onsdag den 25. februar 2009

Hyldest til IKEA-posen

Et stykke kajakudstyr som langt de fleste havkajakroere over hele verden har stiftet bekendtskab med er den blå IKEA-pose. Et genialt, billigt, slidstærkt og ikke mindst stort transportmiddel til alt vores klamme grej. En smart detalje ved posen er at der er to sæt håndtag, den kan både bæres over skulderen og i hånden. På den måde kan man transportere ret mange poser samtidig.

Efter i lang tid at have slæbe mine kajakting frem og tilbage i diverse mindre poser eller bare løst i hånden, faldt jeg for nogle år siden over poserne ude i IKEA Aarhus. Og straks købte jeg en 5-6 stykker der nu er i brug både til kajakudstyr, indkøbsposer ved storkøb, transport af campinggrej osv. Vi har faktisk måttet indkøbe flere poser for at dække behovet.

På dette sted er det vist på tide at komme med en lille advarsel: Du må endelig ikke vise dig nogen steder med den gule variant af samme pose - det vil straks afsløre dig som en gemen brugstyv. De gule er nemlig ikke til salg, de er udelukkende til transport af varer inde i butikken, frem til kasselinjen. Det er så her ved kasselinjerne at disse uundværlige stykker kajaktilbehør kan købes. Og kun her. Poserne kan nemlig ikke bestilles og købes på deres ellers udmærkede hjemmeside. Måske burde man rejse et folkekrav for at få de blå kajakposer til salg på hjemmesiden! Ideen er til fri afbenyttelse. Selv i deres årskatalog for 2009 leder man forgæves efter denne lille genistreg. Kun på side 363 er den vist, langt inde i et bagagerum, men slet ikke i sit rette element. Den er fyldt med ligegyldige nips til boligen og ikke det som den rettelig burde indeholde - nemlig kajakgrej! Det virker jo nærmest som IKEA er lidt forlegne ved at sælge dette produkt siden det på denne skamfulde måde forsøges holdt ude af folks bevidsthed.

Første gang det gik op for mig, at dét med de store blå ikke udelukkende var min ide, var da jeg var på kajakkursus hos KajakHuset i Egå, hvor vi blev undervist af et par dygtige kvindelige instruktører. Da jeg skulle klæde om efter første dags kursus ville jeg selvfølgelig lige række ned i min pose for at få mit tøj med ind i omklædningsrummet. Men det tøj jeg fik fat i var helt bestemt ikke mit! Lidt rød i kammen opdagede jeg at der var adskillige store blå IKEA-poser i rummet og jeg fandt da også mit eget tøj til sidst. Senere, på Hajkajakroernes efterårstræf i 2007, kunne jeg så konstatere at der ved næsten samtlige telte var masser af disse pragtfulde poser, man fristes til at sige et helt ocean af dem.

Det er blevet så hipt med disse poser at de har fået deres egen fangruppe på Facebook, det kunne jeg godt nok ikke lade være med at grine ad. Stifteren af gruppen mener godt nok at det er til transport af snavset vasketøj poserne primært har deres berettigelse, men vi kajakroere ved selvfølgelig bedre. Den blå farve på poserne er jo en klar reference til havet, hvad ellers?

Posen er efterhånden også en international filmstjerne. Både i den svenske film Jag Paddlar og den amerikanske Pacific Horizons spiller posen en fremtrædende birolle. Se blot fotodokumentation herunder...

Fra den svenske kajakinstruktionsfilm Jag Paddlar:


Fra den amerikanske kajakfilm Pacific Horizons:


VAREFAKTA:
Produktionsland: Vietnam
Materiale: Vævet plast (1)
Farve: havblå med sennepsgul tekst i håndtag
Håndtag: 2 lange (74 cm lange), og 2 korte (25 cm lange)
Trædeflade: 54 x 34 cm
Højde: 37,5 cm
Rumindhold: 68,85 liter

Max. bæreevne: Ikke testet, men høj
Bæredygtig: Der er 2 x 2 håndtag, så - ja, den er bæredygtig!
Vandtæthed: Garanteres ikke, forvent salte dryp i bilen
Forhandler: Forhandles eksklusivt ved IKEAs kasselinje.

(1) Den smagfulde vævning i nærbillede

2 kommentarer:

Torben Ryle sagde ...

For en måned siden købte jeg nye blå i Ikea og ville også have 2 gule. Og ville naturligvis betale for alle.

Det kunne ikke lade sig gøre.

Ville bruge en gul til rum 1 og en blå til rum 2.

Forklarede hvorfor jeg skulle bruge en gul farve, men ingen kære mor.

/Torben

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Torben
Godt forsøgt - det kan være at alle os kajakroere skal spørge efter dem hver gang vi er i IKEA.

Men jeg tror nu ikke de ændrer holdning mht. de gule. Men de kunne jo bare lave nogle grønne eller hvide - din ide med to forskellige farver er er jo rigtig god.

Venlig hilsen Helge

Du syntes måske også om: