onsdag den 23. maj 2007

Solskinstur til Kalsenakke

En kortere formiddagstur i herligt solskin. Det er første gang i år jeg ror syd for Hou, det burde jeg gøre noget oftere for her er meget smukkere end turen nordpå fra Hou. Hernede er der ingen sommerhuse og badegæster. Ulemperne ved den rute er dog at man er nødt til at ro uden om Søby Rev og at der ligger en skydebane i området, så det ikke altid er muligt at ro den vej.

Det var fantastisk vejr med en max. bølgehøjde på ca. 4 cm! Dog vendte vinden ved 12-tiden og blev til stiv pålandsvind - det ændrede radikalt på bølgehøjden. Men da var jeg så småt på vej i land - jeg skulle nå at hjem og hente Anders fra lejrskole.

Ude på en af de små sandholme nord for Søby Rev lå et strandet marsvin. Koordinaterne er N 55°53.020 E 10°14.659, hvis nogen vil ud at studere forrådnelsesprocesserne på nærmere hold. Jeg var ikke i land for at se nærmere på det, men det var tydeligvis ikke længe siden det var strandet. Der var nemlig ingen måger endnu ved 8-tiden da jeg første gang roede forbi. Det var der til gengæld ved middagstid da jeg kom forbi på tilbagevejen.

Der var rigtig mange hornfisk i vandet i dag - det ser flot ud når de slanke fisk springer ud af vandet. Jeg forbavses lige meget over synet hver gang.

Jeg eksperimenterede lidt i dag med en anden placering af rorpedalerne. Når jeg flytter dem et klik tættere på sædet end normalt kan jeg sidde rigtig fast i kajakken. Det er dog ikke en stilling jeg vil sidde i mere end højst 5-6 timer. Hvis det er heldagsroning der er tale om vil jeg klart vælge at sidde med lidt mere strakte ben = et hak længere ud.

Jeg roede det meste af ruten uden roret, nu da det var helt roligt vejr. Og Barracudaen var egentlig let at manøvrere med - lettere end jeg havde forventet.

Vejr: Høj sol med ganske få småskyer.

Distance: 29,1 km.

Fugle: Skarv, toppet lappedykker, havterne, almindelig ryle, fiskehejre, knopsvane, stormmåge, sildemåge, grågås, strandskade.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: