onsdag den 18. marts 2009

Eftermiddagstur på Horsens Fjord

Foto: Solen var på vej ned ved turens slutning.

>> Flere foto

Det er ikke altid lige sjovt når man har overarbejde, men det kan være nødvendigt ind imellem på mit arbejde. Men - så er det til gengæld rigtig sjovt når man så skal afspadsere det! Det valgte jeg at gøre nogle timer i dag for lige at komme en tur på vandet. Der var lovet høj sol og 7-9 m/s vind fra NV i området, så det var bare med at få pakket grejet og komme af sted. Jeg tog ned til dæmningen over til Alrø og satte kajakken i derfra. Det viste sig ikke at være så let som forventet for der var ekstremt lavvandet. Jeg måtte vade ca. 200 meter ud før vandet nåede op over anklerne - da var jeg rigtig glad for mine nye neopren vinterstøvler.

Langt om længe var der en smule vand så jeg kunne komme af sted. Der var ikke en sky på himmelen så den står for en gangs skyld på solbriller. Heldigvis var jeg ikke faldet for fristelsen for at tage mindre tøj på end jeg plejer - det havde jeg ellers overvejet. Selv om luften efter årstiden var varm gjorde vinden sit til at det føltes betydelig koldere. Trods den friske vind var der nu ikke særligt store bølger på vandet.

Jeg ror hen forbi Sondrup Strand og Vorsø for at komme om til de to fyrtårne som står omme ved Haldrup. Sidst jeg var her for at fotografere dem gad jeg ikke gå på land for at gøre det, så det bageste af tårnene fik jeg ingen billeder af på grund af tåge. Men i dag skulle det være. Da jeg kommer om til tårnene er der også forbandet lavvandet her, så jeg må igen ud for at vade med kajakken - øv. Jeg lader dog kajakken ligge et godt stykke ude på en sandbanke, jeg tager bare min frokost med ind.

Da jeg begiver mig op ad markens traktorspor for at fotografere det bageste tårn kommer jeg et lille krat og kan se at der står et rådyr et stykke inde med bagdelen mod mig. Jeg kommer ganske tæt på inden jeg bliver opdaget fordi vinden bærer min lugt væk (det hedder lugt, ikke duft, når man er iført klamt neopren!). Men på et tidspunkt bliver jeg opdaget og rådyrene tager flugten. Jeg får lige et sjovt billede af dem mens de flygter foran fyrtårnet. Nede ved vandet igen sætter mig ned og nyder min frokost i solen, med en skøn udsigt ud over vandet - med Vorsø i baggrunden og fuglekvidder i ørene.

Mens jeg sidder der og kikker opdager jeg at min kajak er begyndt at vippe en smule, så må jeg lige spurte ud for at trække den lidt længere op - det ville sgu være træls at skulle helt hen til vadestedet over til Vorsø for at hente kajakken derovre. Med den vind ville den hurtigt blæse derover.

Men vinden er dejlig her på hjemturen - i modsætning til turen ud. Der skal ikke mange kræfter til for at holde en god fart. Heldigvis er der nu meget mere vand henne ved dæmningen så jeg kan ro helt ind til stranden som jeg plejer. Fantastisk eftermiddagstur som lige gav et enkelt fyrtårn mere til samlingen.

Vejr: Jævn til frisk vind, skyfrit, sol, lidt bølger

Distance: 24,0 km

Fugle: Skarv, knopsvane, hættemåge, sølvmåge, stor skallesluger, strandskade, ederfugl og tre rovfugle

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: