onsdag den 19. november 2008

I læ for hård vind

Foto: Den flotte Marselisborg Lystbådehavn.

>> Flere foto

Efter at have konsulteret DMI som forudsagde 11 m/s fra vest, var det ikke svært at vælge rute i dag. Rostrækningen fra Norsminde til Århus ligger nemlig ganske godt i læ bag bakker og skrænter det meste af vejen. Så det blev dagens rute.

Jeg havde udset mig broen ved Norsminde Kajakklub som udgangspunkt for dagens tur, her er gode adgangsforhold og mulighed for parkering. Så i skumringen ved 7:30-tiden har jeg pakket kajakken og er klar til turen. Jeg kommer dog ikke til at ro mere end 25 meter i første omgang, for jeg finder ud af at slusen er lukket. Det er første gang jeg har set at den er helt nede, men den bliver åbenbart lukket når der er for højvandet, eller noget i den retning. Der er i hvert tilfælde ikke mulighed for at komme ud i åbent vand. Der er så ikke andet at gøre end at få kajakken på land igen. Der var heldigvis mulighed for at få kajakken i vandet ved jollehavnen lige på den anden side af landevejen. Her er der en god lav bro at starte fra, den vil jeg bruge i fremtiden når jeg skal starte fra Norsminde tror jeg - så er det ligegyldigt om slusen er åben eller ej. Jeg tillod mig at låne en af klubbens transportvogne til at fragte kajakken derover - tak for lån i øvrigt.

Så ved ottetiden kom jeg endelig af sted. Da jeg kikkede mig omkring kunne jeg godt se at der var mere end almindelig højvandet. Den lille gangbro som man skal ro under når man har passeret slusen kunne jeg ikke være roet under, selv om slusen havde været åben. Det gjorde såmænd ikke noget at der var gået en halv time med at flytte kajakken - der var meget mere lyst nu.

Ude i åbent vand er der ingen bølger, men i stedet nogle hyggelige lange dønninger. Vinden er heller ikke begyndt at blæse op endnu. Det første stykke af turen her går op forbi et større sommerhusområde som ligger helt øde hen på denne tid af året ser det ud til. Det er først efter 3-4 km jeg kommer op til det store skovområde som strækker sig uafbrudt helt ind til Århus. Et rigtig fedt område som jeg selv brugte meget for år tilbage da jeg boede i Århus. Et stykke længere fremme ligger en kæmpestor narhval begravet. Det er dog kun den ene stødtand som stikker omkring 5-6 meter op af jorden. Det kan selvfølgelig også være at det kun en udskåret træstamme - det er svært at sige, men fabelagtigt ser det ud.

Vejret er ret diset og det støvregner meget af tiden, så der er ikke så meget at kigge på. De skibe som ligger for svaj ude i Århusbugten kan kun lige anes ude styrbord. Da selve Århus by dukker op efter at jeg har rundet en af de sidste pynter står den kun som svage grålige konturer. Da jeg er kommet forbi den første kajakklub begynder der at dukke en del roere i turbåde op på vandet. Der er åbenbart andre end mig som holder fridag sådan en helt almindelig onsdag. Uden at jeg kan sige det med sikkerhed ser det dog ud som om det er »det grå guld« der er på vandet i dag. Der ligger faktisk ikke mindre end fire kajakklubber her i den sydlige ende af Århus: Kajakklubben Viking, Marselisborg Kajak Club, FDF Århus Kajak og ikke mindst Århus Havkajakklub som ligger inde i Marselisborg Lystbådehavn. De to første er, så vidt jeg ved, mest tur- og kapkajakklubber, mens de to sidste er havkajakklubber. Faktisk er der mange kajakklubber i omegnen af Århus for de interesserede, kik evt. på det udmærkede kort som Peter Unold har udarbejdet og zoom ind på Århus.

Jeg er lige inde i Marselisborg Lystbådehavn for at fotografere lidt i den flotte havn, inden tilbageturen. Efter en lille fotosession fra kajakken ror jeg så tilbage forbi den sjove bygning til omklædning ved stranden Ballehage og vinterbadernes lille skur lidt længere ude. Der var dog ingen i vandet i dag. Men inde på stranden og i skoven i hele dette 10 km lange rekreative område myldrer det med hundeluftere (og deres hunde), mountainbikere, fuglekiggere, løbere og alle mulige andre århusianske friluftsmennesker som har trodset det lidt kedelige vejr.

Kort før Moesgård strand går jeg på land for at holde min første (og eneste) pause på turen. GPSen viser tæt på 20 km. Det er helt tydeligt at vandstanden er højere end bare almindeligt højvande, for der er kun et par meter fra vandkanten ind til skrænten. Der plejer at være et noget bredere stykke at sidde på heromkring. Jeg får nu lejlighed til at få afprøvet de nye skibukser jeg har købt til at tage over mine neopren-longjohns når jeg holder pauser. Det er efterhånden blevet for koldt til bare at sidde i dem. De holder benene godt varme gennem hele pausen og de er lette at få på. Jeg gik bevidst efter et par som havde glat stof indeni så de var lette at få ud over. De er købt med seler og rigeligt store til at være lette at få på. Dem skal jeg nok blive rigtig glade for i løbet af vinteren.

Det bliver jeg helt sikkert også for et andet af mine nye indkøb, nemlig et par uldunderbukser. Det er en dejlig fornemmelse ikke at kunne mærke sine våde underbukser - det plejer jeg at kunne med de bomuldsmodeller jeg har brugt indtil nu. Det kan være at det bliver nødvendigt at have mere end det ene par hvis jeg skal af sted på en længere tur. Men på den anden side så praler Icebreaker jo med at deres undertøj ikke kommer til at lugte - det kunne jeg selvfølgelig lade komme an på en prøve! Jeg har købt forskelligt som jeg skal anvende i kajaksammenhænge, jeg laver lige et indlæg når jeg får tid til det.

Efter at have fået noget varm kartoffel/porre-suppe og en kop varm kakao er der bare den sidste bid af turen tilbage. Lige inden jeg fortsætter turen kommer der en katamaranfærge susende gennem bugten med kurs mod havnen i Århus. Jeg er lidt spændt på dønningerne, men det er nu ikke noget jeg bemærkede ud over dem som var der i forvejen. Men jeg mener også de er blevet pålagt at sænke farten når de nærmer sig land.

Dagens højdepunkt, lige inden jeg kommer tilbage til Norsminde, var solen som lige tittede frem fra kl. 13:19-13:23. Så blev dagen alligevel ikke udelukkende overskyet.

Vejr: Hård vind, mindre dønninger, overskyet, støvregn

Distance: 29,8 km

Fugle: Knopsvane, skarv, skade, ederfugl, sølvmåge, stormmåge, sildemåge

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: