mandag den 1. marts 2010

Loganbrød til forårets ture


Så har jeg fået bagt første portion af loganbrød til forårets ture i kajakken. Det er den samme gamle gennemprøvede opskrift som jeg efterhånden har brugt i lang tid. Det kan varmt anbefales. Der er masser af energi i det, det smager godt og det koster langt under en fjerdedel af de fleste energibarer der er i handelen. En Maxim Energibar koster fx 18 kroner for 55 gram. Mulebar, der er blevet kaldt energibarernes konge, koster hele 25 kr. stykket, men her er vægten også oppe på 65 gram.

Jeg har regnet lidt på prisen på mine loganbrød og er kommet frem til at hvert af de 18 stykker fra en bradepande koster mig 4,25 kr. I denne produktion vejer hvert stykke omkring 110 gram. Vægten kan svinge noget fra gang til gang - det kommer lidt an på hvor længe det har tørret. Jeg mangler dog lige at fremhæve at jeg ikke har medregnet elprisen for en ovn der kører i 75 min. ved 180 grader. Det giver selvfølgelig en lidt højere pris.

Der er altså rigtig mange penge at spare her. Desuden er min pris udregnet ved indkøb af økologiske råvarer .

Energifordelingen i de tre typer er således:

LOGANBRØD
Næringsindhold pr 100 g ca.:
Energi: 1360 kJ
Protein: 8 g
Kulhydrat: 64 g
Fedt: 27 g
MULEBAR Mango Tango
Næringsindhold pr. 100 g
Energi: 1553 kJ
Protein: 9 g
Kulhydrat: 68 g
Fedt: 7 g
MAXIM Chokolade-Banan
Næringsindhold pr. 100 g
Energi: 1647 kJ
Protein: 5,5 g
Kulhydrat: 68,8 g
Fedt: 10,4 g

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: