mandag den 25. maj 2009

Forskelligt nyt grej

Jeg har endelig fået købt noget af det grej jeg har gået og manglet et stykke tid. Til kajakbrug drejer det sig om en bugserline, et kompas og et drikkesystem. Til turbrug har jeg købt en kompressionspose og en lagenpose.

Bugserlinen har jeg primært købt fordi jeg har lovet knejten på 12 at vi skal på nogle ture sammen i år og jeg er temmelig usikker på hvor langt han kan holde til at ro. Så selv om han har højt humør og masser af energi på turen ud er det jo ikke sikkert at der er den samme energi når man skal tilbage. Så vil det være fint at kunne give en hånd. Linen er pakket ned i en taske som har en hurtigudløser på bæltet og selve flydelinen har et stykke fleksibelt materiale til at tage de værste stød fra kajakken på slæb. Det var faktisk lige præcist denne line vi trænede med da jeg var på kursus og jeg syntes den fungerede fint. Den er købt i KajakHuset i Egå og er af mærket NRS ligesom min vest.

Da jeg et par gange, hvor jeg har roet nogle længere stræk i uroligt vejr, har drukket alt for lidt vand (læs: ingenting) besluttede jeg mig for at købe et drikkesystem. Det gør det forhåbentlig lettere at få væske uden at skulle slippe pagajen. Systemet rummer 2 liter og har en slange som er meget let at tage af og på. Jeg håber det kommer til at fungere. Systemet er et »Nalgene CXC Big Bore Tanker 2L«, med et gigantisk påfyldningshul. Indkøbt hos Friluftsland.

Kompasset har jeg købt fordi jeg nogle gange i vinter var ude i noget ret tåget vejr. Selv om det gik fint med GPS’en besluttede jeg mig alligevel for at købe et kompas, for at være på den sikre side. Det er et Suunto Orca jeg har købt.

Til turbrug har jeg købt en »Sea To Summit Compression Dry XL« som rummer 30 liter. Jeg håber at jeg på den måde får mulighed for at få lidt mere tøj med på tur end jeg plejer. Den pose jeg tidligere har anvendt kunne ikke komprimeres, så jeg måtte begrænse mig gevaldigt. Desuden har jeg købt en lagenpose af bomuld fra Sea to Summit for at beskytte min dunsovepose - det er trods alt lettere at vaske bomuldsposen end at få renset soveposen. Jeg har købt bomuld i stedet for silke fordi jeg ikke er så vild med at sove i silke. Desværre er bomuld jo længere tid om at tørre, så det kan være jeg fortryder - det må sommeren vise. Jeg har i forvejen en Sea to Summet varmeforstærker i fleece, men den er alt for varm at bruge nu.

Kompasset, kompressionsposen og lagenposen er alle købt hos SpejderSport. Min yngste knægt er begyndt at gå til spejder hos DDS, så nu har vi jo rabatkort!

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: