onsdag den 19. september 2007

Kajakbog for grønlandsentusiaster

H. C. Petersen - Den store kajakbog
Atuakkiorfik, 1997 - 167 sider

Et stort værk om den grønlandske kajak. H. C. Petersen har boet på Grønland store dele af sit liv. Da han opdagede at erfaringerne omkring kajakkerne var ved at gå i glemmebogen satte han sig for at indsamle de oplysninger om kajakkerne som det stadig var muligt af få fat i.

Første afsnit er en minituøs gennemgang af processerne med at bygge en grønlandsk kajak: værktøjet, måleenhederne som blev brugt, materialer, beklædningen osv. Det som jeg fandt mest intersesant her, var beskrivelserne af de grønlandske kajakårer. Derefter gennemgås kajakkens form, og de forskellige typer af kajakker som findes.

Det største afsnit i bogen (58 sider) omhandler de redskaber som blev brugt i forbindelse med jagt fra kajakken. Gennemgangen af forskellighederne fra egn til egn er i dette afsnit meget mere grundig end det var tilfældet med kajakkerne. Man skal, i mine øjne, være mere end almindeligt interesseret i grønlandsk kultur for at finde dette interessant.

Jeg må indrømme at jeg ikke har læst bogen fra ende til anden. Jeg er simpelthen ikke nok interesseret i emnet. Men hvis man vil udforske forfædrene til de kajakker vi ror rundt i, er bogen ganske interessant.

Bogen er i stort format 26x26 cm, trykt på kraftigt papir og er sort/hvid. Fyldt med spændende gamle fotografier og masser af glimrende detaljetegninger.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: