søndag den 4. januar 2009

Årets første kajaktur – og jubilæumstur

Foto: Turen måtte stoppe her, for passagen til Stilling Sø var frosset til.

>> Flere foto

Ud over at være den første tur i 2009, markerer denne tur også et jubilæum – det er min kajaktur nr. 100, hvilket kan ses i min ro-statistik. Det kræver da en lille fanfare.

Jeg glædede mig virkelig til årets første tur i kajakken, for mens jeg gik og pakkede bilen var det nemlig snevejr. Det ville være sjovt at ro i snevejr – det mindes jeg ikke at have prøvet. Men desværre holdt det om med at sne kort efter at jeg var kørt hjemmefra ad de sjappede veje. Så det bliv måske ikke i dag jeg kommer til at prøve snevejrsroning.

Da jeg kom over til Solbjerg Sø hvor jeg havde planlagt at ro, kunne jeg se at der var is langt ud i vandet ved det sted jeg havde planlagt at starte – øv. Jeg kunne dog se at der ikke var is ovre ved Solbjerg Søsport. Jeg valgte at køre derover for at sætte i, selv om jeg ikke havde kontaktet dem for at spørge om lov. Det syntes jeg egentlig at man skal gøre - man får faktisk altid et ja fra folk. Men nu var det ligesom ikke muligt og der var ikke nogen tilstede ved klubben, men jeg fik kajakken i vandet alligevel. Alle deres flydebroer var selvfølgelig på land på denne tid af året, men der var en rampe ud i vandet som var udmærket at bruge til søsætningen. Jeg valgte heldigvis, på grund af sneen, at lade bilen stå oven for skrænten og så bære kajakken og udstyret ned til vandet. Det viste sig at være en rigtig god ide, for da jeg kom tilbage var vejen spærret med en stor bum. Tænk hvis jeg havde parkeret nede ved klubhuset...

Det blev en noget anden tur end jeg havde regnet med, det viste sig nemlig at der var temmelig meget is på søen. Mange steder rundt langs bredden var søen helt frosset til. Det var selvfølgelig de steder hvor vandet står mest stille. Men der var dog stadig meget vand at ro i. Jeg havde ikke roet meget mere end et par km inden jeg inde på land fik øje på 4-5 rådyr oppe på en skrænt. Jeg nåede lige at få kameraet frem, zoome ind for at tage et billede inden de var væk igen. Det var et hyggeligt syn. Landskabet var ikke så snehvidt som jeg havde regnet med, det var kun flader med nøgen jord som tog sig hvide ud.

Turen rundt i Solbjerg/Stilling sø er på omkring 16 km, hvis man tager hele turen rundt, men det var ikke muligt i dag. Da jeg kom om på det smalle stykke hvor søen bliver til Stilling Sø var isen ikke længere kun inde ved bredden – her var søen helt frosset til, fra bred til bred. Jeg skulle selvfølgelig lige prøve at hamre mig igennem et sted hvor isen så lidt plettet ud. Men nej, en kajak er ikke en isbryder til så tyk is. Jeg prøvede at slå med pagajen ned i isen, men kunne ikke banke hul – så er det svært at ro kajak. Der var ikke andet at gøre end at vende om og så acceptere at turen i dag blev lidt kortere end planlagt.

På tilbageturen ville jeg lige ind for at kigge på Århus Å’s udspring, det er nemlig her i Solbjerg Sø. Den syner nu ikke af meget her hvor den fødes, vel ikke mere end en enkelt meter bred. Men den når jo alligevel at blive flot og bred inden den når ind og kan beskues fra Århus’ dyre og mondæne cafeer og restauranter, hvor fadøllet koster 60-70 kr. glasset. Jeg ville nok foretrække at sidde her, hvor åen udspringer, med en velsmagende høkerbajer til rimelig pris. Og det måtte såmænd godt være en sommerdag.

Men lige nu er det ikke sommer, det er vinter og koldt, selv om jeg godt kan holde varmen når jeg ror. Der er desværre ikke meget tilbage af dagens tur, så det er bare med at komme på land og vende næsen hjemad igen. Lige idet jeg startede bilen for at køre hjemad begyndte det at sne igen. Det må blive en anden gang at jeg skal prøve at ro i snevejr.

Men nu er kajakåret 2009 da skudt i gang og tur nr. 101 venter forude.

Vejr: Let vind, overskyet, fladt vand, omkring 0° C

Distance: 12,4 km

Fugle: Blishøne, gråand, sølvmåge, krage, knopsvane, gås (type ikke fastslået), troldand, fiskehejre, musvåge og tre andre rovfugle

2 kommentarer:

Pouls kajakblog sagde ...

Til lykke med jubilæet.
Men pas nu på med issejlads. Som du selv er inde på, skal der ikke ret meget is til, før vi ikke kan ro i kajakkerne. Og de har lige hentet et par kajakroere ind fra Roskilde Fjord!
For mit eget vedkommende må den - så længe der er fare for at "fryse inde" - stå på gåture, når trangen til lækker natur melder sig,

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Poul

Tak for det.

Jeg er meget opmærksom på at is kan være farlig. Heldigvis var det meget tydeligt at se hvor isen var så tynd at den kunne brydes og hvor den var for tyk. Sneen blev kun liggende hvor isen var tyk. Og resten af søen var helt åbent vand.

Jeg læste godt notitsen fra Frederiksborg Amts Avis, men jeg ved ikke hvordan forholdene præcist var ( http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090105/LN_ROSKILDE/991684664/3000 ).

Men det er da surt hvis Kong Vinter skal til at tage vores rovand fra os. Vi må vel til at løbe på skøjter!

Du syntes måske også om: