mandag den 15. marts 2010

Marts - retrospektivt

Her er lidt foto fra mine kajakture i marts måned gennem tiden.
Alle foto er manipuleret i Photoshop og/eller andre programmer.

Silkeblødt vand i Nørreå en dejlig martsdag i 2009.
Læs om turen her.


Fra samme tur på Nørreå. En gammel rusten vandpumpe stod og skramlede inde på en mark.
Læs om turen her.


Tre rådyr kom pludselig løbende forbi mens jeg koncentrerede mig om at fotografere fyrtårnet. Heldigt.
Læs om turen her.


Istapper ved Klostermølle på en dag med plusgrader - men kraftig kold vind.
Læs om turen her.


Fotograferet næsten helt nede fra vandoverfladen - den sidste is i vinteren 2009-2010.
Læs om turen her.


Marts er ikke en måned jeg har roet særligt meget i. Selvom jeg startede med at ro kajak i 2005 skal jeg helt hen til 2009 i mit roskema inden der er nogle rodage i marts. Det blev så til tre dage i marts sidste år og indtil videre to dage i år. Jeg regner dog med at få en eller to mere tilføjet i år. Men status lige nu er fem rodage i marts i mit skema, med en samlet distance på 139 km, Det er et gennemsnit på 28 km pr tur.

I meget gammel tid blev marts kaldt Thors måned i Danmark - efter krigsguden Thor fra den nordiske mytologi. Nogen mener at ordet nærmere er tord - og at det referere til den gødning som man i marts måned spredte på markerne. Men uanset hvad der er det rigtige er marts en dejlig måned. Det er her foråret starter og sommertiden starter også sidste søndag i marts. Så bliver det muligt at komme ud at ro på hverdage efter arbejdstid, for så er der lyst dejligt længe.

Ved udgangen af marts strækker borgeligt tusmørke sig helt til kl. 20.30. Så det er bare med at komme ud i kajakken!

 Gamle danske vejrvarsler for marts måned lyder sådan her:
  • Høres der torden i marts kan der forventes sne i maj
  • Mild marts giver almindeligvis en bøs april
  • Svaler i marts varsler en god sommer
Om de holder stik er jeg ikke helt sikker på - men prøv at holde øje med det.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: