søndag den 31. maj 2009

Forårstræf 2009

Havnen på Okseø inden sejlskibene ankom.

Et kik ud over teltpladsen.

>> Flere foto

Havkajakroernes forårstræf var i år henlagt til Store Okseø i Flensborg Fjord. Den første vejrudsigt som varslede pinsevejret lovede desværre en masse regn, men heldigvis blev udsigten bedre og bedre som dagene gik og det endte jo med et træf i solskin. Det har været en fed weekend med hyggelige roture og nogle dejlige mennesker. I alt fik jeg roet 86,6 km på træffet.

Torsdag - stille ø
Jeg ankom sent torsdag aften til øen som ligger blot 500 meter fra kysten og kunne hurtigt konstatere at jeg var den eneste som havde valgt at komme en dag tidligere til træffet. Da jeg ankom ved 20:30 tiden var der ingen på øen, ud over beboerne og et selskab nede på kroen. Efter at teltet var blevet slået op og grejet smidt ind, gik jeg en tur rundt om øen langs stranden og beundrede de flotte skrænter og fuglelivet i dagens sidste lys. Da det var blevet mørke satte jeg mig op på sydskrænten med en godnatøl og nød udsigten over til de flimrende lys på tysklandssiden. Der er en virkelig flot udsigt derfra, for skrænterne er omkring 18 meter høje.

Fredag - solotur
Da træffet først rigtigt gik i gang ved 17-tiden valgte jeg at bruge dagen på en tur rundt i fjorden. Jeg kom af sted omkring kl. 9 på totalt fladt vand. Jeg roede op mod Gråsten for at kikke på de tre fyrtårne som er placeret på den danske side af fjorden. Det er Rinkenæs Fyr, Lågemade Fyr og Skodsbøl Fyr. Da jeg er kommet op til Rinkenæs Fyr beslutter jeg mig dog for at tage en lidt længere tur ind gennem fjorden til Flensborg i stedet for. Jeg havde nemlig spottet et fyrtårn ovre på den tyske side, så planen blev lige lavet om. Jeg havde også rigelig med tid til at ro den tur.

Så jeg krydsede over til Tyskland forbi den 10. bøje og lavede dermed mit første internationale kryds. Det tyske fyrtårn var Leuchtfeuer Holnis har jeg fundet ud af efter hjemkomsten. Turen fortsætter ned langs den tyske kyst forbi mange lystbådehavne, hoteller og campingpladser. Nede før indsejlingen til Flensborg havn er jeg lige på land for at holde en kort pause i skyggen. Det første man støder på inde i havnen er noget som tager sig ud som en stor borg eller et slot, men som åbenbart er Marineschule Mürwik. Bygningen er fra 1910 og altså slet ikke så gammel som jeg først troede. Lidt længere inde i havnen ligger der noget rigtig flot og dyrt nybyggeri helt nede på havnefronten som på et tidspunkt var med i »Hammeslag«. Prisen på boligen kan jeg ikke huske, men den var rigtig dyr. Helt inde i bunden af havnen ser det ud til at der er forberedelser til noget karneval eller lignende. Der er i hvert tilfælde opsat sivhytter og jeg spottede et enkelt brasiliansk flag - men hørte dog hverken samba eller bossa nova.

Efter havnerundfarten roede jeg op for at se grænsesten nr. 1 som er slutpunktet når man har roet Det rød-hvide Bånd og det bringer mig så tilbage i dansk farvand igen. Turen tilbage til træfpladsen er kun på lidt over 6 km, men der var strid modvind så det føltes noget længere.

Da jeg kommer tilbage skal jeg ellers love for at jeg har fået naboer på teltpladsen. Nu er folk virkelig ved at indfinde ankomme til træffet. Der har ikke været udsendt nogen deltagerliste så jeg anede ikke hvor mange vi ville blive- men det var et godt stykke over hundrede personer - hvilket er rekorden for et forårstræf. Det lykkedes mig at få et brusebad i løbet af eftermiddagen inden der blev holdt introduktion og fællesspisning i den store grønne hal ved siden af værftet. Efter spisningen var der to spændende foredrag om henholdsvis turmad man selv kan lave (og måske spise!) og spiselige ting man kan finde i naturen som supplement til turmaden. Det var Allan Haagen Petersen fra Kajakbumsene som stod for første foredrag og Henriette Bjerregaard som stod for det sidste. Senere på aftenen var der natroning, som jeg dog valgte ikke at deltage i.

Vejr: Frisk vind, sol, lidt bølger
Distance: 35,9 km
Fugle: Knopsvane, toppet skallesluger, skallesluger, strandskade, skarv, ederfugl, sølvmåge, digesvale

Lørdag - niveau 3 tur
Om lørdagen stod valget for mig mellem niveau tre tur eller at ro en tur selv. Turen som var tilrettelagt for niveau to var kun på fire timer - det syntes jeg var kortere end jeg havde lyst til. Så jeg troppede op til 3’eren for lige at høre lidt om forventningerne - specielt for at høre hvad instruktørerne mente med beskrivelsen »vant til at ro hurtigt«. Det er jo meget individuelt hvad folk betragter som hurtigt, så hvis niveauet lå på 7-8 km i timen ville jeg vælge det fra. Men det ville ligge omkring 6 km/t, så det var fint nok. Vejreudsigten var også sådan at turen nok var tæt på niveau 2. Den planlagte distance på 35 var sådan set fin nok - det havde jeg jo roet dagen i forvejen.

Vi var 11 roere som startede ud - tre instruktører og otte fodtropper eller hvad det nu hedder når man er menig roer. Vi skulle alle sammen have en makker som vi skulle holde sammen med på hele turen og da jeg havde sagt at jeg egentlig vurderede mig selv som en 2,5’er var der en som straks sagde - »så tror jeg da at vi skal være makkere«. Det viste sig at være Jens Madsen som jeg primært kendte gennem Facebook. Det var da heldigt at han kunne genkende mig for jeg kunne ikke umiddelbart se at det var ham - det er ikke altid let at genkende folk ud fra et profilbillede på Facebook. Men det var rigtig hyggeligt at møde Jens IRL.

Vi startede med at krydse over til den tyske side direkte fra Okseø og roede så langs den tyske kyst ud til Holnishof hvor vi lige var kort på land. Derefter fortsatte turen om til den anden side af halvøen hvor vi holdt frokostpause ved en lille redningspost. Det var nok i virkeligheden ikke den som trak i os, nok mere det lille ishus som lå ved siden af. Vi fandt en lille græsstribe omme bagved hvor vi kunne sidde i læ for vinden.

Turen var planlagt til at gå helt ned til Langballigau med et efterfølgende kryds stik nord tilbage til den danske kyst, men det blev droppet fordi der ikke ville være yderligere udfordringer i det. I stedet krydsede vi direkte fra pausestedet til Danmark og roede op for at se Cathrinesminde Teglværk. Efter dette udmærkede spontane kulturelle indslag krydsede vi lige sejlrenden et par gange igen og roede tilbage til øen - nu med vinden i ryggen. De tre turledere Leslie Fleming, Uffe Witt og Jørgen Jensen var rigtig gode og havde hele tiden en god føling med gruppen. En rigtig godt tur, selv om Leslie vist gerne ville have haft noget mere surf.

Om aftenen var der så fælles middag i hallen med god mad og en buket af dejligt kajakskrøner. Det var i øvrigt også her jeg fik købt en af klubbens nyt t-shirts og et klistermærke til bilen. Ganske flot arbejde af vores redaktør og designer. Senere på aftenen blev der også lige tid til en øl nede ved bålet inden sengetid.

Vejr: Jævn vind, sol, lidt bølger
Distance: 27,6 km
Fugle: snakkede i stedet for at kigge fugle

Søndag - niveau 2 tur
Selv om jeg ikke kom specielt sent i seng havde jeg på forhånd besluttet mig for at droppe den solopgangstur som var planlagt til at starte kl. 4:30. Dem som havde deltaget syntes dog det var en god tur. Der er ingen niveau tre tur søndag så jeg tager med på 2’er turen som går ind til grænsestenen og måske Flensborg. Det er en rigtig stor gruppe, lidt over 30 personer, som deltager. Det er faktisk sjovt at ro så mange sammen, det har jeg ikke prøvet før. Ved de-briefing efter turen fik vi dog at vide af de to engelske instruktører at vi var nogle skvat som ikke kunne finde ud af at holde ordentligt sammen som gruppe når vi skulle krydse sejlrenden. De sagde det noget mere diplomatisk til os - men det var nok noget i den retning de i virkeligheden mente!

Turen gik først ned til grænsen hvor vi var på land og blive fotograferet ved den første grænsesten. Derefter fortsatte turen ned til et par ro- og kajakklubber, hvor vi holdt en lang frokostpause. De to klubber er den danske Flensborg Roklub som også har en kajakafdeling og den tyske kajakklub Flensburger Paddelfreunde e.V. der ligger side om side, men uden fælles faciliteter. Lidt specielt.

Efter pausen fortsætter turen ned forbi værftet i Flensborg og videre ind i havnen. Vi leder lidt efter et sted at komme på land, men det bliver droppet til sidst da vi er ved at være lidt sent på den. Da der afvikles en stor kapsejlads på vandet krydser vi ret hurtigt over til den danske side og fortsætter tilbage til træflejren.

Vejr: Let vind, sol, fladt vand
Distance: 23,1 km
Fugle: snakkede i stedet for at kigge fugle

Alletiders weekend
For mig har det været alletiders weekend -jeg har fået snakket med rigtig mange rare kajakroere og har virkelig nydt at ro i nogle større grupper end jeg er vant til - jeg ror jo stort set altid alene når jeg ikke lige er på træf. Jeg talte også med mange af de nye som var med på træf for første gang og alle gav udtryk for at det havde været en rigtig god og lærerig oplevelse - så tror jeg sgu ikke at foreningen kan lykkedes ret meget mere.

Jeg har også fået hilst på´folk jeg kender fra træffet på Fanø i 2007 og roere som jeg har mødt forskelliges steder på mine ture - det har været rigtig hyggeligt.

Desuden var både vejret, programmet og de deltagere jeg har talt og roet med været alletiders.
På minus siden var de lidt beskedne toiletforhold og lidt misforståelser omkring hvor meget mad der skal til for at stille sulten hos mere end 100 kajakroere. Men det kan overhovedet ikke overskygge det gode indtryk af weekenden som jeg stadig har i hovedet og kroppen...