torsdag den 9. august 2007

Heldagstur til Juelsminde

Foto: Udsigten da jeg holdt en times pause 5 km nord for Juelsminde i en lille »lagune«.

>> Flere foto

En god lang rotur ud i nyt rovand. Når jeg tidligere er startet ud fra færgebroen på Alrøs sydvestlige hjørne har jeg ikke været længere nede end As Vig. Men i dag skulle det være! Nu havde jeg hele dagen, så jeg ville uden om As Hoved og helt ned til Juelsminde. Så tidligt i seng onsdag aften og vækkeuret sat til kl. 5:00.

Det blev en af de mest kontrastfulde ture jeg endnu har haft. Startende med nogen tåge og helt overskyet, men nogenlunde lunt, der omkring kvart over seks da kajakken kommer i vandet. Ud igennem Hjarnø Sund og rundt om Hundshage og sydover gennem As Vig. Nogen vind fra nord svingende over i mere østlig retning. Rimeligt stille rovand og langsom opklaring i vejret i løbet af de første timer.

Da jeg så kommer ned og skal ro ud langs nordsiden af As Hoved skal jeg ellers lige love for at vandet ikke er roligt længere. Jeg ejer desværre ikke en vindmåler (de koster omkring kr. 800 så vidt jeg husker) så jeg må tro på at DMI havde ret i deres prognose på 5-6 m/s. Det virkede blot som mere. Bølgerne var omkring en meters penge eller over, og de kom ind direkte i bagbord side. Så jeg fik da eller lige checket stabiliteten af i Barracudaen. Men jeg fik da messet mit mantra -»slap nu af i hofterne og lad kajakken gøre arbejdet« mange gange. Jeg kan godt mærke at det er under disse forhold jeg skal være glad for den utroligt gode sekundære stabilitet der er i Barracudaen - hvilket man absolut ikke kan sige om dens primære stabilitet.

Efter lige at have været på land for at få noget morgenmad, kommer jeg så rundt om As Hoved Flak (og i læ for nordenvinden) og ror direkte ind i spejlblankt vand! En meget forbavsende oplevelse. Jeg kunne så igen mærke at jeg slap ud af læ efterhånden som jeg roede ned mod Juelsminde. Og nord for byen var bølgerne som oppe nord for As Hoved - det vil sige store.

Den smukkeste del af turen starter i As Vig ved den smukke gotiske As kirke og fortsætter runde om næsset helt ned til de første bebyggelser i Juelsminde. Mærkeligt nok mødte jeg ikke en eneste kajak på hele turen. Så stedet kan anbefalet for kajakfolk der holder af fred og ro. På vejen tilbage fra Juelsminde holdt jeg en times pause i træernes skygge på pos. N55°44,840' E10°03,225. Det er på sydsiden af As Hoved og stedet ligner nærmest en sydlandsk lagune (klart solskinsvejr kan gøre meget). Der er god landgang (også for folk med glasfiberkajakker) og kan anbefales til overnatningssted hvis turen går her forbi. Der kommer med sikkerhed ikke et øje forbi.

Nu har jeg efterhånden haft mit nye Reed AquaTherm overtræk et stykke tid og har helt vænnet mig til at trække det på. Når man lige lærer tricket med at holde det nede med albuerne når spidsen sættet på til sidst, er det faktisk lettere og hurtigere at få på end mit gamle nylondeck. Mine nye Reed AquaTherm shorts er jeg også blevet glad for, de virkede klamme at have på de første gange, men nu syntes jeg egentlig de er rigtig dejlige at bruge. Dog vil jeg sige at hvis jeg skal opholde mig i solen i længere tid er den sorte farve klart ikke optimal - hold da kæft hvor de brænder mod lårene! Så - et par hvide shorts til lige at trække over i kaffepausen kan varmt anbefales!

En lillebitte ligegyldig ting som jeg købte i KajakHuset har vist sig at gøre mit liv som kajakroer med bil på taget noget lettere - det noget så banalt som et Eckla spændebånd. Jeg har egentlig købt det fordi jeg nogen gange skal køre med to kajakker på taget - så jeg havde brug for ét mere end det jeg havde nede fra det lokale byggemarked. Det var et med kroge i begge ender og skraldelås til at stramme op. Men hvorfor dog stå og bøvle med det når man blot kan rykke i spændebåndet fra Eckla - og så sidder det... Nu bliver jeg nødt til at købe et Eckla mere så det gamle kan stryge ud.

Nå det var lige nogle grej-sidespring. Da jeg kom retur til Alrø og havde roet omring de 50 km, syntes jeg egentlig at jeg havde mere i armene, så jeg smuttede lige et stykke rundt om øen og retur. Jeg var på land igen ca. kvart i syv. En rigtig fed dag med mange udfordringer.

Vejr: Overskyet-sol, 5-6 m/s vind, bølger op til 1 meter.

Distance: 61,2 km

Fugle: Skarv, sølvmåge, stormmåge, sildemåge, strandskade, fiskehejre, krumnæbbet ryle.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: