søndag den 26. juni 2011

Marsvin, måger og snorklere

Lige inden afgang fra det sydlige Elsegårde. Det er Hjelm i horisonten.


Inden jeg kunne komme af sted i dag skulle jeg lige have sendt den yngste søn af sted på fem dages spejderlejr. Jeg håber han får en rigtig god tur - også i år. Da Laurits så var sendt godt af sted med stor rygsæk, blå uniform og vandrestøvler startede jeg køreturen til Ebeltoft.

Først ved tolvtiden var jeg på vandet i den sydlige ende af Elsegårde Strand, hvorfra det var min plan at ro så langt nordpå jeg nu havde lyst til. Vandet var helt fladt, selv om vinden var omkring 8 m/s - vinden var nemlig i vestlig retning. Det skulle være endnu en bid af mit projekt med at får roet al kysten fra Randers Fjord til Kolding Fjord færdig i 2011.

Der ligger tre campingpladser på ruten i dag og dem ville jeg lige kigge an fra vandsiden. Den første jeg kommer forbi er Blushøj Camping ikke langt fra startstedet. Den må jeg sige ikke egner sig for kajakroere - eller alle andre der måtte komme fra vandsiden. Pladsen ligger nemlig oppe på en 30 meter høj skrænt. Men der er garanteret en flot udsigt fra pladsen.

Mellem campingpladsen og Kobberhage får jeg øje på et marsvin der kommer og overhaler mig. Den stikker rygfinnen op med jævne mellemrum. Selv om jeg på dette sted har lidt rygvind og holder en fart på omkring 8 km/t kommer marsvinet støt og roligt foran. Lidt længere fremme dukker endnu et frem som har kurs stik øst. Det var fedt at se dem. Det er faktisk kun femte gang i alle de år jeg har roet kajak at jeg har mødt denne lille danske hval, men det er anden gang i år. På kortet til venstre har jeg markeret hvor jeg tidligere har set dem.

Et par kilometer efter Kobberhage ligger der et par sommerhusområder og en campingplads: Dråby Strand Camping. Den ligger direkte ned til vandet, så den er ganske velegnet til kajakfolket. Det ser dog ud til at det for en stor dels vedkommende er jolle- og lystfiskere der holder til der. De har ikke et specielt område til småtelte, men mon ikke de kan finde plads til et eller to små et-personstelte hvis der skulle komme nogle kajakroere forbi?

Jeg fortsætter nordpå forbi Jernhatten, der med sine 47 meter et det mest dominerende jeg kommer forbi i dag. Den ligger lidt sjovt for sig selv og troner, med sine fine skrænter og træerne på toppen. Jeg er ved at være lidt sulten så jeg tager lige et par All in One kiks og et par frugtstænger i dagslugen. Jeg har vænnet mig til altid at have lidt at spise med i dagslugen til situationer som denne, hvor jeg ikke gider at gå på land for at spise, men alligevel er blevet sulten

Et stykke efter næste pynt ser jeg nogle underlige fjernstyrede fartøjer helt inde under land. Små orange tingester med små flag agter. Det viser sig dog at de ikke er fjernstyrede, men bliver trukket frem ved menneskekraft - det er nogle snorklere der er ude for at kigge på havbunden, så det var bare deres markeringer. Der bliver lige hilst venligt på, så er det ned under overfladen igen - altså ikke mig, men de to andre.

Jeg er nu efterhånden nået frem til Rugaard Camping efter ca. 16 kilometers roning og beslutter mig for at få en fed sommeris, selv om det er overskyet. Da jeg kommer op til kiosken viser det sig at de holder en temmelig lang middagslukning og ikke lukker op lige med det samme. Øv, øv - ingen is i denne omgang. Jeg kan så desværre heller ikke spørge dem, om det er i orden at benytte deres toiletfaciliteter - men vælger dog skamløst at gøre det alligevel.

Rugaard Camping er faktisk en ret hyggelig plads, selv om den meget henvender sig til folk med hang til fiskeri - det er der jo ikke noget galt i. Jeg har været der nogle gange med familien. De har nogle helt fantastiske pladser liggende på én lang stribe helt ned til vandet, det har altid været dér vi har valgt at slå teltet op. Det er pladserne 1-25 på deres pladskort. De er i den sydlige ende af pladsen og er sjovt nok tit ledige, selv i højsæsonen, for der er ikke strøm på disse pladser. Det er et oplagt at tage en overnatning her, hvis man er på kajaktur i området. Men husk at købe ind inden de holder siesta!

Generelt er dette område, på østsiden af Djursland, meget anderledes end det jeg normalt ror i. Langt de fleste steder skal du ikke langt fra kysten før vanddybten er langt over to meter. Mange steder nede på Odderkanten skal man langt ud før der er vand nok til at ro i.

Efter pausen, der jo ikke blev til noget, vender jeg kajakken og begynder på turen hjemad. Jeg tænkte at jeg ville ro nogle få kilometer sydpå og holde en regulær pause der, men jeg kom godt i gang med at ro, så jeg roede faktisk hele vejen tilbage igen uden pause. Kl. 17:30 var jeg på land igen og kunne konstatere at jeg havde roet 32,2 km med en gennemsnitsfart på 6,2 km/t. Det betød så at jeg kunne spise min madpakke på turen hjemad i bilen, mens jeg blandt andet lyttede til Stand By Me og resten af Playing for Change CD’en. Tag dig tiden og hør denne overraskende version til ende - det er den værd.

Dejlig kajakdag i læ for vinden og med marsvin, måger og snorklere som selskab.

Vejr: Frisk vind, dønninger, mest skyet
Distance: 32,2 km
Fugle: Gråand, grågås, stormmåge, sølvmåge, strandskade, skarv, ederfugl

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: