kommer af sted, men det er fint nok. Jeg skal ikke være hjemme før ved 13-tiden, så der er en del timer til rådighed.

Turen går nordover, ind mod Århus, i den stive vestenvind. DMI har varslet 11 m/s fra vest, men der er jo nogenlunde læ her på østkysten. Her i det første morgenlys er vinden helt sikkert ikke nået op på 11 m/s endnu, men det var også først ved middagstid vinden skulle toppe. På det første stykke, hvor der ikke er så meget læ kan jeg mærke at vinden »puster« kajakken ganske langsomt længere og længere ud. Faktisk må jeg justere roret så jeg ror med stævnen ganske lidt ind mod land for at følge kysten, så det må alligevel blæse lidt.

Der er ikke mange mennesker hverken på vandet eller inde på land på dette tidlige tidspunkt, jeg ser faktisk ikke et eneste menneske før jeg når ind til Moesgaard Strand. Her står der nogle morgenduelige lystfiskere som jeg lige hilser på. Men så begynder der at blive liv både på vandet og inde på stranden. Der er mange turbåde på vandet i dag, jeg møder vel en 15-20 stykker vil jeg tro. Men ingen havkajakker.

Mens jeg ligger stille ved en pynt for at tage et par billeder ind over Århus, er der et par turbåde som passere mig. Den kvindelige roer siger et eller andet som jeg ikke lige når at opfatter, så jeg spørger hvad hun sagde. »Jeg sagde velbekomme - jeg troede du var ved at spise«. Uden at jeg nåede at tænke mig særligt meget om, fik jeg sagt: »Nej, jeg spiser dog ikke kameraer« - og hun var ved at falde ud af kajakken af grin. Jeg ved ikke om det kan betale sig at sutte på sit kamera hvis man lider af jernmangel - måske?

Og sørme om der ikke også er gang i vinterbaderne inde ved Ballehage. Det føles uhyggeligt koldt bare at se deres hvide bagdele komme op af vandet - men mon ikke der venter dem en varm sauna inde på land? Da jeg kommer forbi Marselisborg Kajak Clubs flotte klubhus skifter tallene på GPS til 12:00 km, så det må være nok for i dag. Kajakken bliver vendt og turen går hjemad.

Jeg har flere gange tænkt over hvorfor der ikke kommer nogen advarsel på min Garmin eTrex Legend HCx før den løber tør for strøm, men i dag opdagede jeg at den faktisk skriver »Batteri lavt« i en tyk sort bjælke hen over skærmen. Men jeg skal altså have undersøgt om det ikke er muligt at få den til at give et lydsignal samtidig med, for som regel sidder jeg ikke og kikker meget ned på den. Man da jeg opdager meddelelsen på skærmen beslutter jeg mig for at jeg lige så godt kan gå på land her efter 16 km for at holde en spisepause - og samtidig skifte batterier i GPS’en.

Der er så meget læ for vinden her ved skrænterne, at det er fint nok at holde pause i rotøjet. Efter en god tidlig frokost med varm kakao fortsætter jeg turen mod Norsminde. På et tidspunkt får jeg øje på en mand inde på stranden som står og fotografere mig. Det slår mig at jeg jo stort set ikke har nogen billeder af mig selv på vandet, så jeg ror ind for at spørge ham om det er et digitalkamera han står med - det er det selvfølgelig. Jeg giver ham min email-adresse da han indvilger i at sende nogle af de billeder han har taget. Mange tak til Poul Erik Voetmann Nielsen for dem. Det ene af hans billeder er det øverst i dette indlægget.
Her på hjemturen går det op for mig at vinden åbenbart ikke er helt i vest, men nærmere VNV eller NV, for der er mere fart i kajakken nu end på turen ud. Inden jeg når helt tilbage dukker solen sørme en smule frem fra skydækket og skinner både på mig og en vagabond med viltert hår og skæg som har slået sig ned et øde sted på stranden med et bål. Han er ikke meget for at hilse, men til sidst bevæger han dog hånden til noget som, med lidt velvilje, kan tydes som en hilsen. Men jeg ser måske også lidt underlig ud med gummihat og solbriller...

Kort før jeg afslutter en god dag på vandet, får jeg igen et pust af vinden på det sidste lille stykke uden læ. Og nu er vinden helt sikker blivet hård - ganske som lovet.

Vejr: Frisk til hård vind, overskyet og lidt sol, fladt vand, luft +5° C, vand 1,5° C

Distance: 24,0 km

Fugle: Skarv, sildemåge, hættemåge, sølvmåge, stormmåge, krage, edderfugl, ringdue

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: