lørdag den 3. oktober 2009

Rainy Day #7

Regn, regn og atter regn over Mossø. Det er Hem Odde i baggrunden.

Dystre skyer over bakkerne ved Gammel Rye.

>> Flere foto

Jeg stod nogenlunde tidlige op for at komme ud at ro en tur i dag. Men for en gangs skyld var det hårdt at komme op. Der gik desværre lidt for meget whisky indenbords i går, så hovedet dunkede en del. Men jeg håbede på at en god rotur ville kurere det værste.

Da jeg tjekkede vejrudsigten for Østjylland i går aftes (før whiskyen kom på bordet) lød den på 14 m/s fra SV og regn. Jeg valgte derfor at henlægge dagens tur til Skanderborg Sø og Mossø for at kunne ro lidt i læ. Byvejret for Skanderborg viste en gennemsnitsvind på 8-9 m/s med vindstød på op til 15 m/s. Det burde ikke give problemer da store dele af turen som sagt ville kunne roes i læ.

I bilen på vej mod Skanderborg sad jeg og hørte Bob Dylan, bl. a. Rainy Day Woman #12 & 35. Det inspirerede mig, sammen med regnen under vinduesviskerne, til titlen på dette indlæg. Det passede også meget fint at Onkel Bob synger »everybody must get stoned« en del gange i sangen. Det var så en reference til gårsdagens udskejelser. Den sang indrammede sådan set dagen ganske godt.

Kl. 7:15 var jeg så klar til at komme på vandet ved Hylke Strand, næsten samtidig med at solen skulle til at stå op. Det var dog ikke noget jeg kunne se, for der var tunge skyer rundt i hele horisonten og regnen kom og gik. På dette tidspunkt var der ikke meget vind hvilket undrede mig lidt, men jeg vidste at det ville komme senere. De syv km op til Mossø, gennem søerne ved Skanderborg og Tåning Å var stort set i regn hele tiden. Som sædvanligt var der isfugle flere steder ved åen.

Mens jeg ror forbi Hem Odde i Mossø gør jeg lige status over ømheden i min skulder. Jeg fik en mindre skade af et forkert løft på arbejdet i mandags og var lidt usikker på hvor langt jeg kunne holde til at ro. Hvis jeg vendte her, ville turen kun blive på 20 km - men skulderen føltes fin nok så jeg holdt mig til den oprindelige plan og fortsatte ned mod Klostermølle. Midtvejs gennem søen kunne jeg godt mærke at vinden var taget til, men ikke så meget at jeg gad ro ind for at få læ. Bølger var der ingen af.

Omme ved Klostermølle holder jeg en lang pause, får spist min frokost selv om det er lidt tidligt og går lidt rundt i området og tager nogle billeder. Der er nærmest vindstille i det her område fordi Klostermølle jo ligger i læ af Sukkertoppen når vinden er i SV. Sukkertoppen, som er hele 108 moh, besøgte jeg med familien for nogle år siden da vi var på en »bjergbestigningstur«. Vi erobrede hele fire tinder på den tur: Ejer Bavnehøj, Yding Skovhøj, Himmelbjerget og så altså Sukkertoppen. Det sjove er at det stadig er Sukkertoppen som ungerne omtaler når talen falder på den tur - selv om den kun er den 128. højeste i Danmark. Sikkert fordi turen derop føles lidt som reel bjergbestigning. De andre fjelde kan man nærmest køre helt hen til i bil. Hvis du kommer på disse kanter kan en tur derop varme anbefales - der er skiltet derop fra Klostermølle. Inspiration til andre danske bjerge at bestige kan findes i bogen »Guide til Danmarks Bjerge«, skrevet af nordmanden Roger Pihl. Det er en perle af en bog - skrevet med en god portion humor og en stor kærlighed til Danmark.

Men jeg lod Sukkertoppen ligge ubesteget i dag og fortsatte i stedet turen hjemad. Jeg kan godt mærke at det blæser noget mere. Specielt helt henne i den østlige ende kom der en del vind. Også omme i Skanderborgsøerne gør vinden sig godt gældende, her er der heller ikke helt så høje bakker til at give læ.

Da jeg kommer tilbage til udgangspunktet, som faktisk ligger helt omsluttet af Skanderborg Golf Klub, bliver jeg noget forbavset over at der faktisk er spillere på banen i det blæsevejr. Men det er åbenbart ikke nogen hindring for at spille golf. Mange af dem som er på banen i dag kører rundt i små golfbiler - jo, golf giver sandelig god motion!

Her hvor bilen holder er der heldigvis læ fra nogle træer så kajakken er let nok at få på taget. Ud over de sædvanlige to remme vælger jeg også at binde kajakken fast til selve siderællingen på bilen så den bliver liggende.

Så gør turen ellers hjemad hvor den lille søn skal hentes fra spejdertur - og så venter der også lige en skolefest lørdag aften...

Vejr: Hård vind, overskyet, regn, fladt vand og nogen bølger

Distance: 33,9 km

Fugle: Fiskehejre, isfugl, skarv, gråand, grågås, troldand, ringdue, krage, blishøne, knopsvane, bysvale, toppet lappedykker, tre rovfugle

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: