tirsdag den 31. maj 2011

Fra Aarhus til Kalø Slotsruin

Klar til afgang fra Aarhus Havn tirsdag morgen kl. 6:40.



Kulturarvsstyrelsen er i gang med en nænsom restaurering af Kalø Slotsruin.
.
Jeg startede tirsdagsturen inde fra Aarhus Havn, nærmere bestemt fra den fælles bådebro som Århus Kano og Kajak Klub deler med Aarhus Roklub. Jeg havde for en gangs skyld taget mig sammen til at stå tidligt op, så jeg var klar til at ro allerede 6:40 - det giver jo en god lang dag. Vandet inde i havnen var helt spejlblankt og vejrudsigten var god.

Det med det blanke vand varede ikke ved så længe, vel ude af havnebassinet satte det ind med nogle godmodige dønninger. Hvor de kom fra kunne jeg ikke lige gennemskue, måske en sydøstlig vindretning natten igennem? I starten troede jeg det var hækbølgen fra en katamaranfærge, men de blev ved og ved så det kunne jo ikke passe.

Kort efter passere jeg en af Aarhus fine gamle perler »Den Permanente Badeanstalt« som ligger smukt neden for Riis Skov. Da jeg boede i Aarhus, i Kaløgade lige bag arkitektskolen, brugte jeg ofte at løbe her, ud langs vandet, og har set badeanstalten utallige gange fra landsiden - men det er faktisk første gang jeg ser den ude fra vandsiden. Det er også her en anden af byens kajakklubber holder til: Århus Kajakpoloklub.

Kort efter begynder rækken af rigmandsvillaer i vandkanten. Der er både ældre klassisk byggeri og en hel del splinternyt. Selvfølgelig med en badebro for hver 200 m. Faktisk var jeg overrasket over hvor fint det meste egenetlig er tilpasset beliggenheden helt ned til vandet. Der var enkelte kiksere imellem, men det generelle indtryk fra vandsiden var ganske pænt. Det er hele kysten, helt ud til Studstrupværket, der er bebygget og der ligger rigtig mange villaer langs de ti kilometer. Gad vide hvor mange millioner kroner jeg er roet forbi i dag?

En enkelt ting skiller sig ud i paraden af overklasseboliger, er det lille grønne klubhus hvor Njord Havkajak holder til. En lille klub som holder til i et bådhuset tilhørende sindsygehospitalet, der ligger lidt længere inde på land. Kort efter ligger Kajakklubben Skjold der vist er en ren tur- og kapkajakklub.

På et tidspunkt kan jeg svagt høre en hurtigfærge på vej ud af havnen. Selv om jeg har hørt ufattelig meget rockmusik gennem tiden, er jeg stadig i stand at høre den specielle lavfrekvente lyd som den laver. Støjen er dog blevet betydelig mindre end de første færger de havde - de larmede helt vildt. Jeg begynder at holde øje med vandet for at se hvornår hækbølgen når ind til mig, for jeg kender ikke havbunden her. Derfor har jeg ingen anelse om hvor bølgen vil rejse sig. Det er først lang tid efter at færgen er væk i horisonten at bølgen når ind og den rejser sig så et godt stykke ude. Fra bare at være en undseelig dønning kommer den pludselig op i halvanden meters højde i løbet af få sekunder. Jeg var glad for at jeg fik vendt kajakken da jeg så den første bule et stykke ude - ellers var jeg sgu røget i baljen. Jeg er heldigvis så tæt på at den ikke er knækket endnu.

Så er det Egå Marina der lige bryder billedet med sin enorme skov af master. Inde i marinaen er der endnu en kajakklub, eller det vil sige, det er roklubben HEI-rosport der også har en stor kajakafdeling. Efter marinaen holder dønningerne pludselig op og erstattes af almindelige bølger der også er op til en halv meter høje. Det må være Skødshoved der sætter en stopper for dønningerne. Området her nord for Egå er i øvrigt det eneste sted jeg har roet tidligere, det var under et kajakkursus tilbage i 2007.

Det næste jeg kommer til, er Kaløvig Havn der selvfølgelig også har en kajakklub: Kaløvig Havkajak. Det det så også den sidste kajakklub jeg kommer forbi i dag - men det er da godt nok en hel del her nord for Aarhus - der er selvfølgelig også mange mennesker og meget vand!

Umiddelbart efter havnen ligger det noget dominerende kraftværk Studstrupværket. Lige inden jeg kommer helt op til værket får jeg øje på et marsvin kun 20 m fra kajakken. Den springer ikke, det er bare lige kroppen og finnen der bliver luftet. Jeg kigger og kigger, men der var altså kun den ene - og kun den ene gang.

Lige efter værket, bliver vandet så pludselig helt og aldeles fladt. Sjovt hvordan vandet kan falde i tre forskellige typer den samme dag: dønninger, bølger og fladt vand. Det er egentlig også først her der begynder at dukke noget natur op - det er lidt dejligt efter al det bebyggelse. Da jeg krydser over til Vosnæs Pynt og runder Hundshøj kan jeg se den bro som oprindelig var dagens mål for en 40 km tur, men klokken var ikke så mange, så nu vil jeg altså over for at se Kalø Slotsruin. Den har jo ligget i horisonten, i tågedisen, temmelig længe, så tanken strejfede mig flere gange, at det kunne være fedt at komme derover. Så jeg tog lige de ekstra kilometer og kom derover.

Da jeg gik på land ved Kalø Slotsruin var klokken blevet 10:20 og GPSen viste lige præcist 25 km. Det var et okay stykke at ro uden pause, men det gik problemfrit. Jeg var efterhånden blevet sulten, så jeg fik noget at spise inden jeg gik op for at se ruinen. Mens jeg sad og spiste kunne jeg se syv kajakker der kom tæt forbi halvøen - hyggeligt syn.

På trods af det gode vejr var der ikke ret mange mennesker, men det var selvfølgelig også bare en almindelig tirsdag. Det var spændende at gå rundt og se ruinerne, som var noget større i omfang end jeg var klar over. Med lidt fantasi kan man godt forestille sig hvordan der har været i middelalderen.

Kulturarvsstyrelsen har et stort restaureringsarbejde i gang med murværket, så store dele af ruinen var dækket til, som det kan ses på billedet øverst. Et besøg herude kan bestemt anbefales, om man så vil tage det i kajak eller besøge det fra landsiden. Der er meget mere at læse om stedet på Miljøministeriets hjemmeside. Nationalmuseet har også et flot billedgalleri derfra, bl.a. denne tegning over området som man formoder det har set ud. Det har virkelig været et sværtindtageligt slot. Bemærk i øvrigt kajakken der er ved at lægge til ude i venstre side af tegningen.

Selv om det er spændende at gå rundt er der jo også lige en hjemtur der venter, så efter en times tid får jeg pakket ned og kommer af sted. Jeg har ikke roet særlig længe før det begynder at trække sammen med skyer - det har ellers mest været sol indtil nu. Vinden er også tiltagende, men det havde jeg nu også regnet med. Der var varslet 8 m/s fra DMI,
men det har jeg ikke mærket meget til indtil nu.

Inden hjemturen glemte jeg at få tisset af før jeg sprang i kajakken, så allerede efter syv kilometer måtte jeg simpelthen ind for at få lettet trykket. Det er godt nok for dumt at glemme det.

Da jeg rigtig gerne vil have mere end 50 km i mit roskema vælger jeg at gå lidt længere ind i de forskellige bugter og vige jeg kommer forbi - det ser så dumt ud med fx 49,9 km. Da jeg kommer forbi Studstrupværket igen er de åbenbart ved at lukke kølvand ud, for der er meget kraftig strøm ved en kanal lige syd for værket. Jeg havde i hvert tilfælde ikke lagt mærke til det på da jeg roede forbi tidligere.

Efter Egå Marina holder jeg så min anden pause og får noget tomatsuppe med loganbrød. Det var godt at få noget varmt, for det var begyndt at blæse godt op og vejret var betydelig koldere end om formiddagen, hvor det nærmest var sommervejr. Der ligger en flok windsurfere og leger i vandet mens jeg sidder på land. Det var en flok unge fyre som virkelig havde gang i den.

Lige før jeg ror forbi Den Permanente igen, begynder det at småregne - godt at der ikke er langt tilbage. Da jeg kommer tilbage til bådebroen er der 3-4 hold rorer fra roklubben der skal til at gøre klar til at få både i vandet. Der bliver bandet lidt over vejret som burde have været bedre! Jeg skynder mig at få kajakken af vejen - jeg er her jo kun på lånebasis. Bilen bliver pakket til hjemturen og Bob Marley bliver smidt i CD-afspilleren. Dejligt afslappende når nu jeg skal køre gennem Aarhus lige i myldretrafikken.

Dejlig dag med blandet vejr og +50 i roskemaet.

Vejr: Jævn til frisk vind, lidt bølger (max 0,5 m), sol og skyet plus en sjat regn
Distance: 51,4 km
Fugle: Fiskehejre, skarv, gråand, knopsvane, hættemåge, stormmåge, sølvmåge, terne, ringdue, strandskade,

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: