Nåede han til Grenå?
Foto: Klar til at starte turen på anden dagen.
>> Flere foto
Jeg havde i forvejen afsat de fire første dage i juli til kajaktur fordi jeg gerne ville med på den tur til Samsø som Århus Havkajakklub havde arrangeret. Turen ville dog kun blive til noget hvis vinden holdt sig under 4-5 m/s. Da jeg kikkede vejrudsigten hos DMI et par dage før, kunne jeg se det ville blæse væsentligt mere end det. Det var rigtigt ærgerligt - den tur fra Århus, over Tunø til Samsø, ville jeg rigtig gerne have været med på. Men den skulle ikke blive til noget i år - desværre. Så jeg måtte kikke mig om efter en anden tur. Det var vel dybest set mangel på fantasi som gjorde, at jeg endnu engang valgte at starte turen fra Skanderborg. Denne gang var planen blot at tage nogle længere dagsture og så slutte turen i Grenå. Med fem dage på hver 40 km skulle det let kunne nås.
Alt for sent af sted
Men allerede fra starten var der noget som ikke føltes helt rigtigt. Jeg gik og smølede rigtig længe om at få pakket det sidste ned og komme af sted mod Skanderborg, så klokken var 13 inden jeg tog det første tag med pagajen. Dejligt vejr, høj himmel og strålende solskin. Et enkelt mål jeg havde sat mig for på turen, var at huske at fotografere alle de broer jeg roede under. Jeg ligger jo langt efter Poul Møller fra Næstved i kampen om at have roet under flest broer. Nu var chancen der for at få indhentet en lille smule! De første tre var allerede digitalt foreviget inden jeg roede op i Tåning Å.
Jeg havde alt det flade vand for mig selv, helt over til Mossøs vestre ende. Her dukkede de første kanofolk op og nogle kajakker, som var på vej til Mossø, mødte jeg også på vejen videre mod Ry. Oppe ved overbæringen i Ry holdt jeg min første pause og fik lidt at spise. Det var også her jeg konstaterede at min termokande stadig stod hjemme på køkkenbordet. Ærgerligt, men ingen katastrofe - Trangiaen måtte så bare i sving flere gange om dagen. Her ved overbæringen faldt jeg i snak med en mand fra Ry Roklub som var ude for at lege i polokajak sammen med sønnike.
Videre op gennem Birksø til Julsø med den smukke udsigt til Himmelbjerget og det næsten uundgåelige møde med hjuldamperen Hjejlen. På turen fik jeg også øje på nogle sorthalsede lappedykkere med de spøjse knaldrøde øjne. Hvis jeg skulle have navngivet den, ville jeg have kaldt den rødøjet lappedykker - de øjne er meget specielle.
Jeg havde glemt at undersøge hvordan åbningstiderne for slusen i Silkeborg var, så jeg roede godt til for at være der inden kl. 20, som jeg mente var det tidligste den kunne tillade sig at lukke her i højsæsonen. Da jeg nåede frem viste det sig heldigvis at den var åben til solnedgang. Så, igennem slusen og ned forbi de hyggelige caféer langs åen ved den nedlagte papirfabrik og videre ud i Silkeborg Langsø. Mens jeg halsede mod slusen havde jeg overvejet overnatning forskellige steder: ved Silkeborg Langsø, ved Sminge Sø eller at fortsætte turen helt til Ans.
Nu hvor jeg lige var kommet igennem slusen kunne jeg godt mærke at det var pladsen lige henne i den østlige ende af Silkeborg Langsø som trak mest, så her gik jeg i land. Pladsen er egentlig ikke beregnet til overnatning, men jeg snakkede med en gammel gut som fortalte at stedet var ejet af Skov- og Naturstyrelsen. Han mente at det var i orden at overnatte der en enkelt nat - det var der faktisk ofte kanofolk som gjorde. Så var det afgjort. Alternativet var at ro de yderligere ca. syv km til Sminge Teltplads - dette var mere tiltrækkende.
Jeg fik straks gang i Trangiaen for at lave noget aftensmad og pakkede kajakken ud og slog teltet op imens. Aftensmaden blev indtaget med den smukke solnedgang ved Silkeborg Langsø som udsigt, akkompagneret af trafiklarmen fra hovedvej 15.
Vejr: Høj sol, varmt, fladt vand
Distance: 45,0 km
Fugle: Sangsvane, toppet lappedykker, isfugl, solsort, fiskehejre, sorthalset lappedykker, gråand, gravand, hættemåge, blishøne, fjordterne, sølvmåge, krage, landsvale, bysvale, tre rovfugle
GPS slave
Jeg blev vækket af mobilen kl. 8 og måtte konstatere at jeg havde sovet elendigt om natten. Det virkede som om trafikken stort set ikke var taget af i løbet af natten, hvilket sikkert ikke er tilfældet. Men jeg var i hvert fald blevet vækket af støjen ca. en gang hver time hele natten igennem. Så jeg var noget klatøjet da jeg sad og kiggede ud over søen og fik morgenmad bestående af loganbrød med jordbærmarmelade og varm kakao. Det var måske Silkeborgs hævn over et tidligere indlæg på bloggen om trafikstøj i Silkeborg?
Dagens rotur starter på et stykke med god strøm. Det er der hele vejen fra Silkeborg Langsø til Tange Sø. Selv om man tager en slapper går det raskt frem. Middagspausen holdt jeg på den hyggelige plads ved Ormstrup Skov, lige inden Tange Sø. Et friskt ældre ægtepar på vandretur med fyldte rygsække gjorde også holdt her for en frokostpause. Det var skønt at se nogle ældre mennesker, på i hvert tilfælde langt over 60 år, så friske og glade for friluftslivet. Fremme ved overbæringen ved Tangeværket var der nogle venlige mennesker som havde kørt en flok transportvogne op til anløbsbroen. Tusind tak for det. Som regel skal man gå de 400 m ned til udskibningsbroen for at hente en vogn og så tilbage igen. Et lille stykke efter Bjerringbro kan jeg høre at en motorbåd nærmer sig. Det viser sig at være et par yngre mandspersoner i en speedbåd - for fuld skrue. De har åbenbart kunnet se på mit ansigtsudtryk at jeg syntes at de var nogle idioter, for de sagtnede farten en anelse da de sejlede forbi mig, op mod Tangeværket.
Kort efter kommer jeg forbi Kjællinghøl Teltplads og kan se at der er opsat en ny landgangsbro på stedet. Sidst jeg var her havde jeg jo konstateret at den gamle bro næsten var oversvømmet og i ringe stand. Den nye flydebro gør at det er let at komme på land, også med glasfiberkajakker. Det er jo en rigtig god forbedring. Kort efter Ulstrup kommer speedbåden tilbage igen - og igen for fuld skrue. Denne gang gider de ikke sænke farten. Utroligt at der er folk som er fuldstændig ligeglade med fugle- og fiskelivet i åen. Der er jo en hastighedsbegrænsning på dette stykke af Gudenåen af samme grund - det var de åbenbart ligeglade med. Trist.
På turen i dag er jeg igen alt for fokuseret på at kikke på GPSens visning af distancen og glemmer helt at nyde turen. Jeg får dog øje på adskillige mudderklire, den har jeg ikke set tidligere. Desuden så jeg flere gange den grønbenede rørhøne med det smukke rødgule næb. Jeg vælger at slutte dagens tur ved Langå Camping efter 53 km.
Det er en fin lille plads, som har et afsnit for åfolket helt nede ved åen. Denne plads var desværre helt optaget for en længer periode af en stor gruppe hollændere. Heldigvis har campingpladsen en stor trækvogn, så alt udstyr kan fragtes op på selve pladsen i én omgang. I kiosken på pladsen opdagede jeg at de forhandlede Hancock øl. Det er jo ikke til at stå for. Jeg kender deres øl rigtig godt, for min svoger har Hancock-depotet i Århus. Det var en liflig fornemmelse med en Old Gambrinus Dark ned gennem halsen. Fornemmelsen var næsten lige så god, da jeg benyttede muligheden for at få et varmt bad.
Jeg bruger en del tid om aftenen på at kikke på kort over Randers Fjord som jo bliver næste dags rovand. Der er overhovedet ingen autoriserede overnatningssteder ved fjorden, og langt de fleste bredder er engarealer. Et enkelt sted som er et oplagt at overnatte er kanaløen, men jeg har ikke undersøgt hvem der ejer øen og om overnatning er velkommen. Alternativet er at ro helt ud ad fjorden og så finde et sted på Djurslands nordkyst at overnatte. På kortet så det dog ud til at der helt ned til det militære øvelsesterræn ved Hevring Hede også var engarealer og ikke strand. Det ville sige en rodistance på 55 km som det mest sandsynlige minimum. Nå, men så godnat Langå.
Efter at jeg er kommet hjem har jeg fundet ud af at der faktisk ligger en lille campingplads ved Udbyhøj, næsten ved Randers Fjords udmunding. Det havde været en oplagt overnatningsmulighed, hvis nu kanaløen ikke var en mulighed.
Vejr: Høj sol, varmt, fladt vand
Distance: 52,9 km
Fugle: Toppet lappedykker, knopsvane, blishøne, skarv, gråspurv, isfugl, gråand, hættemåge, hvid vipstjært, fiskehejre, grønbenet rørhøne, vibe, mudderklire, stormmåge, sølvmåge, krage, husskade, landsvale, bysvale, syv rovfugle hvoraf den ene var meget stor
Turen stoppet i utide
Da jeg vågner 5:30 tænker jeg stadig alt for meget over overnatningsmulighederne i Randers Fjord. Jeg kan godt mærke at det lægger en dæmper på lysten. Men jeg får da spist morgenmad og får pakket kajakken, får snakket med en masse hollændere og kommer af sted ved halv otte tiden. Turen er faktisk flot her ned mod Stevnstrup, langs de nyanlagte våde enge ved Væth. Nede ved det nye flotte fugletårn går jeg på land for at holde en hurtig pause. Jeg havde i forvejen bestemt mig for at holde lidt flere pauser i dag. Jeg ville ikke ro stræk på mere end 15 km ad gangen.
Men da jeg kom på land kunne jeg mærke at min motivation til at fortsætte turen slet ikke var tilstede. Så jeg ringede til fruen og aftale en afhentning i Randers i stedet for Grenå.
Vejr: Høj sol, varmt, fladt vand, nogen vind
Distance: 12,9 km
Fugle: Knopsvane, bysvale, landsvale, isfugl, gravand, skarv, husskade, gråand, hættemåge
Efterskrift: Selv om jeg måtte stoppe turen i utide og ikke nåede mit mål, var det en lærerig tur alligevel. Jeg lærte at det først og fremmest skal være sjovt at ro kajak. Det med bare at sidde og kikke på GPSen det meste af tiden, holder bare ikke for mig. Det er vigtigt for mig at være tilstede i nuet når jeg ror. Desuden er det en god ide at undersøge overnatningsmulighederne lidt bedre!
2 kommentarer:
Hej Helge,
Apropos det afsnit du har betegnet "GPS slave", så har jeg prøvet det samme - omend på Mountain Bike.
Jeg købte det nyeste Polar Pulsur der også måler kadence samt hvor mange watt man træder. Jeg kørte på det tidspunkt typisk lange MTB løb (100 km +).
Kadance og Watt, kombineret med min gns puls m.m., blev efterhånden det eneste jeg kørt for/havde fokus på når jeg kørte. Jeg endte med at blive vildt træt af at køre MTB.
Ifm et Coach-arrangement på jobbet kom jeg så i en pause til at tale med en kendt, tidligere sportsmand, der kørte arrangementet. Talen kom over på, hvordan man holdt motivationen og at man kunne drives af mål og tal. Jeg drog så en parrallel til mig selv, mit pulsur og min manglende motivation.
Han forslog, at jeg smed uret ind i skabet for en periode, og så bare trænede/kørte som jeg gjorde "i gamle dage". Det hjalp meget - pludselig fandt jeg ud af, hvorfor jeg kørte MTB og hvad jeg kunne li' ved det. Faktisk viste det sig, at det ikke var konkurrencemomentet jeg trivedes ved, men derimod naturoplevelsen i kombination med motionen. Min motivation kom stærkt tilbage.
Så betegnelsen GPS Slave er meget sigende - man skal passe på teknikken ikke flytter sit mentale fokus væk fra det man rigtig "tænder" på.
I dag kører jeg MTB på et lidt andet niveau - pulsuret har jeg med ind i mellem, men jeg har faktisk lært at forholde mig pragmatisk til det og kun se/bruge de informationer, der giver mig en ide om tid og sted.
Som amerikanerne siger; "... what ever floats your boat" ;-)
Per
Hej Per
Klog og lærerig historie - den maner bestemt til eftertanke.
Måske er det i virkeligheden heldigt at min gamle GPS lige er gået i stykker!
Jeg køber godt nok en ny på et tidspunkt, men som du også skriver skal den bruges på en ordentlig måde. Måske skal den bare ligge i lommen på vesten og så aflæses når jeg kommer på land.
Send en kommentar