søndag den 29. april 2007

Endelig kom der saltvand på dækket

Foto: Pause lige efter Moesgård Strand, inden vinden tager til.

>> Flere foto

Nå ja, det er jo en havkajak jeg har købt. Så det var vel på tide den kom i noget saltvand i stedet for kun ferskvand.

En fed søndagstur fra Hou Camping (der har vi vores campingvogn stående) ind til Moesgård Strand. En tur på godt 40 km i smukt solskin med en del vind. DMI havde lovet vind omkring 3-4 m/s, men det blev vist til mere end det.

De første 3-4 km føltes Barracudaen, jeg fristes næsten til at sige som sædvanlig, pisse ustabil. Det kommer til at tage noget tid, før jeg helt vænner mig til den noget anderledes stabilitet. Men da jeg, endnu engang, konstaterede at den manglende primære stabilitet ikke nødvendigvis betyder en tur i baljen, gik det strygende, selv om bølgerne kom ind skråt bagfra. Noget der føltes ret ubehageligt i min gamle kajak.

Henne omkring Kysing var der en del lystfiskere i vandet i deres vaders. Men der var nu ingen af dem der havde fanget noget endnu. Da jeg kommer op omkring Ajstrup Strand tager bølgerne til. Jeg regner med at det er fordi vinden på dette sted ikke længer blæser hen over Samsø. Men turen fortsætter til Moesgård Strand, hvor jeg holder en pause for at spise min mad og tage nogle billeder.

På turen hjemad er det tydeligt at det er begyndt at blæse noget op og der blev flere og flere skumtoppe på havet. Så kender jeg jo min Beaufortskala godt nok til at vide at det giver lidt bølger. Det var nu først efter at jeg havde holdt en pause i Norsminde Fjord at det rigtig gik løs.

Umiddelbart efter Kysing Næs havde bølgerne en højde på omkring 1 meter, og kom ind skråt fra bagbord. Da blev jeg godt nok en smule nervøs. Jeg har jo hele tiden siddende i baghovedet hvordan min gamle kajak opfører sig i den slags vand. Men det er Barracudaen sådan set ligeglad med, den bliver ikke nervøs. Ikke noget med at stejle op sammen med bølgerne for så at hamre ned i de næste, som jeg er vant til. Den skærer sig flot igennem og ligger stort set vandret. Det var fedt at opleve. Endelig noget havvand på dækket!

Vejr: Sol og næsten skyfrit, nogen vind, tiltagende sidst på turen.

Distance: 40,8 km.

Fugle: Der var vel et par måger og en skarv... Jeg brugte nok mest tiden på at holde tungen lige i munden.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: