tirsdag den 5. januar 2010

Kajakåret 2009

På kryds over mod Tunø en stille dag i september. (Foto: Henrik Sønderstrup).


Min store dejlige søn Anders var med ude på en øde ø for at overnatte i telt.


Det har været et godt kajakår med en del ture og et rimeligt antal kilometer. Jeg har været på to kanon gode træf med Havkajakroerne og har fået en hel del nyt rovand under kajakken. Det skyldes til dels disse træf som lå i henholdsvis Flensborg Fjord og på Helgenæs. Desuden har jeg været i nyt vand på Norddjursland og en tur rundt om Tunø. Men mange af årets ture har selvfølgelig været på steder som er velkendte og godt gennemroede. Men det er skam også dejligt at komme de kendte steder, for naturoplevelsen er aldrig den samme fra gang til gang. Den dejligste tur var dog den jeg roede med Anders hvor vi tog ud på en lille overlevelses tur sammen. Det var ubetinget årets bedste oplevelse.

Statistik
Jeg har i år været ude i kajakken 33 dage og har i alt roet 907 km. Dermed kommer 2009 ind på en andenplads i antal roede km pr. år - kun overgået af 2007 hvor jeg roede 1.175 km. I gennemsnit har jeg roet 17 km pr. uge og turenes gennemsnitslængde er på 27,5 km. Det strækker sig lige fra den længste på 58 km og den korteste på blot 5 km. 70 % af turene har dog været med en distance på mere end 20 km. Alt dette kan ses i min ro-statistik.

I 2009 har jeg roet en del mere i hav og fjord end tidligere år, hvor det har ligget nogenlunde fifty-fifty med en lille overvægt til hav. Men i år er fordelingen været 70 % på hav og fjord og 30 % på sø og å. Turene har været nogenlunde jævnt fordelt hen over året. Kun i juni måned var jeg slet ikke på vandet. Jeg har været på tre ture med overnatning og har desuden deltaget i to af Havkajakroernes udmærkede træf, nemlig deres forårs- og efterårstræf. Faktisk var jeg også lige på gæstevisit ved vintertræffet i Odder.

Grej
Det har været et år hvor Danmark på de store linjer har været præget af finanskrisen. Det er dog ikke det der har smittet af på mit grejindkøb, selv om det kunne se sådan ud, for det er virkelig kun i småtingsafdeningen jeg har købt ind i år. Det er blot blevet til et kompas, en bugserline og et drikkesystem. Det er sikkert fordi jeg efterhånden har det meste af det grej jeg skal bruge og jeg fokuserer egentlig mere på de oplevelser jeg kan få i kajakken end på udstyret - det skal jo bare være der. Det giver mig ikke et kick at have det flotteste, nyeste og mest cool grej. Så i år har prisen pr. roet km været yderst rimelig i forhold til investeringen!

Yderpunkter
Hyggeligste: Årets absolut hyggeligste tur var den jeg tog med min store søn Anders sidst i september måned. Vi roede fra Hou ud til den lille øde ø som ligger yderst ved Søby Rev og tog en overnatning derude.

Dybeste rovand: Under krydset tilbage fra Hjelm havde jeg på et tidspunkt mere end 40 meter vand under kajakken. Det var ved Havkajakroernes efterårstræf.

Længste kryds: Det kryds jeg tog sammen med Henrik Sønderstrup fra Hou Kajak Klub. Et kryds på 8,3 km fra Dyngby Hoved over til Tunø hvor vi roede øen rundt.

Længste endagstur: Første dag i min årlige tur på Gudenåen. Der var 58 km fra Skanderborg ned til teltpladsen ved Sminge Sø.

Fleste km uden pause: En ikke planlagt test af hvor længe jeg kunne sidde i kajakken. Jeg sad 39 km i kajakken inden jeg gik på land.

Andet
Jeg har i år besøgt syv nye fyrtårne, roet under seks nye broer og har roet rundt om tre nye øer. Heller ikke i år blev det roning i nye søer.

Der har i 2009 været lidt over 16.000 besøg på bloggenn, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2008. Ud over det er der efterhånden 30 personer som er tilmeldt Kajakbloggen.dk som faste læsere - det er jeg rigtig glad for. Det er vel et udtryk for at der er nogen som kan finde inspiration eller andet på siden.

I løbet af året forsøgte jeg mig også med at have GoogleAds reklamer på siden. Da det havde kørt en periode uden at særlig mange læsere havde klikket på disse links besluttede jeg mig for at droppe det igen. »Hvis det ikke virker så drop det« - det gælder også i denne sammenhæng.

- - - - - - - - - -

Alt i alt har det været et rigtig godt kajakår - forude venter nye oplevelser så i 2010.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: