fredag den 29. december 2006

Årets sidste kajaktur

Foto: Klar til afgang fra Solbjerg

>> Flere foto

I dag har jeg været en tur rundt i Solbjerg Sø, en tur på 16,7 km. Det er nok det længste man kan pine ud af Solbjerg/Stilling Sø - jeg roede da også helt inde under land. Turen startede fra parkeringspladsen ved hovedvej 433 i den østlige ende af søen. Fra parkeringspladsen er der kun 30-40 meter at bære kajakken ned til søen. Ruten gik langs sydsiden af søen til Stilling og tilbage langs den nordlige side af søen.

Det var ret vindstille, kun 2-4 m/sek fra sydlig retning, overskyet og en temperatur på 5°C - heldigvis plusgrader! Den første del af turen hvor jeg sejler langs sydsiden af søen er der læ, så det foregår uden hue og neoprenhandsker. Vinterbeklædningen kommer dog på, da jeg på tilbagevejen tager nordsiden af søen - her er det koldt når vinden lufter - selv om det ikke er meget.

Søen er ikke det mest charmerende sted at ro - det meste af turen kunne jeg høre motorlarmen fra motorvejen. Selv i det stille vejr kan lyden høres omkring 6 km væk. Måske er det bedre når vinden er i øst.

Vejr: Overskyet, næsten ingen vind, fladt vand. 5°C.

Distance: 16,7 km

Fugle: Toppet lappedykker, gråand, troldand, knopsvane, blishøne, fiskehejre, skarv, fasan, krage, skovskade, forskellige måger og terner. Tre gange så jeg en eller anden rovfugl som jeg ikke kunne identificere - det var muligvis den samme alle tre gange.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: