torsdag den 11. februar 2010

Jagten på åbent vand

Klar til en tur ud gennem grødisen. Tunø og Samsø i horisonten.
>> Flere foto

Da jeg var i Århus i sidste uge så jeg at der var isfrit inde ved Tangkrogen, så jeg vurderede at der nu var mulighed for at få kajakken i saltvand for en gangs skyld. Muligheden skulle i hvert tilfælde tjekkes i dag. Jeg havde planlagt at starte ved Mariendal og så ro »det pæne stykke« med skov ind til Århus, i stedet for det mere kedelige sommerhus-område som ligger syd for.

På vej derud kører jeg ud til kysten for at se på forholdene de steder hvor jeg plejer at starte fra. Det første sted var ved Saxild Strand. Her var der sidst jeg var her rigtig meget is. Men i dag var der kun 15-20 meter let grødis - det tegnede jo godt for forholdene længere nordpå. Oppe ved Ajstrup Strand var der en hel del mere grødis - det strakte sig vel 30-40 meter ud. Hele bugten nede, omkring Norsminde Havn, var også godt iset til. Jeg fortsætter så op til stranden ved Mariendal men er ikke længere helt så optimistisk. Der er da også en del grødis her og det er fyldt med en masse store isklumper - det gider jeg egentlig ikke kæmpe mig ud igennem. På kortet havde jeg set at der også var et sted lidt længere nord for Mariendal, hvor man kunne køre tæt på stranden. Så det vil jeg prøve i stedet for. Det så nemlig ud som om der ikke var så meget is deroppe. Desværre kunne jeg ikke komme igennem for sne på den lille grusvej der gik ud over markerne, så det måtte jeg opgive. En firhjulstrækker kunne let være kørt igennem, men ikke vores lille bil. Jeg havde heldigvis monteret snesko på fordækkene allerede da jeg kørte ind på grusvejen nede ved Ajstrup Strand Camping. Vejen var kun fastkørt sne og is - det lignede lidt Sverige om vinteren. Uden snesko ville jeg være kørt fast, det er helt sikkert. Men jeg ønsker mig en Land Rover Defender i julegave! Den behøver ikke være helt ny. Den behøver heller ikke at blive pakket ind.

Nå, men nede ved Saxild Strand havde jeg jo set at det var muligt at komme i vandet, så jeg valgte at køre derned. Hele dagen skulle jo heller ikke gå med at køre rundt efter åbent vand. Området mellem Hou og Norsminde er ganske vist ikke spændende, men der var ikke så meget at vælge imellem i dag. Jeg får slæbt kajak og udstyr ned på stranden og gør klar til at komme på vandet. Der er en høj kant af sne lige i vandkanten som jeg kunne bruge. Jeg løftede kajakken op, så cockpittet lå lige over snebunken, så kunne jeg sidde i ro og mag og få sprayskirt på. Derefter kunne jeg få kajakken i vandet bare ved at læne mig forover og rutsje ned i vandet. Det er nok den letteste måde at komme i vandet på jeg endnu har prøvet. Bare nogle enkelte rotag gennem den tykke grødis - så var jeg ude i det forjættede åbne vand.

Jeg valgte at ro nordpå først, så langt jeg nu kunne komme. Jeg var godt klar over at det ville stoppe inden Norsminde. Oppe ved NFJ Naturist Camping var der grødis så langt ud at jeg ikke vurderede at det var forsvarligt at ro udenom, så her vendte jeg om. Når jeg ror alene, i de her vandtemperaturer som er under frysepunktet, ror jeg altid så tæt inde under land at jeg er sikker på at jeg kan komme hurtigt på land. Det må højst tage 10 minutter.

Turen går tilbage til Saxild Strand og videre sydover. Nede ved Hou Strand Camping går jeg på land efter 14 km og spiser min frokost. Der er stadig, på trods af årstiden, opstillet tre borde med bænke - tak for det. Pausen bliver nu lidt kort for det var hundekoldt.

Når jeg holder pauser på denne årstid har jeg altid et par skibukser som jeg tager uden over mine longjohn, et poncho til at skærme for vinden, et par varme vanter og en hue. Min neopenhætte skubber jeg altid om i nakken og tager en varm hue på i stedet, for neoprenen bliver hurtigt kold når man ikke laver noget.

Alligevel var det koldt at sidde i den bidende kolde vind. Da jeg skal have kajakken i vandet igen er der en lille flok knortegæs som svømmer rundt lige uden for grødisen. De fleste af dem når at lette inden jeg får dem fotograferet. Efter en kold pause er det godt at komme i gang med pagajen igen. Der er en del bølger på hele turen så der er masser af vand ind over kajakken og underarmene er våde hele tiden. Men det var sgu sjovt at komme ud på noget levende vand igen. Dejlig dag. Men nu må frosten alligevel godt snart blive erstattet af nogle plusgrader.

Vejr: Sol og lidt skyer, jævn vind, 50-70 cm bølger, luft -5° C, vand -0,5° C

Distance: 21,2 km

Fugle: Stormmåge, sølvmåge, knopsvane, knortegås, skarv, krage

Helge Helligsøe sagde ...

Oversættelse af indlæg fra ARK (til mine danske læsere):

"Sød historie. Jeg har læst indlægget på spansk via en oversætter. Mit engelsk og mit tyske er ikke særlig godt, men takket være teknologien, kan vi dele vores passion, på trods af afstande og sprog.

Temperaturer her omkring, er meget høj, dette giver os mulighed for at padle på denne årstid hver dag.

Din Prijon Barracuda er smuk, jeg prøver på at få fat i en, men det er meget vanskeligt og den er meget dyrt hernede.

Et knus fra Argentina.

Andrea Koch"

Hej Andrea

Google Oversæt længe leve!

Hyggeligt at få en hilsen fra Argentina. Jeg er lidt misundelig på det varme vand du har at padle i.

Jeg er rigtig glad for min Barraccuda. Den er meget retnings-stabil og hurtig og let at padle i bølger. Men ikke så god til surf.

Hvis du ikke ved det, er kajakken produceret i Tyskland - derfor er de ikke så dyre at købe for os. Her i Danmark er prisen ca. 12.000 DKR. Det er omkring 2185 US $.

Venlig hilsen Helge

PS: Dit navn kunne, sjovt nok, godt være et dansk navn.

Traducido al español utilizando Google Translate:

Hola Andrea

Traductor Google ¡Viva!

Buena para conseguir un saludo de Argentina. Estoy un poco celoso de que el agua caliente que tiene que remar in

Estoy muy contento con mi Barraccuda. La dirección es muy estable y rápido y fácil de remo en las olas. Pero no tan bueno para navegar.

Si usted no sabe lo kayak se fabrica en Alemania - que no son todo lo caro que comprar para nosotros. Aquí en Dinamarca coste aprox. 12.000 coronas danesas. Es alrededor de 2185 dólares de los EE.UU..

Sinceramente, Helge

PS: Su nombre podría, curiosamente, también tiene un nombre danés.

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Andres

Undskyld tastefejlen - det gik vist for hurtigt!

Sjovt at din familie kommer fra Europa - du er jo næsten dansker så ;-)

Jeg har desværre ikke prøvet Marlin. Prijons Seayak har jeg prøvet. Den er meget mere stabil end min Barracuda, men den er knap så hurtig. Jeg kikkede lige på Prijons hjemmeside og jeg syntes at Marlin ser rigtig godt ud.

Venlig hilsen Helge

Traducido al español utilizando Google Translate:

Hola Andres

Typo Lo sentimos - se mostró demasiado rápido!

De diversión a su familia proviene de Europa - que está casi Dane entonces ;-)

Lamentablemente, no he probado Marlin. Prijon Seayak lo he intentado. Es mucho más estable que mi Barracuda, pero no es tan rápido. Me miró directamente en el sitio web Prijon y quería Marlin se ve muy bien.

Sinceramente, Helge

Du syntes måske også om: