torsdag den 26. april 2007

Om at gå imod strømmen

Foto: Selv en langhornet tyr kan vel få brug for et fodbad i varmen!



Kontrasternes dag. Jeg roede 36 km, fra Kongensbro til Silkeborg Langsø og retur. Turen op mod strømmen tog 4 timer og 3 kvarter! Turen tilbage med strømmen tog blot 2 timer! Så stop al den snak om at det er godt at gå mod strømmen. OK, det er sundt i mange sammenhænge - ikke i kajakroning.

Jeg burde måske være vendt om tidligere, men nu havde jeg sat mig i hovedet at jeg ville til Silkeborg Langsø og man kan komme langt med stædighed - selv om det tager tid. Nu var jeg måske heller ikke lige i topform til turen. I går løb jeg min første tur i år - og fik ikke lavet udstrækning bagefter og om aftenen svømmede jeg så lige 3000 m i svømmehallen. Nok ikke det bedste udgangspunkt for sådan en tur op mod strømmen.

Endnu engang må jeg sige at jeg kun har lovord at udtrykke om min nye Barracuda. Jeg har tidligere i den gamle kajak forsøgt at ro igennem et bestemt stykke med helt vildt meget strøm, men måtte opgive. Stedet er et stykke efter Trust Camping (når man ror imod strømmen). Selvom jeg knoklede som en vild med padlen dengang, stod kajakken stille! Da tog jeg beslutningen om at vende om... en mand skal vide hvornår han er slået!

Men i Barracudaen skød jeg igennem, ikke som en raket, nærmere som en skildpadde. Men igennem kom jeg da - og det uden at knokle helt vanvittigt. Men selvfølgelig nogle stabile tag med pagajen. Det viste sig at der var et par steder mere ikke så langt efter. Dette stykke af Gudenåen kan bestemt ikke anbefales imod strømmen.

Retningsstabiliteten fik jeg også et fingerpeg om i dag - og den er fantastisk. På denne strækning er der mange steder hvor der er nogle rigtig trælse hvirvelstrømme (for nu at sige det på jysk). Jeg kan huske at det var meget ubehageligt i den gamle kajak der er meget fladbundet. Til min glædelige overraskelse skar Barracudaen lige igennem. Kun en enkelt gang blev stævnen verfet ud til siden - men det var min egen skyld. Opstrøms havde jeg overset en hvirvelstrøm - føj for den.

Ud over det kajaktekniske har det været en dejlig tur. Masser af solskin, og under 5 m/s vind fra sydlig retning (var der nogen der sagde modvind på turen opstrøm).

Flere steder så jeg andefugle ligge på deres reder inde i sivene, både svane, toppet lappedykker og blishøne. Det ser rigtig flot ud med de store flydende reder inde i sivene. Jeg har egentlig overvejet om jeg ikke skulle købe en vandtæt kikkert til at have med i kajakken - det kunne egentlig være fedt.

Vejr: Høj sol med noget tyndt skydække senere, vind under 5 m/s.

Distance: 36,1 km.

Fugle:
Gråand, svane, vibe, toppet lappedykker, fiskehejre, blishøne, grønbenet rørhøne, krage, hvid vipstjert, skovskade, husskade, grågås, fjordterne, hættemåge.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: