søndag den 13. maj 2007

Langtur på Nørreå

Foto: Våd og svedig kajakbeklædning til tørre under middagsrasten på N 65°26,943, E 9°40,410 – ved en meget forhenværende bro.

>> Flere foto

Kajakken kom i vandet ved kanolandingspladsen i Fladbro kl. 7.00 og så gik turen ellers opstrøms Nørreå med planer om at ro de ca. 20 km til Økær Bro nordvest Løvskal.

De første km op til Ålum er ikke specielt spændende. Meget fladt landskab med meget store engarealer til begge sider – ikke meget at se på. Man kunne meget passende have kaldt Nørreå for »De 1000 Afvandingskanalers Å« – det er helt vildt så mange der. Prøv selv at kigge på et kort i 1:50.000 – bare fra Fladbro til Ålum talte jeg mere end 150 på kortet! Langt de fleste er vokset godt og grundigt til, men en del er holdt rene. Nogle få er så brede at man godt kunne ro ind i dem med kajak, hvilket jeg dog ikke prøvede.

Det vildeste jeg drev det til var at stikke bagenden af kajakken ind i en af kanalerne for at få en pause til en kop kaffe.

Efter Ålum bliver landskabet noget mere varieret, men specielt efter Skjern er landskabet rigtig spændende. Lige efter at jeg havde taget billede af Skjern Kirke og umiddelbart før Skjern Bro stødte jeg første gang på isfuglen. Den kom dykkende ned lige før broen og fløj op i nogle træer på styrbord side. Jeg stødte yderligere på isfuglen to steder på turen. Det er altid et betagende syn.

Et lille stykke efter broen (når man ror opstrøms) er der en teltplads som kan anvendes hvis man er af sted i flere dage. Jeg var dog ikke i land for at undersøge faciliteterne. Det så heller ikke ud til at være helt let at komme i land fra en kajak. I det hele taget er der ikke mange steder lange Nørreå hvor der er muligheder for at komme i land fra en kajak – og slet ikke tilbage i kajakken igen – hvis det er lykkedes at komme i land. Så med mindre man er til lange stræk uden pauser i land, er åen ikke ideel til kajaksejlads.

Som du kan se hvis du kikker på de ekstra foto øverst er der rigtig mange småbroer over åen – noget man ikke ser på fx Gudenåen. Jeg har ikke engang fotograferet dem alle sammen, på et tidspunkt gad jeg ikke mere. Nogle af dem ser ikke ud til at være alt for sikre!

En anden ting der adskiller Nørreå fra Gudenå er, at der er stor vanddybde helt ud til brinken på Nørreå, hvorimod man skal passe på med at komme for tæt på hvis man ror på Gudenåen. Der er heller ikke ret meget rørskov - det er jordbrinker næsten over det hele. Det er jo dejligt med den store vanddybde, når man opstrøms vil skære hjørnerne hvor der er mindst strøm – og kortest vej!

En tredje ting der adskiller Nørreå fra Gudenå er at der ikke er et øje at se nogle steder. Fra jeg startede til henad kl. 16, havde jeg endnu ikke set nogen, hverken langs bredden eller andre fartøjer på åen. Underligt på en søndag med OK vejr. Senere så jeg tre lystfiskere, et festklædt selskab på spadseretur og en enkelt turkajak helt nede ved Fladbro.

Jeg roede et par km forbi det punkt der var mit oprindelige mål. Her fandt jeg et fedt sted at holde middagspause ved en, mildest talt, nedlagt bro. Her var det muligt at sidde tørskoet på det gamle brohoved. Inde på land var der også mulighed for at gå en tur i skoven, blot man fulgte den gamle vej ned til broen. Et rigtigt smukt sted som også kan anvendes som overnatningssted, selv om det vist ikke er helt efter reglerne.

Da jeg så ville til at slappe af efter frokost opdagede jeg at det var endnu en tur hvor jeg havde glemt mit liggeunderlag. Surt. Det må jeg sgu snart lære at huske. Specielt efter at have roet så langt mod strømmen og ikke mindst vinden, ville det have været fedt at have noget at ligge på. Efter pausen besluttede jeg mig for at fortsætte opstrøms så jeg kunne få mindst 50 km på statistikken. Jeg syntes det var OK med armene.

Da jeg kom til Nybro ved Torsager vendte jeg om for at ro tilbage. Jeg undersøgte lige muligheden for at sætte en kajak i derfra. Det er nok muligt med lidt behændighed og en god balance – selv om det tydeligvis er beregnet til kanoer. Så må jeg jo prøve set øverste stykke af Nørreå en anden gang. Det kan måske lade sig gøre at ro helt til Viborg.

Konklusion på Nørreå: Et rigtig godt sted at ro hvis man vil have naturen for sig selv og er ligeglad med at komme på land for at holde pauser.

Vejr: En del vind de steder hvor vinden kunne blæse langs Nørreådalen - men en del læ. Overskyet med enkelte huller. En smule støvregn i starten.

Distance: 54,6 km.

Fugle: Gråand, fiskehejre, skarv, knopsvane, isfugl, vibe, fasan, krage, stær, bynkefugl, husskade, hvid vipstjert, bysvale og tre rovfugle.for