torsdag den 23. august 2007

Tur til Fur

Foto: De imponerende og smukke skrænter på nordsiden af Fur.

>> Flere foto

Der er sgu langt at køre fra Odder til Fur, men nu havde jeg sat mig i hovedet at jeg altså ville op og ro rundt om Fur. Men selvfølgelig ærgerligt at næsten fire timer af en rodag går på landevejen.

Jeg har gået og luret på den i flere omgange, men droppet det fordi vejrudsigterne lovede for meget vind. Men nu sagde DMI's forudsigelse for Nordjylland 8 m/s fra NØ, så det var fint. Byvejr fra Nykøbing Mors forudsagde endog kun en middelvind på 5 m/s. Så var det jo med at komme af sted.

Jeg parkerede tæt ved færgelejet på landsiden, hvor der er rigtig meget plads til at stille sine biler - også selv om en hel klub vil af sted. Der er endda et lille isætningssted, som bliver holdt frit. Jeg tror det er til små joller - det er rigtig fint til kajakker også!

Tæt ved færgelejet holdt en lokal fra Skive kommune sin formiddagspause - han skulle da også lige ud for at se mine forberedelser og slå en sludder af. Han mente nu at der var omkring 30 km rundt om Fur og ikke 25 som var mit gæt. »Jow, der er jo lawwan' i daw, såeee pas på« sagde han grinende og fortalte om nogle unge idioter som i en speedbåd som i sommer havde terroriseret i Fur sund. Til stor irritation for de lokale - både fiskerne og lystsejlerne. Men en dag havde de overset Middelgrund! Så stod deres speedbåd sgu fast - de måtte have bud efter en lokal fisker fra Stenøre for at blive trukket fri. Det var jo en af dem der var irriterede på de unge mennesker - »Såee, det blev dyer!«

Så med en advarsel om ikke at genere de gode folk i og omkring Fur Sund lagde jeg fra land ved halv ti tiden. Jeg besluttede mig for at ro rundt om øen med uret, så ville jeg ro med bølgerne ind skråt forfra på nordsiden af øen. Desværre var der helt overskyet og ret diset i vejret så udsigten var ikke den bedste i dag. Og turen op langs vestkysten ligner også noget jeg har set før. Men jeg havde ikke roet mange km før skrænterne på nordsiden dukker op - de ses langt væk. Lille Knudshoved ligger som et lille forvarsel på det noget større Store Knudshoved som man får øje på når pynten er rundet. Den er 36 m høj - selvfølgelig er det ikke Møns Klint - men smukt er det. Det betagende syn fortsætter stort set langs hele nordsiden.

Mens jeg ror her langs nordsiden af øen viser det sig at DMI har taget helt fejl af vejret. Vinden har lagt sig fuldstændig og kan allerhøjest betegnes som en svag brise. Det er nu ikke noget jeg har tænkt at klage over.

Da nordsidens skrænter er ved at flade ud kommer jeg ud til den lange landtange Færker Odde. Her holder jeg min frokost. Udsigten er storslået, blankt vand til alle sider, Livø med den lange og besynderlige Livø Tap i disen mod nord. Det store hvide Vitskøl Kloster, et cistercienserkloster fra 1158, kan svagt og spøgelsesagtigt anes i horisonten mod øst. Et perfekt sted at spise sin frokost i fred og ro. Men det fredede sælparadis Livø Tap ligger jo ganske tæt på, så da jeg kigger op fra mit loganbrød ligger der en sæl ude i vandet og kigger på mig. Så det er frem med kikkerten - sælen bliver ved med at kredse om odden lige til jeg tager af sted igen. Han plejer måske at ligge her for at få en middagslur, i fred for konen og ungerne på Livø Tap!

Mens jeg spiser dukker en anden kajakroer op i en rød Prijon Seayak - ikke en af de helt nye modeller - den var uden frontdagsluge. Vi får os lige noget kajaksnak. Han har kajakken med i sommerhus på Fur og ville lige en tur hen langs nordkysten. Manden er fra Vejle og ror normalt i fjorden dernede. Så jeg fik lige nogle staldtips om området.

Efter frokosten går turen videre langs den sydøstlige side af Fur. Tilbage ved færgelejet viser GPS'en kun 23,5 km. Lidt kortere end jeg havde troet. Da jeg har tid tilbage, ror jeg en lille tur ned langs kysten og retur.

Turen rundt Fur kan varmt anbefales, hvis vejret ikke havde været så diset ville det have været uovertruffet. Men hvis det er fuglekik man er ude efter er der ikke meget at komme efter. Skarv, måger og svaler var det eneste jeg så på turen rundt.

Vejr: Næsten ingen vind, overskyet, diset og lummert, ingen nævneværdige buler på vandet.

Distance: 30,1 km

Fugle: Skarv, sølvmåge, stormmåge, sildemåge, digesvale, vibe, fiskehejre

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: