torsdag den 23. juni 2011

Hyggelig eftermiddag i frisk vind

Her var bølgerne så små at jeg kunne tage kameraet frem for at få et billede.
I dag tillod den almindelige familielogistik at jeg kunne komme en tur på vandet til fyraften. Jeg har gået og luret på det et stykke tid, men der har hele tiden lige været et eller andet der kom i vejen. Det er klart at en lille eftermiddagstur er nødt til at være i lokalt farvand, for ikke at spilde for meget tid på kørsel. Så dagens tur skulle gå rundt om Alrø og Hjarnø. Farvandsvæsentes Sejladsudsigt bød på vindstyrker på 8-10 m/s og bølger på max. 0,5 m.

Jeg var på vandet øst for Alrødæmningen kl. 15:15 og turen gik i første omgang ud forbi pollerne, hvor det tre kilometer kryds over til Hjarnø starter. Det beskyttede vand på det første stykke er faktisk uden bølger, men det var noget anderledes da jeg kom ud på krydset. Her kunne den friske vind godt lave nogle bølger. De var op til 70-80 cm, så Farvandsvæsenet tog lidt fejl med max 50 cm. Der var bølger i vindretningen af den størrelse, kombineret med nogle dønninger som åbenbart blev presset ind mellem øerne af Gylling Næs. Det var en sjov kombination. Men det var nu bølgerne ind skråt forfra der var de mest dominerende. Heldigvis er vinden helt uden kastevinde, den er helt jævn og konstant - det er egentlig det letteste at ro i, efter min mening. Der var hvide afrivninger på toppen af stort set alle bølger og et par gange var der også bølger der knækkede direkte ind i brystkassen, så er det sgu med at holde tungen lige i munden.

Men krydset gik udmærket og Barracudaen opfører sig eksemplarisk under disse forhold når den holdes oppe i fart. Dog kunne jeg godt ønske mig at den skar lidt dybere ned i bølgerne, for den tager nogle gevaldige huk i nedslaget efter en bølge. Dog ikke mere end det er til at leve med, men jeg har set kajakker der laver den øvelse mere elegant. Men så fik jeg da lige vasket fordækket. Da jeg så kommer om i nogenlunde læ bag Hjarnø tager bølgerne meget af. Her var det muligt at få kameraet frem og skyde nogle billeder. Det havde jeg ikke lige tid til da jeg krydsede over.

Vinden løjer en smule af, føler jeg, mens jeg ligger og venter på at komme over sejlrenden i Hjarnø Sund. Færgen til Endelave skal afsted og et par fragtskibe skal passere, før jeg kan komme over. Da det sidste fragtskib er næsten forbi starter jeg ud mod hækbølgen for lige at få den smule sjov med også.

Mens jeg ror hen mod Draget trækker der nogle dybsorte skyer sammen inde over land og det giver en væsentlig tiltagende vind. Desværre ror jeg her på langs af bølgerne, så jeg ændre min kurs en anelse op mod vinden for lige at få lidt spids på bølgerne.

Da jeg ror forbi langs Alrø, ned mod Strevelshoved, har jeg vinden lige i ryggen. Det giver en udmærket fart. For sjov prøvede jeg at bruge pagajen som sejl, ved at holde den lodret op i luften. Det gav en fremdrift på mellem 3,6 og 4,0 km i timen. Man skulle jo have haft et kajaksejl!

Det havde jeg ikke, men det havde alle surferne jeg mødte inde i bunden af Amstrup Red. Der var både kitesurfere og almindelige surfere. Jeg overvejede om jeg skulle finde min fløjte frem, men de var utroligt disciplinerede og opmærksomme, så det var slet ikke nødvendigt. Men jeg vil sige, at sådan en kitesurfer vil jeg godt nok nødigt have i hovedet, med den fart de skyder - det er helt vildt.

Jeg kommer sikkert på land på vestsiden af Alrødæmningen og får hentet bilen de få hundrede meter på den anden side af dæmningen og kører hjem gennem Sankt Hans Danmark.

Kanon dag med bølger og vind. Der er ingen grund til at blive hjemme for lidt vind...

Vejr: Frisk vind, bølger op til 0,8 m, mest skyet
Distance: 20,5 km
Fugle: Skarv, grågås, fjordterne, sølvmåge, hættemåge, strandskade, gråand

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: