torsdag den 17. september 2009

Tunø rundt

Tunø som den ser ud når man har roet halvvejen.

Henrik i aftensolen nogle km fra fastlandet.

>> Flere foto

Jeg har dagligt holdt øje med vejrudsigterne fordi jeg har en aftale om en rotur til Tunø på søndag. Det er Svend, som jeg mødte på efterårs-træffet, som jeg skal ro med. Efterhånden som jeg kikkede vejrmeldinger, gik det op for mig at det sikkert var torsdag som var den dag med mest roligt vejr. Men søndagsaftalen ville jeg ikke til at lave om på, så derfor ringede jeg til Henrik onsdag aften for at høre om han ville med en tur rundt om Tunø dagen efter. Jeg har ikke tidligere roet med ham, men han har tålmodigt givet mig nogle indledende lektioner til at rulle. Henrik har også tidligere i år krydset over fra Hou til Tunø og videre til Samsø, så han kender lidt til farvandet.

Henrik ringede ret hurtigt tilbage og sagde at han gerne ville med, så vi aftalte at mødes ved Dyngby Hoved ved totiden. Vi parkerede lige ved siden af et skilt som kundgjorde at det ikke var tilladt at parkere på vejen i sommerhusområdet. Men vores biler holdt altså heller ikke på vejen - nærmest sådan inde i rabatten. Der var nu også flere lokale som var forbi og der var ingen som gjorde indsigelser. Men jeg kan godt forestille mig at det ikke er velset at gøre det hvis man kommer i den højeste badesæson.

Vi kom også fint af sted derfra - dog først 14.30 og forude ventede et kryds på 8,5 km gennem næsten blankt vand. Der var nogen nordgående strøm så vi satte kursen lidt syd for øen. Da vi var ude omkring Tunø Knob ved vindmøllerne så vi de første sæler på turen. Her ved revet var også de eneste småbølger på hele turen. Det må være strømmen der presses over revet, som er forklaringen på dem. Da vi er kommet forbi revet får Henrik øje på de første marsvin som lige stikker ryggen og finnen ud af vandet. Vi lå lidt og kikkede på dem inden vi fortsatte nord om Tunø. Det var ret tydeligt at strømmen var nordgående når vi havde sigtet lidt syd for øen og alligevel endte med at ro nord om. Vi er drevet en del nordover mens vi har kikket sæler og marsvin.

Vi havde ikke helt bestemt om vi gad ro øen rundt eller vi bare ville over, men vi beslutter os for at tage helt turen rundt, vi havde holdt en god hastighed over. Efter at have roet langs den øde nordkyst kommer vi om forbi revet som ligger på øens nordøst-side. Her var der rigtig mange marsvin som ligger og leger i vandet. Vi bruger en del tid på at ligge og ro i nærheden af dem. Mens vi ligger der, lægger Tunøfærgen fra land og marsvinene tager retning efter færgen og vi fortsætter med at følge dem lidt sydover.

Et stykke efter havnen stikker de dog til havs og vi ror om på øens sydside for at holde en pause omme på solsiden. Da vi kommer på land viser GPS’en 15,2 km, så det er dejligt at få noget at spise. Skrænterne her ved Sønderklint er helt lodrette, men lige der hvor vi gik på land er der et enkelt sted hvor det er muligt at kravle op. Vi var selvfølgelig lige oppe på skrænten for at se hvordan der ser ud inde i landet. Vi er enige om at det er ærgerligt at vi ikke lige har tid til at gå en tur på øen, men vi skal hjem inden det bliver alt for mørkt og klokken nærmer sig 18. Krydset fra dette punkt er på lidt over 10 km.

Afdriften er ganske markant, både på turen ud,der går nord
om øen og endnu tydeligere på hjemturen hvor vi laver et
knæk til sidst.

Vi starter turen tilbage til fastlandet og kigger lidt på vores GPS’er for at finde kursen hjemad. Det viser sig at Henriks GPS viser en helt forkert kurs tilbage mod startpunktet og det indbyggede kompas viser nord i helt forkert retning. Så der er min Garmin og mit almindelige kompas tilbage at holde sig til. Jeg finder mit waypoint ved Dyngby Hage og ror i den retning. På kompasset, som det er lettere at holde øje med kan jeg se at kursen vi skal holde er 280°. Men jeg korrigere ikke for afdriften og det var en fejl. Jeg skal vist lige have lært et eller andet om hvordan man gør den slags, for selv om strømmen ifølge farvandsudsigten lå under 0,5 knob, var afdriften markant som det kan ses på sporet på kortet. Men det er jo fint at lære den slags under trygge forhold. Vi lille jo ramme land under alle omstændigheder bare vi roede nogenlunde mod vest. En anden ting vi talte om på tilbageturen var at det er en rigtig god ide lige at kigge sig tilbage når man kommet nogle km fra land (på udturen) for at indprente sig nogle fikspunkter inde på land. Der stod fx tre høje siloer tæt på vores landgangssted som vi ville have opdaget hvis vi havde kikket os tilbage tidligere på dagen. Så havde vi opdaget afdriften meget tidligere.

Da vi er lidt over tre km fra land stopper vi lige op for at tage et billede af solen der er lige ved at forsvinde ned bag horisonten. Vi sætter farten lidt op og rammer kysten kl. 20. Solen er gået ned men der er stadig lyst nok til at vi kan orientere os uden problemer.

Det har været en fantastisk eftermiddag og aften i yderst behageligt selskab. Vi roede og talte lidt om Endelave og Samsø - og andre øer i nærheden - nu må vi se hvad det bliver til...

Vejr: Stille, sol, blankt vand

Distance: 26,7 km

Fugle: Ederfugl, skarv, måger

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: