onsdag den 30. maj 2007

Spøjs gammel kajakbog

Kano og kajak - Jørgen Thunbo (red.)
J. Fr. Calusens Forlag, 1961 - 88 sider


Jeg har lånt denne spøjs gammel kajakbog fra vores lokale biblioteks arkiver. Den blev udgivet da jeg kun var tre-fire år! Der er nu ikke meget at hente i den for nutidens havkajakroere, bortset fra nogle interessante beretninger om pionerne indenfor det europæiske kajakdesign. Jeg vidste fx ikke at det var den skotske advokat John McDonald der var den første til at designe en europæisk kajaktype. Han var i Danmark i den anden udgave af sin kajak i 1866. En søgning fra Google med flere interessante henvisninger om ham og hans kajaker kan ses her.

Også andre nordiske pionerer er omtalt - ret spændende hvis man er kajak-historisk interesseret. Forskellige (i dag ukendte) danske kajakværfter er også omtalt. Der er, mig bekendt, ikke andre end Struer Kajak tilbage. De er, i parantes bemærket, begyndt at producere glasfiber-havkajakker - og det ser slet ikke dårligt ud. Deres bud på en lynhurtig havkajak hedder Shark - check selv her.

I bogen er der også nogle ganske kuriøse afsnit om bl.a. sejlkajakker - det har åbenbart været et stort hit på det tidspunkt. Og nogle afsnit om de danske konkurrenceroers bedrifter - før 1961.

De afsnit der direkte omhandler kajakkerne er: Kano- og kajak-typer, af Jørgen Samson (havkajakken er ikke nævnt - fandtes sikkert ikke i 1961); Min kajak - og hvordan benytter jeg den?, af Erik Bjerner Nielsen; Kæntringsøvelser og grønlændervendinger, af Valdemar Vedel; Kajaktræning, af Valdemar Vedel.

Denne side fra bogen viser hvordan en selvredning burde udføres i 1961. Den ville vi nok ikke bruge i dag i en havkajak!

For at vise hvordan der er forskel på tidernes sæder og skikke vil jeg citere fra side 31 i bogen: »Cockpitovertrækket bør kun bruges, når det virkelig er nødvendigt, i hård sø og på toer- og firerkajakker, hvor man ellers ville få for meget vand indenbords. Det fremstilles af kajakbyggerierne af gummilærred. Det er en løbegang foroven med elastik og en forneden med plasticovertrukket "Køkkenspiral", der ikke bør være strammere end at overtrækket går løs af sig selv ved en eventuel kæntring. Et hjemmelavet overtræk af lærred imprægneres efter syningen med et imprægneringsmiddel, ikke med fernis eller linolie, der gør lærredet stift og klæbrigt.«

Jeg tvivler på at det er muligt at købe den nogen steder, jeg har checket på antikvariat.net - ingen nordiske bogantikvariater ligger inde med den. Men den kan selvfølgelig bestilles hos Bibliotek.dk via linket her.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: