søndag den 3. januar 2010

Istur


Det var tydeligt at se det spor jeg havde lavet med kajakken.



Der dannede sig efterhånden et godt lag is på kajakken.


>> Flere foto

Da jeg har arbejdet en hel del her op til jul og mellem jul og nytår har der ikke været mange muligheder for at komme på vandet. Så da chancen bød sig i dag var det bare med at få pakket og komme afsted. Min første tanke var at tage ned til Alrødæmningen og ro en tur ind i Horsens Fjord, men med de seneste ugers frost i tankerne, var jeg bange for at fjorden var ved at fryse til. Så i stedet valgte jeg en tur omkring Hov, hvor vandet trods alt er mere saltholdigt end det stillestående vand inde på Amstrup Red. Jeg startede fra det sted hvor kitesurferne plejer at holde til om sommeren - her kan man praktisk talt køre helt ned til vandkanten. Da jeg fik kajakken i vandet var der hist og her en lille antydning af grødis, men ikke noget af betydning - det tegnede rigtig godt.

Det er en måned siden jeg var afsted sidst, så det er blevet en hel del koldere i den mellemliggende periode. Jeg har garderet mig med en ekstra uldsweater og min neoprenhætte. Det blev jeg ret glad for i løbet af dagen.

Først på turen frøs jeg mine fingre ad Pommern til. Faktisk var fingrene kolde de første tre kvarter indtil neoprenlufferne var varmet ordentlig op - jeg kom til at stikke begge hænder ned i det iskolde vand inden afgang. Det var ikke for klogt. Men da lufferne først var varmet op var det fint nok. På hele turen var det faktisk kun fødderne som føltes en smule kolde. Så næste gang tager jeg et par kraftige uldsokker på, i stedet for sokkerne i kunststof.

Jeg starter med at ro hen forbi skoven syd for Hov og kan konstatere at der faktisk er en hel del grødis inde ved kysten og det fortsætter sådan set hele vejen rundt om Søby Rev. Der danner sig også hurtigt et godt lag is på kajakken og pagajen der hvor vandet løber ned ad skaftet. Selv om det fryser 10 grader er det ikke så slemt fordi der næsten ingen vind er. Heldigvis kommer solen frem en time eller halvanden midt på dagen - det var hele turen værd.

Min plan var at ro en tur ned til Gylling Næs for at holde pause der nede. Men den plan må jeg opgive da jeg kommer om forbi skydebanen ved Gyllingskov. Her ligger der en ordentlig sammenskruet isbræmme som strækker sig en eller to km østpå. Isen er noget tykkere end det andet grødis jeg er roet igennem indtil nu. Den er vel 15-20 cm tyk og selv om det ikke er en sammenhængende flade har jeg ikke mod på at forsøge at komme igennem for det er umuligt at slå pagajen ned gennem isen. Så det var hertil jeg nåede i dag. I stedet vender jeg om og ror tilbage til Søby Rev for at holde en pause der i stedet for.

Men også derovre var det svært at komme igennem isen. Det sidste lange stykke ind til land er der meget lavvandet så her har isen bedre fat, men jeg får mig da manøvreret ind til land. Jeg vil egentlig ikke kalde manøvren for at ro, for det var nærmere noget med at hamre pagajen ned og så trække kajakken en enkelt meter frem for så at gentage manøvren i den modsatte side. Men jeg kom da på land til sidst og fik holdt en kort pause. Skønt at få noget varmt.

Da jeg skulle ud igen valgte jeg at ro tilbage i det samme spor som jeg var kommet ind ad, selv om det egentlig var en omvej. Alternativet, at hakke et nyt spor ud, overvejede jeg slet ikke!

I dag var det nærmest ikke til at komme frem for andre kajakker, i hvert tilfælde hvis jeg skal sammenligne med de seneste ture jeg har været på, hvor jeg ikke har mødt et øje på vandet. Jeg mødte hele tre andre kajakroere i dag - egentlig meget hyggeligt. Da nu turen ikke var blevet så lang som jeg havde regnet med slog jeg lige et smut om på nordsiden af Hov Havn for at se hvordan det så ud med is deromme. Her var der kun nogle enkelte ansamlinger af tynd grødis ganske få steder, så det er måske her andre ture i frost skal lægges.

Da jeg igen ror forbi havnen på tilbagevejen får jeg øje på det lille fyrtårn som står ved indsejlingen til lystbådehavnen og kommer i tanke om at jeg aldrig har fotograferet det til min samling selv om jeg er roet forbi det mange gange. Jeg er dog lidt i tvivl om det overhovedet er med i min bog om fyrtårne, men det er det, kan jeg konstatere da jeg kommer hjem. Det var så et mere til samlingen.. Mens jeg er ved at trække kajakken op på land efter dagens tur er der en lille flok af almindelig ryle der tumler rundt i vandkanten. Den har jeg ikke tidligere set på mine ture - den er rigtig flot i sin hvide vinterdragt.

En fin, men pissekold, søndagstur på vandet - og årets første, af forhåbentlig mange.

Vejr: Svag vind, fladt vand, overskyet med lidt sol, luft -10° C, vand 1°

Distance: 21,6 km

Fugle: Sølvmåge, stormmåge, knopsvane, almindelig ryle, strandskade, gråand, skarv, fiskehejre

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: