torsdag den 19. maj 2011

Smukke Lillebælt

Den gamle Lillebæltsbro tager sig flot ud i solen. Her set fra Fyn.

Den lille ø Fænø Kalv kan ses i forgrunden. Bag den er det Nørreskov der kan anes.

Jeg trængte virkelig til at få noget nyt vand under kajakken. Det kan godt blive lidt trivielt altid at ro de samme steder - sådan har jeg det i hvert tilfælde. Der skal helst være et eller andet der trækker. Denne gang var det så Lillebælt jeg havde fået øje på.

Jeg stor nogenlunde tidligt op for der var omkring en times kørsel ned til Snoghøj hvor jeg ville starte turen. Ruten var genske let. Tag motorvejen mod Fyn og kør fra ved frakørsel 59 Fredericia S. Desværre var den frakørsel lukket på grund af vejarbejde, så jeg måtte fra ved frakørsel 60 og gætte mig vej igennem Fredericia.

Jeg nåede dog frem til Gl. Færgevej i Snaptun hvor jeg ville starte. Der er en lille parkeringsplads og ganske få meter at bære kajakken ned til en fin sandstrand. Stedet kan varmt anbefales som udgangspunkt for en tur på Lillebælt. Det er let at finde fra både Jyllands- og Fynssiden, når nu afkørsel 59 åbner igen.

Kl. 8:10 var der så vand under kajakken og jeg roede sydover. Det gav en ny bro til samlingen efter få meters roning, så nu er jeg oppe på 48 stk. I min nye bog om fyrtårne havde jeg set at der er var en hel del af slagsen i Lillebælt - nogle af dem ville jeg også gerne høste til samlingen af fyrtårne. Der ligger faktisk fire stykker lige umiddelbart syd for broen. Jeg ville dog først tage dem på turen tilbage. På det her første stykke var jeg helt i læ for vinden som dog ikke var overvældende: 5-6 m/s.

På et tidspunkt fik jeg øje på en enormt stor fugl som sad på en stolpe tæt på land. Det lignede en eller anden rovfugl - den måtte jeg lige lidt tættere på. Jeg blev dog noget forbavset over at se en meget kraftig, brunlig fugl med nogle enormt store øjenbryn. Det var en stor hornugle - på en stolpe ude i vandet! Det havde jeg simpelthen ikke forventet. Jeg troede at ugler sov om dagen, jagede om natten og for det meste holdt sig dybt inde i dunkle skove. Men ikke den her - den sad bare og gloede ud over vandet. Det er faktisk første gang jeg har set en ugle på så tæt hold. Da jeg nu alligevel var tæt på kysten og kunne se Damgård Fyr var jeg lige omkring og tage et billede.

Lige dette område af Lillebælt er domineret af skov alle vegne. Der var dog en lille ø som skilte sig noget ud med nogle flotte skrænter når solen ramte dem. Jeg er ikke så kendt i området, så jeg måtte lige kigge på kortet for at finde ud af at det var Fænø Kalv. Allerede nu begynder tankerne at rumle - hvad med at ro en anden vej end planlagt?

Turen gik så ned forbi byen Skærbæk, med det noget dominerende Skærbækværk. Det er ikke kønt, men et eller andet sted skal vores energi jo komme fra. Jeg holdt en god afstand til værket for ikke at komme ind i alt for mange refleksbølger. Efter værket kom jeg forbi de fredede Kidholme som i dag tilhører KFUM-spejdere som også har Houens Odde Spejderenter der ligger lidt længere inde i vigen. Jeg var ikke på land, for der er kun adgang i perioden 16. juli til 31. marts. Der ligger for øvrigt en lille hytte på toppen af den største ø - den bliver lejet ud af spejderne.

Derefter ror jeg over til den smukke række af huse der ligger ved det fredede Eltang Strand. Jeg troede faktisk det var her der lå et fyrtårn jeg også ville besøge, men et mere grundigt tjek på GPS’en viste at det var forkert. Jeg får justeret kursen og går kort på land ved Drejens Odde for at tage et par foto af det måske grimmeste fyrtårn i Danmark: Drejensodde Fyr. Mage til smagløs grøn farve skal man lede længe efter - men det skiller sig selvfølgelig ud på den måde. Jeg fik i hvert tilfælde lyst til at få det med i samlingen da jeg så det i bogen!

Da jeg lige var på land kiggede jeg også lidt på kort og besluttede mig for ro via Fænø Kalv og Fænø på vej hjem, og måske snuppe et par fyrtårn ovre ved den nye Lillebæltsbro - det måtte tiden vise. I hvert tilfælde krydser jeg over til Skarre Odde, forbi teltplads nr. 524 som Skov- og Naturstyrelsen har helt nede ved vandet og runder også Løver Odde. Derefter krydser jeg over til Fænø Kalv med de flotte skrænter og videre over mod Fænø som jeg nu har besluttet mig for at ro rundt om.

Mens jeg ror over mod Fænø kan jeg ikke helt blive enig med mig selv om jeg skal ro med eller mod uret rundt. Det kan også ses på sporet fra min GPS. Kursen bliver ændret nogle gange undervejs. Men til sidst beslutter jeg mig for at ro med uret rundt om øen, dvs. at jeg starter med at ro nord om øen først. Desværre er det kun en mindre del af Fænø der er med på mit kort, så jeg ved ikke helt hvor stor den egentlig er. Jeg mente dog at kunne huske at den højst er en 4-5 km lang - den er dog kun lidt mere end 3 km lang. Inde i Fænøsund er der rigtig flot og her er vandet fuldstændig roligt. Det er også her jeg møder de eneste tre kajakroere jeg ser hele dagen.

Da jeg kommer ned på sydspidsen af øen får jeg lige taget et billede af endnu et mærkværdigt fyrtårn. Det er bare et vindue på førstesalen i en villa fra år 1900. At øen i dag primært benyttes af overklassen fandt jeg først ud af ved research efter hjemkomsten. Det er nemlig milliardæren Flemming Skovboe der ejer hele øen hvor alle tidligere bygninger (bortset fra villaen der rummer fyret) er revet ned og erstattet med nye. Se de smukke bygninger på øens elegante hjemmeside - bestemt et besøg værd. Med mulighed for helikoptertur!

Alt dette var jeg lykkeligt uvidende om da jeg gik på land på Fænøs vestside efter 4 timer og 25 km i kajakken. Jeg trængte virkelig også til en pause - jeg havde kun haft en fem minutters pause nede ved Drejens Odde. Det var dejligt at komme ud af kajakken og få rettet ryggen ud. Jeg holdt en lang pause på øen, fik noget at spise og en kop kaffe, men lå mest og kiggede ud over vandet. Skønt.

Mens jeg holder pause kan jeg godt se at der bliver mere og mere trafik på vandet, ud over de store fragtskibe var der også mange lystsejlere, motorbåde og masser af mindre joller. Det var vist Bededagsferien der allerede var i gang. Efter Fænø krydser jeg over til Fyn, for første gang i kajak. Jeg ror op mod den gamle bro og beslutter mig for at krydse over ved den. Med al den trafik er broen ideel, fordi den har fire bropiller hvor det er muligt at vente til der bliver fri bane. Der er dog vildt meget strøm i sydgående retning, så det bliver nærmest at »færge« over. Da jeg kom over til den næstsidste bropille inden Snoghøj var der ikke længere læ for vinden og det gav nogle underlige bølger fordi strøm og vind var modsatrettede. Ikke så behageligt at ro i, men det hjalp lidt da jeg vendte kajakken og roede med strømmen i stedet.

Da jeg var tilbage ved udgangspunktet havde jeg ikke tid til at ro ned og snuppe de fyrtårne som ellers lå ganske tæt ved. Jeg havde lovet fruen i huset at være hjemme ved 17-tiden. Så kajakken kommer hurtigt på taget og næsen vendes hjemad med nogle smukke klaversonater af Friedrich Kuhlau i bilstereoen.

Det er bestemt ikke sidste gang jeg har været på disse kanter. Der er en del fyrtårne tilbage dernede og der er faktisk også en del historisk interessante ruiner der nok er et besøg værd. Og ellers er der jo bare smukt.

På gensyn Lillebælt!

Vejr: Jævn vind, lidt bølger (max 0,5 m), sol og lidt skyet
Distance: 32,2 km
Fugle: Skarv, edderfugl, toppet skallesluger, digesvale, to rovfugle, strandskade, stormmåge, stor hornugle, krage

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: