torsdag den 30. august 2007

Havkajak af Jakob Hertz

Jakob Hertz - Havkajak
Atelier, 2005 - 82 sider

Denne bog er en af de mest omfattende og seriøse bøger om havkajak skrevet på dansk. Her er en meget grundig gennemgang af kajakken, forskellige typer og materialer, hvad formen betyder for egenskaberne, hvordan justere man kajakken til individuelle behov og meget mere. Det glæder mig selvfølgelig også at Jakob Hertz er varm fortaler for plastkajakker og er tilhænger af ror. Det får jo ikke en som mig til at syntes dårligere om bogen...

Den samme grundig behandling får pagajen efterfølgende, selv om det undrer mig at delbare pagajer overhovedet ikke nævnes. Der er jo efterhånden mange som bruger dem eller som i det mindste har én som reservepagaj på bagdækket - men nej, ikke omtalt med et ord. Jeg vil jo mene at når talen falder på delbare pagajer, er det uhyre vigtigt hvordan samlingen er og fungere. Det burde have været med. Den grønlandske pagaj forbigåes forresten også i tavshed. Men bortset fra disse småting, kommer han rigtig godt rundt om fordele og ulemperne ved forskellige typer. Med hensyn til skivning skriver han at tendensen går mod stadig mindre skivning af bladene og at det i dag er almindeligt med 45° eller mindre. Gad vide om jeg med min 0° skivning er i spidsen for en ny trend (det tror jeg dog næppe).

Bogen har desuden et rigtig grundigt afsnit om robeklædning, både til begynderen, den viderekomne og til vinterroning. Jeg kan rigtig godt lide at han giver plads for at man bruger det udstyr som passer til ens behov og evner. Der er ikke nødvendigvis noget som er godt eller dårligt - man skal bare vælge der rigtige, altså det som modsvarer ens behov.

Den samme grundigt gennemgang får sikkerhedsudstyret, hvor fordele og ulemper omtales hvor disse er tilstede.

De tre afsnit om teknik: basis teknik, sikkerhed og entringer og avancerede teknikker er rigtig gode. Teksten er de fleste steder letlæst og letforstået. Teknikafsnittene er illustreret med de bedste billeder jeg endnu har set til at illustrere teknikkerne. Det er virkelig godt. Der er meget at hente her for mig, ved at sammenholde teksterne med billederne. Disse afsnit fylder 30 sider af bogen - det er en flot prioritering.

Bogen sluttes af med nogle mindre afsnit om roning i bølger og surf, ture og turforslag og lidt om transport.

Denne bog er en fornøjelse at læse og er gennem hele bogen illustreret med flotte fotos som hænger fornuftigt sammen med det tekstmæssige indhold. Hvis du kun skal købe én kajakbog så køb denne. Det eneste som skæmmer bogen er at alle henvisninger til andre sider i bogen står som (se side xxx) - sidetallene er ikke sat ind - der må sidde en grafiker eller en korrekturlæser et eller andet sted med røde ører!

Bogen er stadig i handelen og kan købes for kr. 199,95. På BogGuide.dk står at et nyt oplag er under forberedelse - mon så ikke de får rettet de manglende henvisninger?

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: