lørdag den 29. december 2007

Rundt i Skanderborg Sø

Foto: Et roligt øjeblik ud for Sønderø med tid til en tår vand og lidt snack.

>> Flere foto

Jeg havde ikke planlagt en længere tur i dag, og det blev det da heller ikke til. Temperaturen var nede omkring 4-5° C, men det føltes meget koldere pga. vinden. Jeg startede ved 9-tiden lidt før Skanderborg Vandrerhjem, som så ofte før, men roede så den modsatte vej, ind mod Skanderborg, for at få turen hele søen rundt. Normalt, når jeg starter her, er det med kurs direkte mod Mossø. Min plan i dag var at se hvor mange kilometer det er muligt at pine ud af Skanderborg Sø. Jeg har lagt mærke til at turbådene tit ror helt inde under kysten, og jeg har tænkt at det sikkert er for at få så mange km under kølen som muligt. Det ville jeg så også prøve.

Vinden var ifgl. DMI’s udsigt for Østjylland på 12 m/s fra SØ drejende i løbet af dagen mere om i S. Det nåede den dog ikke i løbet af min tur. Jeg havde også checket DMI’s byvejr for Skanderborg og her lød vinden på en middelvind på 9 m/s og vindstød op til 15 m/s. Det tror jeg sgu også den var oppe på ind imellem, sammen med bygerne - det var tydeligt at regnen bragte mere vind med sig.

Turen fra udgangspunktet hen forbi Dyrehaven (hvor Skanderborg Kajakklub ligger) var en spændende start med bølgerne ind lige fra siden, men det vendte jo hurtigt og jeg fik medvind. Det gav en del fremdrift i kajakken at ro med vinden i ryggen. Jeg kom hurtigt hen til Slotsholmen og roede ind under den gamle »Dagmarbro« fra 1837 som adskiller Skanderborg Sø fra den lille sø som sjovt nok hedder - ja rigtigt gættet - Lillesø. Herinde lå en spøjs lille jollehavn der så ud som den slags jollehavne skal se ud. Hvide plastichavestole, masser af bunker af paller, faldefærdige skure, en gammel skramlet campingvogn osv. Jeg syntes egentlig at det er charmerende at der stadig er plads til den slags, i et samfund der hovedsaligt består af mennesker som ikke har andet at tage sig til end at jamre sig over topskatten og afgifterne på biler. Jeg tror at de folk som færdes i jollehavnen med en håndbajer om sommeren har mere livsglæde end så mange andre.

Turen fortsætter ned mod Skanderborg Roklub som holder til i søens nordligste ende, lige før lystbådehavnen. Hernede var vandet besværligt at ro pga. en del kontrabølger. Nu fortsætter turen ned mod Ringkloster. Igen med vinden ind lige fra siden. På dette stykke var jeg rigtig glad for at jeg har roer på kajakken. Hvis jeg skulle have sluppet pagajen for fx at justere en finne tror jeg det var endt med en tur i baljen. Det er dejligt let at kunne lave finjusteringer af roret med fødderne.

Men nede ved Ringkloster var den det værste sidevind overstået og jeg kunne ro i helt roligt vand om til Temnæs Odde hvor der igen var et stykke med strid mod- og sidevind og dertil hørende bølger. Jeg kan ikke huske at jeg tidligere har roet en tur der var så kontrastfuld som den i dag. Stykker med ubehagelige kastevinde af kulingstyrke og derefter, i læ af land, lange stykker med fladt vand - en meget speciel dag. Og kold.

Vejr: 12 m/s vind, en del bølger enkelte steder, ellers roligt, overskyet, byger

Distance: 24,55 km

Fugle: Gråand, blishøne, toppet lappedykker, fiskehejre, isfugl, skarv, hættemåge, gravand, sølvmåge, knopsvane,

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: