torsdag den 30. juni 2011

Grå og småkriminel dag i Vejle

En helt grå dag på Vejle Fjord - ikke en eneste solstråle.
En fin gammel bro i Vejle - den er fra 1804 stod der på den.
På min fridag kom jeg, for en gangs skyld, op i ordentlig tid, så jeg kunne få en god lang dag i kajakken. Jeg havde udset mig Vejle Fjord til dagens tur og på nettet havde jeg fundet et godt sted hvor jeg kunne køre helt ned i vandkanten. På GoogleMaps så vejen derned også helt fin ud. Men billederne var ikke helt nye, fandt jeg ud af. Nu stod der desværre et skilt med »Privat vej - adgang forbudt«. Og det så bestemt ud til at beboerne mente det alvorligt, for der lå en kæde over vejen til at lukke den med. Chancen for at komme til at holde på indersiden af den kæde og ikke kunne komme hjem, havde jeg ikke lyst til at tage - så det var ikke her jeg var småkriminel i dag.

Tilfældigvis - og heldigvis - havde jeg taget en kørselsvejledning med til et andet isætningssted lidt længere ude i fjorden, så det måtte jeg ty til. Det korte af det lange var at jeg først var på vandet kl. 7:30 ved Fakkelgrav fordi jeg måtte køre lidt rundt. Ved Fakkelgrav er der en lille kant på en meter som man lige skal have kajakken ned af, men det er let nok. Der er højst plads til 2-3 parkerede biler, hvis man ikke vil holde i vejen for beboerne.

Endelig kommer jeg på vandet og kommer af sted. Jeg ror ind mod byen, for det er dét stykke af fjorden jeg mangler. Efter at have roet tre km kan jeg mærke at jeg har for lidt tøj på, så jeg ror ind for også at tage min tykke fleecetrøje på. Det var godt jeg havde den med - jeg stod derhjemme, da jeg pakkede og tænkte: skal - skal ikke. Godt den kom med - ellers var turen blevet kort! Selv om temperaturen var oppe på 15° C var det rigtig koldt når vinden nu blæste med 10 m/s. Vinden var i nordvest, så bølgerne var til at leve med på trods af vindstyrken.

På et tidspunkt skal jeg lige kigge på kort og læse noget med småt, så skal der læsebriller til. Dem har jeg også altid i vesten, men i dag fumlede jeg så meget med dem at de strøg i vandet. De var væk inden jeg nåede at række ud efter dem. Det næste par skal jeg lige finde ud af at få en snor i, tror jeg. Det jeg skulle læse på kortet var navnet på et flot gods jeg kunne se fra vandet.

Charmerende gammelt hus i vandkanten.
Hvad jeg ikke kunne læse på det tidspunkt, men har fundet ud af senere, var at godset hedder Tirsbæk Gods. Et rigtig flot og velholdt gods; det er dog ikke så meget af det man kan se fra vandet. Men jeg syntes faktisk at det lille røde hus ved godset, helt ned til vandet så mere charmerende ud. Dér vil jeg bo når jeg bliver gammel - altså rigtig gammel. Jeg skal bare lige have overtalt fruen. Og selvfølgelig ejeren af huset.

Jeg nærmer mig nu Vejlefjordbroen som jeg har kunnet se længe. Ganske kort før broen ligger en kunstig anlagt strand der kaldes Albuen Strand. Der ser rigtig hyggeligt ud derinde, selv om det var begrænset hvor mange besøgende der var i det grå og blæsende vejr - der var dog nogen. Også nogen der var ude at bade. Anlæggelsen af denne strand startede helt tilbage i 1942. De bygninger der ligger der ser dog ikke ud til at stamme fra besættelsens tid. Men området er også blevet renoveret i 2005.

Jeg har god tid i dag, så jeg vil også et smut op i Vejle Å for lige at snuppe de tre broer som jeg ikke fik sidst jeg var på disse kanter. Mit kamera løb dengang tør for strøm, så jeg vendte om. Men dem vil jeg op og tage i dag. Det er faktisk hyggeligt at ro op gennem Vejle by - der er mange mennesker overalt, nu hvor skoleferien er startet.

Spændende arkitektur
Der er en del spændende ny arkitektur i Vejle som kan beundres fra åen. Blandt andet centeret Bryggen, der tager sig fantastisk ud med sin enorme rustne overflade. Lidt derfra ligger et af  NCC’s store boligprojekter: »De Fem Søstre«. Foreløbig er der kun én færdig »søster« og en der er halvfærdig. Men det ser ud til at blive et rigtig spændende område med vand lige ved fordøren. Om man kan få egen kajakplads ved jeg ikke - men muligheden burde være der, med den kunstige sø der er anlagt - med adgang til åen. Nu jeg er ved spændende arkitektur ligger Bølgen forresten også i Vejle, nede ved lystbådehavnen - den var jeg forbi tidligere i dag.

Nu er jeg efterhånden kommet så langt op ad åen at jeg har fået taget de tre broer som jeg ikke nåede sidste gang. Så min bro-samling er nu oppe på 51 broer. Det er så her, hvor jeg roer under Billundvejen, at min kriminelle løbebane starter. Man må nemlig kun ro hertil, hvis man ikke har registreringsmærke. Det fandt jeg først ud af længere oppe ad åen, så jeg ror glad og frejdig videre. Der er forresten ikke mange steder hvor det er muligt at komme på land, jeg så kun tre steder hvor det, omend lidt besværligt, er muligt. Det ene sted var der hvor jeg holdt pause for at få lidt at spise. Det er dog lidt besværligt at komme på land, for det hele var vokset til - det er tydeligt at åen ikke bliver brugt ret meget. Det er her, hvor jeg sidder og spiser min mad, at jeg bliver opmærksom på dette skilt der gør mig til småkriminel - men da er det jo for sent, jeg er en del kilometer forbi Billundvejbroen!

Hvis andre skulle få lyst til en tur på Vejle Å, og blive på det tilladte stykke, er der to steder hvor det er nogenlunde let at komme på land. Det er her og her. Stederne ligger ret tæt på hinanden, cirka 2,7 km oppe ad åen.

På vej tilbage regner jeg med at det bliver »a piece of cake«, for vinden skulle gå om i vest - dejlig let tur med vind i ryggen, men det blev i stedet »pain in the ass«. Det viste sig at fjorden kunne generere betydeligt større bølger end jeg havde forventet og desuden var vinden ikke ren vest, men nærmere vestsydvest. Så det var fandme med tungen lige i munden de fleste af de 15 kilometer tilbage til startstedet. Jeg havde på forhånd tænkt at jeg måske ville lidt længere østpå inden afslutningen, for at få turen op over 50 km, men det gad jeg simpelthen ikke med den vind. Det bedste der var at sige om det skyede og grå vejr i dag var at det trods alt ikke regnede.

Så alligevel et OK gensyn med Vejle Fjord.

Vejr: Frisk vind, fladt vand og bølger, overskyet
Distance: 44,1 km
Fugle: Skarv, gråand, blishøne, bysvale, hættemåge, stormmåge, sølvmåge, krage, fiskehejre,